نوشته شده توسط : رعنا

چربی‌های اضافی که با سخت‌گیرانه‌ترین رژیم‌های لاغری و سخت‌ترین ورزش‌ها نیز از بین نمی‌رود، مشکل مشترک بسیاری از ما است که باعث روی آوردن به جراحی لاغری می‌شود. این چربی‌های اضافی چه شکم برجسته‌ی مادری باشد که به تازگی زایمان کرده است، چه چربی‌های مقاومی باشد که دور ران جمع شده است و چه چربی‌هایی که روی پهلو و پشت بدن انباشته شده است، از بین بردن دائمی این چربی‌های اضافی و لاغری موضعی دشوار خواهد بود.

سال‌ها است که جراحی‌های لاغری محبوب‌ترین و موثرترین درمان‌ زیبایی به شمار می‌رود. عمل جراحی لاغری درمانی ایمن و موثر برای رفع دائمی چربی‌ها و خلق اندامی خوش‌تراش و متناسب است.

جراحی لاغری برای چه افرادی مناسب است؟

با انجام جراحی لاغری می‌توان شکل ناحیه‌هایی از بدن را تغییر داد که رژیم لاغری و ورزش کردن برای لاغری موضعی آنها مفید نبوده است. اگر در پهلو، ران یا دیگر نقاط بدن چربی اضافی دارید، ممکن است این چاقی موضعی علت ژنتیکی داشته باشد و شکل طبیعی بدن‌تان این‌طور باشد؛ در چنین حالتی پرهیز غذایی و فعالیت بدنی کمکی به تناسب اندام نمی‌کند. در این شرایط جراحی لاغری به کمک شما می‌آید تا سلول‌های چربی را برای همیشه از بین برید و از داشتن اندامی متناسب لذت ببرید.

انواع جراحی های لاغری

  • لیپوساکشن
  • جراحی زیبایی شکم
  • جراحی بای‌پس معده
  • ...

جراحی اسلیو معده

در این عمل جراحی بر خلاف بای پس معده تنها تغییراتی در معده ایجاد می‌شود. جراحان حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از معده را خارج می‌کنند و تنها قسمت کوچکی از معده باقی خواهد ماند.

این عمل جراحی ایمن‌تر از انواع دیگر است و عوارض کمتری برای بیماران ایجاد می‌کند.

اسلیو معده برای این دسته از افراد مناسب است:

افرادی که چندین عمل جراحی شکم انجام داده‌اند

تغییر مسیر دستگاه گوارش و عمل بر روده کوچک زمانی که بافت اسکار شدیدی وجود داشته باشد، غیر ممکن است. در اسلیو معده تنها قسمت بالای شکم عمل می‌شود که معمولا کمتر تحت بافت‌های اسکار قرار می‌گیرد.

بیماران پرخطر

اسلیو معده برای بیماران روند آسان‌تری دارد و همچنین زمان بیهوشی و روند بهبودی کوتاه‌تر است. بیماران پرخطر شامل افراد با بیماری شدید قلبی یا مشکلات ریوی می‌شود.

افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند

از آنجایی که بای پس معده ممکن است بر نحوه جذب و واکنش بدن شما به داروها تاثیر بگذارد، در صورتی که فردی مبتلا به افسردگی یا اضطراب شدید باشد و نیاز به مصرف دارو داشته باشد، اسلیو معده برای او در نظر گرفته می‌شود تا بر نحوه جذب دارو تاثیری نداشته باشد.

در نهایت جراحی لاغری مناسب شما بسته به اینکه چه شرایطی دارید، از سوی پزشک انتخاب می‌شود. همانطور که گفتیم هر یک از آنها دارای فواید و مضراتی هستند که با توجه به شرایط هر فرد انتخاب می‌شود تا بهترین نتیجه و کمترین عوارض را به همراه داشته باشد.

 

در انتها باید بگوییم که اگر قصد کاهش وزن دارید، در ابتدا باید راهکارهای ساده و تغییر سبک زندگی را دستور کار خود قرار دهید، در صورتی که نتیجه موفقیت آمیزی حاصل نشد، می‌توانید با مراجعه به متخصص جراح لاغری، عمل مناسب خود را انجام دهید و به وزن دلخواه برسید.



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

سیکس پک یا همان شکم شش تکه در بین بدنسازان، طرفداران زیادی پیدا کرده است. گروهی از عضلات دوتایی مانند عضلات راست شکمی، به صورت عمودی در طرفین دیواره جلویی شکم قرار دارند. هنگامی که این عضلات به قدر کافی پرورش یابند، برجسته شده و در صورت نبودن چربی اضافه ای در زیر پوست آن ناحیه، به صورت شش تکه در قسمت شکم و بالای شکم دیده می شود.

بهترین تمرینات ورزشی برای ساخت سیکس پک

  • تمرینات کاردیو و ورزش هوازی
  • پلانک
  • دراز نشست
  • حرکات شکمی با دمبل

برنامه غذایی بدنسازی برای سیکس پک

برای ساخت سیکس پک و شکم عضله ای، باید ورزش و رژیم غذایی مناسب را در کنار یکدیگر داشت. در ادامه به معرفی نکاتی درباره یک برنامه غذایی مناسب برای ساخت سیکس پک می پردازیم.

مصرف منابع پروتئین فراوان

طبق مطالعات انجام شده مصرف پروتئین از طریق القای احساس سیری بیشتر و کنترل اشتها، باعث کاهش وزن افراد و افزایش رشد عضلات شده است. این مطالعات نشان داده است که تنها با افزایش 15 درصدی مصرف پروتئین، افراد کالری کمتری مصرف کرده و دچار کاهش وزن و چربی بیشتری شده اند.

همچنین مصرف پروتئین بعد از ورزش، باعث ریکاوری عضلات و همینطور بازیابی و بازسازی بافت های عضلانی می شود. مواد پروتئینی برتر برای مصرف شامل موارد زیر می شود:

  • مرغ
  • تخم مرغ
  • گوشت
  • لبنیات
  • حبوبات
  • آجیل

مصرف کافی کربوهیدرات های پیچیده سالم

خیلی از افراد فکر میکنند برای کاهش چربی بدن، مصرف کربوهیدرات ها ممنوع است. این در حالی است که کربوهیدرات ها به خصوص انواع پیچیده آن در دوران بدنسازی افراد نقش بسیار مهمی دارند. غلات سرشار از فیبر و کربوهیدرات های سالم هستند که برای عضلات شما مانند سوخت عمل می کنند. بهترین کربوهیدرات ها برای قرار گرفتن در رژیم غذایی شما، انواع ماکارونی، نان سبوس دار و همینطور برنج قهوه ای هستند.

مصرف فراوان فیبر در مواد غذایی

وارد کردن خوراکی های غنی از فیبر به رژیم غذایی فرد، یکی از ساده ترین و مفیدترین روش ها برای کاهش وزن و ایجاد شکم شش تکه است. اما بیان کردن اصطلاح کاهش وزن به این معنا نیست که داشتن سیکس پک برای افراد لاغر امکان پذیر نیست. بلکه افراد لاغر هم می توانند برای داشتن یک شکم عضلانی، این نکات تغذیه ای را انجام دهند.

مصرف فیبر باعث ایجاد احساس سیری طولانی می شود. نتایج تحقیقات انجام شده درباره این موضوع نشان داده است که افزایش 14 گرم فیبر در روز، باعث کاهش کالری دریافتی به میزان 10 درصد می شود. میوه ها، غلات کامل، آجیل ها و دیگر غذاهای سیرکننده، نمونه هایی از منابع کافی فیبر هستند.



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لمینت و کامپوزیت دو روش زیبایی هستند برای بر طرف کردن کجی، بد شکلی، بد رنگی، ترک و لب پر شدن دندان ها و فاصله بین دندانی کاربرد دارند. معمولا افرادی که این مشکلات را دارند در انتخاب یکی از این دو روش دچار تردید می شوند و نمی دانند که لمینت یا کامپوزیت کدام برای آن ها مناسب است.

لمینت دندان چیست؟

روکشی بسیار نازک از جنس سرامیک که همرنگ دندان است، با کمک مواد مخصوصی بر روی سطح دندان نصب می شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

روکشی از جنس پلیمر همرنگ دندان است که به طور مستقیم بر روی دندان نصب می شود و عیب های جزئی دندان را اصلاح و بر طرف می کند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

در ادامه به معرفی تعدادی تفاوت لمینت و کامپوزیت اشاره می کنیم:

جلوه طبیعی تر لمینت به نسبت کامپوزیت دندان

هر دوی این روکش های دندان، همرنگ دندان هستند اما اگر با دقت بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که لمینت دندان به دلیل اینکه نور را همانند دندان طبیعی بازتاب می دهد طبیعی تر از کامپوزیت به نظر می رسد اما کامپوزیت فقط با پلیش دندان براق و طبیعی به نظر می رسد.

مقاومت و استحکام بیشتر لمینت نسبت به کامپوزیت

اگر برای بیمار مقاومت روکش ها در اولویت باشد باید در جواب سوال این کدام این روش ها بهتر است، گفت؛ لمینت دندان بهتر است چون نسبت به کامپوزیت دندان مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد، به همین دلیل ماندگاری بالاتری نسبت به آن دارد.

مقاومت بیشتر لمینت دندان به نسبت کامپوزیت در برابر لکه پذیری

کامپوزیت دندان مستعد تغییر رنگ است و نسبت به رنگ ها حساسیت بیشتری نشان میدهد. برای جلوگیری از تغییر رنگ باید به خوبی از آن ها مراقبت کرد. اما لمینت دندان مقاومت زیادی در تغییر رنگ دارد. در این صورت جواب سوال لمینت یا کامپوزیت کدام بهتر است، کاملا واضح است.

طول عمر بیشتر لمینت دندان نسبت به کامپوزیت

ماندگاری و طول عمر لمینت دندان بین 15 تا 20 سال است حتی در مواردی با مراقبت و نگهداری درست این روش دائمی است، اما کامپوزیت دندان طول عمری بین 5 تا 10 سال دارد. طول عمر روکش ها در انتخاب نوع درمان زیبایی تاثیر دارد و معمولا اغلب افراد لمینت را انتخاب می کنند.

هزینه کمتر کامپوزیت دندان به نسبت لمینت دندان

یکی دیگر از ملاک های انتخاب نوع روکش هزینه آن است. معمولا هزینه کامپوزیت دندان بسیار کمتر از لمینت دندان است. برخی از افراد به دلیل هزینه پایین کامپوزیت ترجیح می دهند این روش را انتخاب کنند. اما برخی دیگر هزینه برایشان مهم نیست و لمینت را ترجیح می دهند.

منبع: bestdentists.ir



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لمینت دندان یکی از روش های زیبایی برای پوشاندن عیب های ظاهری دندان مانند کجی و بد شکلی، بد رنگی، ترک و شکستگی و وجود فاصله بین دندانی است. ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا پوسیدگی دندان با لمینت امکان پذیر است؟ یا لمینت از ایجاد پوسیدگی جلوگیری می کند؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان روکشی همرنگ دندان و از جنس سرامیک است که برای پوشاندن عیب های دندان به وسیله سیمان یا چسب مخصوصی بر روی سطح دندان نصب می شود. این روکش بسیار نازک، در عین حال مقاومت بالایی دارد.

آیا بعد از لمینت دندان احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد؟

به طور کلی مهمترین دلایل ایجاد پوسیدگی در دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تجمع باکتری ها و تشکیل پلاک است. اگر نکات بهداشتی دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، دندان طبیعی و دندان لمینت شده به یک اندازه در معرض پوسیده شدن قرار می گیرند.

اما این سوال پیش می آید که آیا پوسیدگی دندان با لمینت امکان پذیر است؟ باید در جواب این سوال گفت که لمینت خود به خود و به تنهایی باعث پوسیده شدن دندان نمی شود و حتی در جلوگیری از ایجاد آن هم کمک نمی کند؛ در واقع هیچ تاثیر مثبت و یا منفی بر روی دندان های بیمار ندارد. اما برخی از افراد از پوسیدگی بعد از لمینت دندان شکایت دارند که لازم است در این مقاله به آن بپردازیم. این پوسیدگی به دو دلیل است که عبارتند از:

نصب نادرست لمینت دندان

اگر به خوبی و توسط دندانپزشک به درستی بر روی دندان نصب شود و هیچ گونه فضای خالی بین دندان و روکش وجود نداشته باشد، احتمال پوسیدگی دندان بسیار کم است.

اما در صورت نصب نادرست و غیر اصولی توسط دندانپزشک بی تجربه و بدون تخصص، ممکن است لمینت به خوبی بر روی دندان قرار نگیرد و یک فضای خالی بین دندان و روکش به وجود بیاید. در این صورت ذرات غذا در فضای مورد نظر گیر می افتند. در این صورت امکان تمیز کردن و رعایت بهداشت وجود ندارد و به مرور با تجمع ذرات غذایی و باکتری در دندان ها پوسیدگی ایجاد می شود.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بعد از لمینت دندان

باید همانند قبل از نصب لمینت، بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کرد. عدم رعایت بهداشت باعث تجمع باکتری ها و جرم می شود و این مورد به همان اندازه که باعث پوسیدگی دندان در حالت عادی می شود، باعث اتفاق افتادن آن بعد از لمینت نیز می شود.

منبع: implantdr.ir



:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لمینت دندان با وجود اینکه جلوه و زیبایی خاصی به دندان ها می دهد، در کنار مزیت ها و فواید زیاد، مانند سایر روش های درمانی دارای معایب و عوارضی نیز هست که ما در این مقاله سعی می کنیم درباره این موارد بحث کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان روکشی نازک از جنس سرامیک است که بر روی سطح خارجی دندان به وسیله چسب یا سیمانی مخصوصی نصب می شود. این روکش ایرادهای ظاهری دندان مانند کجی، بد شکلی، بد رنگی، شکستگی، لب پریدگی و فاصله بین دندانی را  برطرف می کند.

معایب لمینت دندان چیست؟

روکش های لمینتی با وجود مزیت هایی که دارند، یکسری معایب نیز دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

عدم برگشت پذیری

تراش دادن دندان یکی از عوارض لمینت دندان است اما برای نصب درست روکش ها تراش ضروری است. در این روش به دلیل تراش دندان امکان برداشتن دائمی لمینت ها وجود ندارد.

عدم ترمیم لمینت دندان

زمانی که عوارض لمینت دندان باعث آسیب به روکش ها می شود و یا روکش ها در اثر ضربه دچار شکستگی می شوند، امکان ترمیم مجدد آن ها وجود ندارد و باید روکش ها تعویض شوند و مجددا روکش جدید نصب کرد.

گران بودن

لمینت دندان کیفیت و مقاومت بالایی دارد و از نظر ظاهری شبیه به دندان های اصلی است، به همین دلیل هزینه و قیمت لمینت دندان بالا است.

عوارض لمینت دندان کدام اند؟

پیامدها و عوراضی که لمینت دندان به دنبال دارد به شرح زیر هستند:

حساس شدن دندان بعد از تراش

در لمینت دندان به دلیل تراش دندان و کاهش ضخامت مینای دندان، احتمال ایجاد حساسیت در دندان ها وجود دارد. این حساسیت بیشتر در قالب حساس شدن دندان ها به سرما و گرما، همچنین حساسیت در هنگام وارد شدن جریان هوا به داخل دهان اتفاق میفتد.

افتادن لمینت دندان

جدا شدن روکش های دندانی از دیگر عوارض لمینت دندان است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد غذایی سفت و سخت، گاز زدن پوسته بادام، فندق و گردو، نصب نادرست روکش ها توسط دندانپزشک بی تجربه می تواند از دلایل افتادن لمینت دندان باشند.

درد و ناراحتی بعد از نصب لمینت

نصب و قرار دادن روکش ها بر روی دندان، درد به همراه ندارد اما ممکن است برخی از افراد مقداری احساس ناراحتی و درد داشته باشند که با مصرف مسکن بر طرف می شود.

تغییر رنگ لمینت ها

لمینت ها در برابر زرد شدن و تغییر رنگ مقاوم هستند، اما در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دهان، مصرف مکرر مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، مصرف سیگار و قلیان، تغییر رنگ در آن ها صورت می گیرد.

منبع: bestdentists.ir



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لمینت دندان یک روکش سرامیکی بسیار نازک است که بر روی دندان نصب می شود و عیوب ظاهری دندان مانند بد رنگی، کجی، شکستگی، ترک خوردگی و فاصله دندانی را می پوشاند. این روکش ها در عین اینکه مقاوم هستند و طول عمری بالایی دارند، اما باز هم امکان شکستن و جدا شدن آن ها وجود دارد.

علت افتادن لمینت های دندان چیست؟

لمینت ها طول عمر بالایی دارند و معمولا بین 15 تا 20 سال ماندگاری دارند، اما ممکن است در برخی از موارد لمینت ها آسیب ببینند و از دندان جدا شوند. در اینجا به برخی از دلایل افتادن لمینت دندان اشاره می کنیم:

طول عمر و میزان فرسودگی لمینت ها

اولین و اصلی ‌ترین علت افتادن لمینت دندان، میزان سن و عمر آن‌ ها است. با گذشت زمان، ممکن است لمینت ها به آرامی از دندان جدا ‌شوند، چون پیوند بین لمینت و سطح دندان پس از چندین سال ضعیف می شود و باعث افتادن یا جدا شدن لمینت می شود.

نصب نامناسب لمینت ها

در صورتی که لمینت به صورت اصولی و درست بر روی دندان نصب نشود و یا چسپی که برای نصب لمینت ها به کار می رود بی کیفیت باشد، بعد از گذشت مدتی اتصال بین روکش ها و دندان شل می شود که در این حالت امکان جدا شدن لمینت از دندان به وجود دارد.

بیشتر بخوانید: هزینه لمنیت دندان در سال 1402

وجود پوسیدگی در دندان

پوسیدگی در دندانی که روکش بر روی آن نصب شده می تواند یکی دیگر از دلایل افتادن لمینت دندان باشد. با ایچاد پوسیدگی دندان دیگر سالم نیست و ممکن است دیگر امکان نگه داشتن روکش ها را نداشته باشد؛ یعنی سطح دندان با گسترش پوسیدگی کم می شود و اتصال بین دندان و روکش از بین می رود.

مراقبت نکردن از لمینت ها

از دیگر دلایل افتادن لمینت دندان بی توجهی و عدم مراقبت از آن ها است. صدمه به لمینت در هنگام فعالیت سنگین، ورزش کردن یا تصادف، جویدن مواد سخت و سفت مانند یخ، شکستن پوست فندق و گردو، جویدن اشیای سخت مانند سر خودکار باعث شکستن و افتادن لمینت ها می‌ شود.

جلوگیری از افتادن لمینت دندان

در بالا دلایل افتادن لمینت دندان را بررسی کردیم، حالا می خواهیم درباره راه های جلوگیری از افتادن روکش ها بحث کنیم. موارد زیر در پیشگیری از شکستن و جدا شدن روکش موثر هستند:

  • کاهش مصرف مواد غذایی که نسبتا سفت و سخت هستند.
  • درمان دندان قروچه
  • استفاده از محافظ دندان در هنگام فعالیت سنگین
  • چکاپ های دوره ای
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • انتخاب دندانپزشک متخصص برای نصب درست روکش ها

منبع: implantdr.ir



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

دندانپزشکان و ارتودنتیست‌ها پزشکانی هستند که در مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان تخصص دارند. پزشکانی که دندانپزشکی عمومی خوانده‌اند برای تشخیص و درمان بیماری‌های لثه، دندان، زبان و دهان آموزش دیده‌اند.

متخصصین ارتودنسی نیز این آموزش‌ها را می‌بینند؛ اما برای آن که در تشخیص و درمان ناهماهنگی دندان‌ها و فک تخصص داشته باشند، آموزش‌های بیشتری می‌بینند."

در ادامه ضمن آشنایی با فعالیت‌های متخصص ارتودنسی، انواع مختلف ارتودنسی را معرفی کرده‌ایم تا دید کاملی از خدمات این دسته از دندانپزشکان و کار آنها داشته باشید.

فعالیت‌های متخصص ارتودنسی

نباید تصور کنیم فعالیت‌های یک متخصص ارتودنسی به قرار دادن سیم‌های فلزی (دستگاه ارتودنسی) روی دندان‌های فرد محدود می‌شود. امروزه ارتودنتیست‌ها می‌توانند به روش‌های دیگری هم ناهنجاری‌های فک و دندان را برطرف کنند. یکی از این روش‌ها ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی دندان به صورت نامرئی در میان افرادی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، بسیار محبوب شده است. دلیل این امر دیده نشدن دستگاه ارتودنسی روی دندان‌هاست. متقاضیان اصلی متخصص ارتودنسی را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. زیرا افراد کم‌‌سن‌وسال‌تر معمولا به مشخص بودن سیم‌های ارتودنسی توجه نمی‌کنند.

فعالیت‌های دکتر ارتودنسی

اگرچه دکترهای دندانپزشک نیز علاوه بر کشیدن دندان‌ها، پر کردن و انجام ترمیم برای مراقبت‌های ارتودنسی نیز آموزش‌هایی دیده‌اند، اما انواع درمان‌های ارتودنسی با اهداف سلامتی و زیبایی را باید به یک متخصص ارتودنسی سپرد. مهمترین فعالیت‌های دکتر ارتودنسی شامل درمان کجی دندان‌ها (شامل اوربایت، آندربایت و کراس‌بایت) شلوغی دندان‌ها، فاصله‌دار بودن دندان‌ها، و درمان ناهنجاری‌های فکی و گیجگاهی می‌شود.

همان‌طور که توضیح دادیم، ارتودنسی نامرئی هم در کنار درمان برخی مشکلات فک توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود. برای کشیدن دندان عقل هم بهتر است پیش از مراجعه به دکتر دندانپزشک، برای معاینه از دکتر ارتودنسی وقت گرفت و با او مشورت کرد.

انجام انواع ارتودنسی

به غیر از درمان جدید ارتودنسی نامرئی، متخصص ارتودنسی انواع ارتودنسی قدیمی‌تر (و البته به شدت نتیجه‌بخش) را نیز انجام می‌دهد؛ یعنی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

متاسفانه به دلیل بالا رفتن تعرفه دندانپزشکی در سال های اخیر، جایگزین کردن دندان های از دست رفته با چالش هایی روبرو شده است. مردم اغلب به دلیل ترس از هزینه ها برای جایگزینی دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. این در حالیست که روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته متنوع بوده و در هر صورت می توان با هزینه های کمتر نیز این جایگزینی را انجام داد..

روکش دندان

روکش دندانی یا dental crown کلاهکی به شکل تاج دندان طبیعی خودمان است که بر روی یک دندان آسیب دیده قرار می گیرد تا شکل، اندازه، استحکام و ظاهر آن دندان را بازیابی کند. در واقع زمانی که تاج یک دندان دچار آسیب گسترده می شود، به جای آن، روکش دندان نصب می کنند. روکش های دندانی معمولاً به تنهایی به عنوان یک گزینه جایگزین دندان از دست رفته استفاده نمی شوند، اما می توان آنها را همراه با سایر گزینه های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت یا بریج دندان استفاده کرد.

انواع مختلف روکش های دندانی

روکش های دندانی را می توان از مواد مختلفی از جمله سرامیک، زیرکونیا، آلیاژهای فلزی یا ترکیبی از آن ها ساخت. آنها به صورت سفارشی ساخته می شوند تا با اندازه، شکل و رنگ دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشند، بنابراین درست مانند یک دندان طبیعی به نظر می رسند و عمل می کنند. برای اطلاع از آخرین تعرفه این پروتزها می توانید به صفحه "هزینه روکش دندان" مراجعه کنید.

هزینه درمان‌های ارتودنسی چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

با توجه به تغییرات اقتصادی و نوسانات شدیدی که طی چند سال گذشته داشته‌ایم نمی‌توانیم به طور دقیق هزینه‌ای را در این بخش درج کنیم. یکی از دلایل این است که ممکن است شخصی در نیمه دوم سال وارد این صفحه شده و هزینه مندرج واقعی نباشد. بنابراین اگر می‌خواهید هزینه به روز و جدید ارتودنسی را مشاهده کنید توصیه می‌کنیم به هزینه ارتودنسی در سال 1402 مراجعه کنید. در این صفحه آخرین تعرفه انواع ارتودنسی در مطب بهترین متخصص ارتودنسی درج شده است.

مزایا و معایب دندان مصنوعی چیست؟

دندان های مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت یا بریج دندان گزینه مقرون به صرفه تری برای جایگزینی دندان هستند. با این حال، آنها ممکن است مانند سایر گزینه های دیگر راحت یا طبیعی نباشند.

پروتزهای مصنوعی به عنوان یک روش جایگزین کردن دندان از دست رفته گاهی اوقات ممکن است بلغزند یا در دهان حرکت کنند که می تواند باعث ناراحتی یا مشکل در صحبت کردن یا خوردن شود. همچنین ممکن است نیاز به نگهداری منظم داشته باشند. البته باید بگوییم که هزینه دندان مصنوعی در برخی موارد می تواند بالا با شد.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

بسیاری از زنان باردار تصور می کنند که در دوران بارداری به دلیلاینکه بیشتر غذا می خورند و اضافه وزن چشمگیری پیدا می کنند، لازم است تا بعد از زایمان و در دوران شیردهی رژیم لاغری بگیرند. اما لازم به ذکر است که پزشکان از گرفتن رژیم لاغری در دوران بارداری و شیردهی حمایت نمی کنند.

بدن زنان در دوران شیردهی به منظور تولید شیر کافی بیش از 500 کالری در روز نیاز دارد. البته نظر پزشکان این است که رژیم روزانه زنان باردار باید 1800 تا 2200 کالری داشته باشد تا برای بهبود سلامت بدن مادر و کودک کافی باشد.

بهترین رژیم شیردهی چه رژیمی است؟

ایمن و سالم بودن رژیم شیردهی بیش از هر چیزی اهمیت دارد. با استفاده از یک رژیم اصولی و سالم است که مادر می تواند مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین کند و در کنار آن سلامتی خود را نیز به خطر نندازد. شما با رعایت نکات زیر، در یک رژیم شیردهی می توانید کاهش وزنی اصولی را تجربه کنید که هم برای شما و هم کودکتان مناسب باشد:

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها می تواند باعث کاهش وزن در دوران شیردهی شود. البته با مصرف میوه، سبزیجات و پروتئین ها باید جای خالی کربوهیدرات ها را پر کنید. همان طور که گفتیم روزانه حداقل 1800 کالری باید دریافت کنید و قبل از شروع هر گونه رژیم لاغری در این دوران با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین رژیم و برنامه غذایی را در ابن دوران به شما تجویز کند.

به میزان کافی آب بنوشید

در دوران شیردهی باید بدن شما کاملا هیدراته باشد و دچار کم آبی نشود. نوشیدن حداقل 9 لیوان آب در این دوران توصیه می شود، پس سعی کنید همیشه یک بطری آب را در کنار خود داشته باشید.

نرمش کنید

با مشورت پزشک خود می توانید نرمش های آرام و آهسته را شروع کنید. اصولا پزشکان انجام 20 الی 30 دقیقه ورزش هایی مثل یوگا، پیاده روی و … بعد از زایمان را مفید می دانند.

هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید

در طول رژیم شیردهی به هیچ عنوان نباید هیچ کدام از وعده های غذایی خود را حذف کنید؛ چرا که حذف وعده های غذایی باعث کاهش متابولیسم و انرژی بدن می شود و نتیجه عکس بر لاغری دارد.

گرفتن رژیم لاغری سریع ممنوع

رژیم های لاغری سریع در هیچ دورانی به خصوص دوران شیردهی و بارداری به هیچ عنوان به بانوان توصیه نمی شوند.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ممکن است در مسیر لاغری و تناسب اندام، بعد از دوره ای کاهش وزن با سرعت خوب و مناسب، به یکباره بدون اینکه خطایی از شما سر زده باشد، ماشین لاغری شما ایست کند و دچار استپ وزن شوید. برای مقابله با استپ وزن و شکست آن لازم است تا اقداماتی را انجام دهید. ما قصد داریم تا در این مقاله به معرفی روش های شکست استپ وزنی بپردازیم.

راه حل خروج از استپ وزن چیست؟

برای شکست استپ وزن می توان اقدامات زیر را انجام داد:

گرفتن رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب یکی از روش های شکست استپ وزن است. این رژیم به این شکل است شما درست مانند موقعی که روزه هستید 16 ساعت نباید چیزی بخورید و در 8 ساعت باقی مانده می توانید غذا بخورید.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

با رژیم های کم کربوهیدرات مثل رژیم کتوژنیک می توانید به مبارزه استپ وزن بروید. طبق یکی از تحقیقات انجام شده که افرادی که روزانه حداکثر 50 گرم کربوهیدرات مصرف می کنند، به نسبت افرادی که از رژیم های لاغری سنتی استفاده می کنند، کاهش وزن بیشتری را تجربه می کنند.

عدم حذف مصرف پروتئین ها

مصرف پروتئین ها باعث افزایش سوخت و ساز بدن تا 100 کالری می شود. همچنین به دلیل اینکه پروتئین ها خاصیت سیرکنندگی دارند در صورت مصرف آنها شما در طول روز کالری کمتری مصرف می کنید.

یادداشت کردن کالری های مصرفی

طبق مطالعات انجام شده بیشتر افراد به حجم غذا توجه می کنند و به کالری غذاها توجه چندانی ندارند. شما با یادداشت کردن میزان کالری مصرفی در روز می توانید از استپ وزن جلوگیری کنید.

افزایش فعالیت بدنی

افزایش فعالیت بدنی بدون شک می تواند استپ وزنی شما را شکست دهد. با کاهش وزن، میزان سوخت و ساز بدن هم کاهش پیدا می کند، با انجام ورزش به خصوص ورزش های قدرتی می توانید از کاهش متابولیسم پایه بدن و استپ وزن جلوگیری کنید.

مصرف فیبر بیشتر

انواع فیبرها به خصوص فیبرهای محلول باعث می شوند که حرکت غذا در لوله های گوارشی کاهش پیدا کند و همین موضوع باعث سیری زودرس شما می شود. توصیه متخصصین تغذیه این است که روزانه 30 گرم فیبر از منابع مختلف مثل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و ... به دست بیاورید.

مدیریت کردن استرس خود

استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول در بدن می شود که این هورمون یکی از دلایل تجمع چربی ها در ناحیه شکم است؛ بنابراین اگر دائما دچار استرس و اضطراب می شوید به فکر راه درمان آن باشید.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

برای همه ما حداقل یک بار پیش آمده است که یک هفته یا یک ماه دیگر به مهمانی یا مجلس خاصی دعوت شده ایم و لازم است تا در این مدت زمان کم یک رژیم لاغری سریع بگیریم. یک کاهش وزن استاندارد به این صورت است که فرد تا یک کیلوگرم در هفته وزن کم می کند. کاهش وزن بیش از یک کیلو در یک هفته ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد، اما گاهی شما مجبور هستید که در یک هفته خیلی سریع و به میزان زیادتری وزن کم کنید.

خیلی از افراد به غلط رژیم های لاغری سریع را با رژیم های خطرناک و غیراصولی اشتباه می گیرند. این در حالی است که  لاغری سریع در صورتی که درست و اصولی باشد، هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کند.

ویژگی یک رژیم لاغری اصولی

در صورتی که یک رژیم لاغری اصولی و سالم گرفته باشید و ورزش را نیز در کنار آن داشته باشید، بدون نیاز به حذف وعده غذایی و ایجاد مشکلی می توانید یک کاهش وزن طبیعی داشته باشید. خیلی مهم است که یک روش درست را برای کاهش وزن و لاغری پیدا کنید و به هیچ عنوان به سراغ مکمل ها و قرص های لاغری نروید؛ مگر به توصیه پزشک.

رژیم لاغری 7 روزه

مهم ترین نکته ای که درباره رژیم لاغری اصولی باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان نباید در طی رژیم، وعده های غذایی شما حذف شود. یکی از رژیم های لاغری معروف است؛ اما آیا این رژیم یک رژیم اصولی است؟

یکی از معروف ترین انواع رژیم لاغری 7 روزه، رژیم جنرال موتورز است که یک رژیم مناسب برای فصل بهار و تابستان است. زیرا برنامه غذایی این رژیم سرشار از میوه های متنوع است که در این فصول دسترسی به میوه ها آسان تر است. این رژیم یک رژیم مناسب برای افرادی است که قصد لاغری سریع در مدت زمان کوتاهی دارند؛ این رژیم مدعی است که در طول 7 روز 7 کیلو از وزن شما را کم می کند. اما این رژیم یک رژیم لاغری اصولی نیست و پس از قطع آن بازگشت وزن خواهید داشت.

قوانین رژیم 7 روزه جنرال موتورز به شرح زیر است:

  • روزانه 8 الی 12 لیوان آب میل کنید.
  • در سه روز اول رژیم ورزش کردن ممنوع است.
  • مصرف انواع لوبیا در طول این رژیم ممنوع است.
  • هر روز باید سوپ مخصوص جنرال موتورز میل کنید.


:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

دندانپزشکان و ارتودنتیست‌ها پزشکانی هستند که در مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان تخصص دارند. پزشکانی که دندانپزشکی عمومی خوانده‌اند برای تشخیص و درمان بیماری‌های لثه، دندان، زبان و دهان آموزش دیده‌اند.

متخصصین ارتودنسی نیز این آموزش‌ها را می‌بینند؛ اما برای آن که در تشخیص و درمان ناهماهنگی دندان‌ها و فک تخصص داشته باشند، آموزش‌های بیشتری می‌بینند."

در ادامه ضمن آشنایی با فعالیت‌های متخصص ارتودنسی، انواع مختلف ارتودنسی را معرفی کرده‌ایم تا دید کاملی از خدمات این دسته از دندانپزشکان و کار آنها داشته باشید.

فعالیت‌های متخصص ارتودنسی

نباید تصور کنیم فعالیت‌های یک متخصص ارتودنسی به قرار دادن سیم‌های فلزی (دستگاه ارتودنسی) روی دندان‌های فرد محدود می‌شود. امروزه ارتودنتیست‌ها می‌توانند به روش‌های دیگری هم ناهنجاری‌های فک و دندان را برطرف کنند. یکی از این روش‌ها ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی نامرئی در میان افرادی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، بسیار محبوب شده است. دلیل این امر دیده نشدن دستگاه ارتودنسی روی دندان‌هاست. متقاضیان اصلی متخصص ارتودنسی را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. زیرا افراد کم‌‌سن‌وسال‌تر معمولا به مشخص بودن سیم‌های ارتودنسی توجه نمی‌کنند.

فعالیت‌های دکتر ارتودنسی

اگرچه دکترهای دندانپزشک نیز علاوه بر کشیدن دندان‌ها، پر کردن و انجام ترمیم برای مراقبت‌های ارتودنسی نیز آموزش‌هایی دیده‌اند، اما انواع درمان‌های ارتودنسی با اهداف سلامتی و زیبایی را باید به یک متخصص ارتودنسی سپرد. مهمترین فعالیت‌های دکتر ارتودنسی شامل درمان کجی دندان‌ها (شامل اوربایت، آندربایت و کراس‌بایت) شلوغی دندان‌ها، فاصله‌دار بودن دندان‌ها، و درمان ناهنجاری‌های فکی و گیجگاهی می‌شود.

همان‌طور که توضیح دادیم، ارتودنسی نامرئی هم در کنار درمان برخی مشکلات فک توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود. برای کشیدن دندان عقل هم بهتر است پیش از مراجعه به دکتر دندانپزشک، برای معاینه از دکتر ارتودنسی وقت گرفت و با او مشورت کرد.

انجام انواع ارتودنسی

به غیر از درمان جدید ارتودنسی نامرئی، متخصص ارتودنسی انواع ارتودنسی قدیمی‌تر (و البته به شدت نتیجه‌بخش) را نیز انجام می‌دهد؛ یعنی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

متاسفانه به دلیل بالا رفتن تعرفه دندانپزشکی در سال های اخیر، جایگزین کردن دندان های از دست رفته با چالش هایی روبرو شده است. مردم اغلب به دلیل ترس از هزینه ها برای جایگزینی دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. این در حالیست که روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته متنوع بوده و در هر صورت می توان با هزینه های کمتر نیز این جایگزینی را انجام داد..

روکش دندان

روکش دندانی یا dental crown کلاهکی به شکل تاج دندان طبیعی خودمان است که بر روی یک دندان آسیب دیده قرار می گیرد تا شکل، اندازه، استحکام و ظاهر آن دندان را بازیابی کند. در واقع زمانی که تاج یک دندان دچار آسیب گسترده می شود، به جای آن، روکش دندان نصب می کنند. روکش های دندانی معمولاً به تنهایی به عنوان یک گزینه جایگزین دندان از دست رفته استفاده نمی شوند، اما می توان آنها را همراه با سایر گزینه های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت یا بریج دندان استفاده کرد.

انواع مختلف روکش های دندانی

روکش های دندانی را می توان از مواد مختلفی از جمله سرامیک، زیرکونیا، آلیاژهای فلزی یا ترکیبی از آن ها ساخت. آنها به صورت سفارشی ساخته می شوند تا با اندازه، شکل و رنگ دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشند، بنابراین درست مانند یک دندان طبیعی به نظر می رسند و عمل می کنند. برای اطلاع از آخرین تعرفه این پروتزها می توانید به صفحه "هزینه روکش دندان" مراجعه کنید.

هزینه درمان‌های ارتودنسی چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

با توجه به تغییرات اقتصادی و نوسانات شدیدی که طی چند سال گذشته داشته‌ایم نمی‌توانیم به طور دقیق هزینه‌ای را در این بخش درج کنیم. یکی از دلایل این است که ممکن است شخصی در نیمه دوم سال وارد این صفحه شده و هزینه مندرج واقعی نباشد. بنابراین اگر می‌خواهید هزینه به روز و جدید ارتودنسی را مشاهده کنید توصیه می‌کنیم به هزینه ارتودنسی در سال 1402 مراجعه کنید. در این صفحه آخرین تعرفه انواع ارتودنسی درج شده است.

مزایا و معایب دندان مصنوعی چیست؟

دندان های مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت یا بریج دندان گزینه مقرون به صرفه تری برای جایگزینی دندان هستند. با این حال، آنها ممکن است مانند سایر گزینه های دیگر راحت یا طبیعی نباشند.

پروتزهای مصنوعی به عنوان یک روش جایگزین کردن دندان از دست رفته گاهی اوقات ممکن است بلغزند یا در دهان حرکت کنند که می تواند باعث ناراحتی یا مشکل در صحبت کردن یا خوردن شود. همچنین ممکن است نیاز به نگهداری منظم داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ما در طول این نوشتار قصد داریم درباره رژیم لاغری زنان در دوره های مختلف مانند رژیم بارداری صحبت کنیم.

رژیم لاغری برای بانوان باردار

قبل از هر چیز خیالتان را راحت کنیم که رژیم لاغری در دوران بارداری ممنوع است مگر اینکه پزشک گرفتن رژیم لاغری بارداری را تجویز کرده باشد.

بسیاری از زنان به این دلیل سمت رژیم بارداری برای لاغری می روند که تصورشان این است که، در این دوران بیشتر غذا می خورند و باید آن را کنترل کنند؛ در حالی که این حجم از غذا خوردن در این دوران برای سلامت مادر و جنین لازم و ضروری است.

البته این مسئله در دوران شیردهی هم صدق می کند و باید به اندازه ای غذا بخورید تا بتوانید نیازهای بدن خود و کودک خود را تامین کنید.

بنابراین با این تفاسیر به هیچ عنوان از رژیم هایی تحت عنوان رژیم بارداری رایگان و … در این دوران استفاده نکنید و تلاش برای کاهش وزن چشمگیر در این دوران نداشته باشید؛ مگر به توصیه پزشک.

بهترین رژیم بارداری چه رژیمی است؟

همان طور که گفتیم تغذیه در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. خانم های باردار باید در طی روز آب کافی (8 الی 10 لیوان) و مایعات فراوان مصرف کنند.

همچنین مصرف میوه و سبزیجات تازه در این دوران بسیار حائز اهمیت است تا از خطر ابتلا به بیماری های گوارشی مثل یبوست در این دوران در امان باشند.

بهتر است به جای استفاده از راه های لاغری در بارداری، روش های کاهش مصرف قند را اولویت قرار دهید؛ زیرا خانم های بسیاری در این دوران دچار دیابت بارداری می شوند و مصرف قند اضافی می تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد. بنابراین مصرف شکر، قند، شکلات و آبمیوه های صنعتی را در این دوران به حداقل ممکن برسانید.

پزشکان برای جلوگیری از حالت تهوع در ماه های اول بارداری مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 را توصیه می کنند.

در ماه اول بارداری مصرف آهن و فولات را افزایش دهید که در مواد غذایی مثل گوشت، غلات، اسفناج و حبوبات وجود دارد. همچنین مصرف کافئین را در این ماه قطع کنید.

در رژیم غذایی سه ماه اول بارداری مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ای و مغزیجات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری به منظور افزایش حجم خون، از غذاهای حاوی آهن، ویتامین سی، پتاسیم و کلسیم استفاده کنید.

در سه ماهه آخر بارداری علاوه بر رعایت کردن اصول رژیم بارداری، از انجام ورزش های بارداری مانند پیاده روی غافل نشوید.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

در ابتدای مسیر لاغری در صورتی که همه چیز اصولی پیش برود، کاهش وزن با یک شیب ملایم پیش می رود و در هفته ها و روزهای اولیه رژیم، وزنتان به خوبی کم می شود. اما ممکن است به صورت یکباره این کاهش وزن متوقف شود و دچار استپ وزن شوید.

زمانی که گفته می شود فردی دچار استپ وزن شده است، به این معنی است که به مدت یک ماه وزن آن فرد ثابت مانده است و هیچ تغییری نکرده است. در واقع استپ وزنی زمانی رخ می دهد که شما طبق برنامه رژیم لاغری پیش رفته اید؛ اما پس از گذشت یک ماه نه تغییر وزن داشته اید و نه تغییر سایز.

انواع استپ وزن

انواع استپ وزن عبارتند از:

  • استپ وزن کاذب
  • استپ وزن واقعی

دلایل استپ وزن چیست؟

در بالاتر به دو نوع استپ وزن اشاره کردیم و در این قسمت قصد داریم تا دلایل استپ وزن کاذب و واقعی را بررسی کنیم.

دلایل استپ وزن کاذب چیست؟

از جمله دلایل استپ وزن کاذب عبارتند از:

  • عدم رعایت اصول برنامه غذایی پس از گذشته چند هفته یکی از مهم ترین دلایل به وجود آمدن استپ وزن کاذب است.
  • کاهش میزان فعالیت بدنی نیز از عوامل تاثیرگذار در این اتفاق است.
  • نداشتن کالری شماری در طی روز ممکن است باعث افزایش میزان خوردن و در نتیجه استپ شدن کاهش وزن شود.
  • وزن کشی غلط و در زمان نامناسب هم ممکن است به غلط شما را متوجه استپ وزنی کند که حقیقت ندارد.
  • احتساب مایعات در بدن به دلایلی مثل داشتن استرس، مصرف بی رویه نمک، افزایش مصرف کربوهیدرات ها و مصرف مکمل هایی مثل کورتون نیز می تواند باعث به وجود آمدن استپ وزن شود.

دلایل استپ وزن واقعی چیست؟

از جمله دلایل استپ وزن واقعی عبارتند از:

  • کندی روند کاهش وزن در اثر کاهش وزن بیشتر. به دلیل کاهش متابولیسم بدن با کاهش وزن زیاد، بدن در برابر کاهش وزن بیشتر مقاومت می کند و دچار استپ وزن می شوید.
  • بدن به دلیل کاهش کالری مصرفی تصور می کند که دچار قحطی شده است و با مصرف بعدی کالری بیشتری جذب می کند که همین باعث متوقف شدن پروسه کاهش وزن می شود.
  • کاهش برخی فعالیت های خاص برای حفظ انرژی می تواند یکی از مهم ترین دلایل استپ وزن واقعی در فرد باشد.


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

خیلی از افراد به دلایل مختلفی مانند دعوت شدن به یک مراسم یا مهمانی خاص، تصمیم می گیرند تا یک رژیم لاغری سریع را برای این مدت کوتاه انتخاب کنند تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی، به لاغری حدودی مد نظر خود دست پیدا کنند. رژیم لاغری یک ماهه جزو رژیم های لاغری سریع هستند که در این مقاله قصد داریم تا درباره آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

دلیل انتخاب لاغری سریع

کاهش وزن یک کیلویی در یک هفته یک کاهش وزن استاندارد است که تمامی متخصصان تغذیه آن را قبول دارند. کاهش وزن بیش از یک کیلو در یک هفته ممکن است سلامتی شما را تهدید کند. اما گاهی شما مجبور هستید که به دلایل مختلفی، در یک هفته خیلی سریع وزن کم کنید.

لاغری سریع در صورتی که درست و اصولی باشد، به بدن آسیبی وارد نمی کند. اما متاسفانه بسیاری از افراد به سراغ رژیم های خطرناک و غیراصولی می روند که ممکن است پیروی از آنها عوارض جبران ناپذیری را برای به دنبال داشته باشد.

رژیم لاغری یک ماهه اصولی

رژیم های لاغری یک ماهه متعددی در فضای اینترنت هستند که شما می توانید 5، 10، 15 و حتی 20 کیلو طی یک ماه کم کنید؛ اما به چه قیمتی. این گونه رژیم ها هیچ گونه پایه و اساسی علمی ندارند و پیروی از آنها را به شما توصیه نمی کنیم؛ چرا که یک رژیم عمومی است و متناسب با وزن، شرایط جسمی و سبک زندگی افراد طراحی نشده است.

میزان کاهش وزن استاندارد در طول یک هفته چیزی حدود 500 گرم تا 1 کیلوگرم است؛ بنابراین کاهش وزن استاندارد در طول یک ماه نباید بیش از 4 کیلوگرم باشد. در صورت پیروی از رژیم لاغری یک ماهه اصولی نه تنها کاهش وزن خواهید داشت بلکه هیچ گونه خطری هم سلامتی شما را تهدید نخواهد کرد.

ویژگی های رژیم لاغری یک ماهه اصولی

  • کربوهیدرات ها را حذف نکنید: کربوهیدرات ها منبع اصلی سوخت و ساز بدن هستند؛ بنابراین حذف آنها در طول رژیم لاغری توصیه نمی شود.
  • مصرف پروتئین ها را فراموش نکنید: پروتئین ها اجزای اصلی تشکیل دهنده بافت های اصلی بدن مثل استخوان ها، ماهیچه ها، پوست، مو و ... هستند و در عضله سازی بسیار موثر هستند.
  • چربی های سالم در برنامه غذایی رژیم یک ماهه: طبق توصیه متخصصین تغذیه حدود 20 درصد از رژیم غذایی یک ماهه شما باید متشکل از چربی های سالم باشد.
  • ویتامین های مهم در رژیم لاغری یک ماهه: ویتامین های A,E,D,B12، آهن و کلسیم برای بدن لازم و ضروری هستند.


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) و دندانپزشک هر دو به بیماران کمک می کنند تا سلامت دهان و دندان خود را ارتقا دهند؛ اما با روش های مختلف.

دندانپزشکی یک تخصص پزشکی گسترده است که به دندان ها، لثه ها، اعصاب و فک می پردازد، در حالی که ارتودنسی دندان یک تخصص در دندانپزشکی است که بر اصلاح بایت، اکلوژن و صافی دندان ها تمرکز دارد. یک تفاوت مهم این است که همه ارتودنتیست ها دندانپزشک هستند، اما همه دندانپزشکان دارای مجوز ارتودنتیستی نیستند.

شباهت ارتودنتیست و دندانپزشک در چیست؟

شباهت اصلی بین دندانپزشک و ارتودنتیست این است که هر دو بر مراقبت از دهان تمرکز می کنند. برای مثال یک متخصص ارتودنسی در کرج می تواند در مطب دندانپزشکی کار کند و مراقبت های مشابه دندانپزشک در کرج را ارائه دهد. بنابراین از این نظر کاملا شبیه هم هستند. آنها هر دو پزشک محسوب می شوند و با دندان ها و لثه ها سر و کار دارند.

ارتودنسی چیست؟

دندان‌پزشکان عمومی بیمارانی که دچار انحرافات دندانی شده‌اند را به “ارتودنتیست” یا “متخصص ارتودنسی” ارجاع می‌دهند. ممکن است این نامرتبی یا کجی دندان‌ها در سلامتی بیمار اختلال ایجاد کرده باشد و یا ممکن است در آینده بیمار را با مشکلاتی روبه‌رو نماید. تراز نبودن دندان‌ها می‌تواند به معنی رویش کج دندان‌ها و یا ازدحام دندان‌ها در دهان بیمار تعبیر شود. حتی اگر هیچ درد و ناراحتی وجود نداشته باشد، ممکن است بیمار تمایل داشته باشد، دندان‌های خود را مرتب کرده تا از ظاهر زیباتری برخوردار گردد. معمولاً متخصص ارتودنسی به کمک ابزارهایی نظیر نگه‌دارنده‌ها و هد گیر، به صاف کردن دندان‌ها مبادرت می‌ورزد تا بتوانند، ظاهر بیمار و یا توانایی جویدن و بلع غذا را اصلاح نماید.

 در جلسه اول، دندان‌ها و فک بیمار معاینه می‌شود و شاید تصویربرداری به کمک اشعه ایکس و یا قالب‌گیری از دندان‌ها نیز صورت بپذیرد. پس‌ازآن مشکلات دندانی و مسائل بیمار در رابطه با نامرتب بودن دندان‌ها به او توضیح داد می‌شود. سپس شیوه‌های مناسب درمان و گزینه‌های درمانی به بیمار معرفی می‌گردد.

ملاحظات قبل از مشاوره

توصیه دندان‌پزشک عمومی شما می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. دندان‌پزشکان عمومی به جهت مراقبت بهینه از بیمار با متخصصان ارتودنسی ارتباط و هماهنگی دارند، آن‌ها به‌طور منظم نتیجه کار ارتودنتیست‌ها را مشاهده و ارزیابی می‌کنند، بنابراین می‌توانند ارزیابی‌های خود را به شما انتقال دهند. اگر فرزند دندان‌پزشک شما، از براکت استفاده نموده است، از او بپرسید کدام متخصص ارتودنسی را انتخاب نموده است.

از دوستان، همسایگان و همکاران خود پرس‌وجو کنید. اگر قصد درمان فرزند خود را دارید، از معلمان و پدر و مادر بچه‌ها و انجمن مدرسه فرزند خود، مشورت بگیرید.

می‌توانید با بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی محل خود تماس گرفته و از آن‌ها در خصوص پیشنهاد یک متخصص خوب ارتودنسی کمک بگیرید.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

امروزه کلینیک های دندانپزشکی خدمات مختلفی دارند که آشنایی با هرکدام از آن ها می تواند به شما کمک بسیاری بکند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیش تر با انواع تعرفه دندانپزشکی و خدمات مختلف آشنا شوید.

ارتودنسی دندان

هنگامی که صحبت از دستیابی به لبخندی زیباتر و سلامت مطلوب دندان می‌شود، درمان‌های ارتودنسی نقش مهمی ایفا می‌کنند. با این حال، یکی از جنبه‌های مهمی که بیماران بالقوه ارتودنسی باید در نظر بگیرند، هزینه درمان‌های ارائه شده در این حوزه دندانپزشکی است.

درک عواملی که بر هزینه ارتودنسی تأثیر می‌گذارند می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در این خصوص بگیرند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند. در این مقاله، مهم‌ترین عواملی که هزینه درمان‌های ارتودنسی نامرئی، مرئی، ثابت و متحرک را تعیین می‌کنند، بررسی می‌کنیم و قبل از شروع سفر تغییر لبخند، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تفاوت بین ارتودنتیست و دندانپزشک چیست؟

ارتودنتیست‌ها و دندانپزشکان شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. آن‌ها با هم کار می‌کنند تا به شما در بهبود سلامت کلی دهان و دندان کمک کنند، اما در واقع به روش‌های بسیار متفاوتی کار می‌کنند. دندانپزشکان طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان را پوشش می‌دهند. از طرف دیگر ارتودنتیست‌، متخصص دندانپزشکی با تمرکز کامل بر روی موضوعات محدودتر از دندانپزشکی است مانند: مرتب کردن دندان‌ها و هم‌تراز کردن فک.

چه گزینه‌هایی در درمان ارتودنسی وجود دارد؟

متخصص ارتودنسی با استفاده از دانش و تخصص خود در بهبود بی‌نظمی‌های صورت و حرکات دندان می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام یک از گزینه‌های درمانی موجود، برای شما یا فرزند شما بهترین تصمیم و حالت خواهد بود.

بین صفحات ثابت و جداشونده، براکت‌های فلزی، براکت‌های سرامیکی، براکت‌های زبانی (نامرئی) و نوع شفاف، روش‌های درمانی متناسب با هر نیاز و شیوه زندگی وجود دارد. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد گزینه درمانی مورد نظر خود، با متخصص ارتودنسی خود ملاقات کنید زیرا هر درمان متفاوت است و ممکن است به یک مورد خاص برای مراقبت و ارتودنسی نیاز داشته باشید.

چرا باید ارتودنسی انجام دهم؟

بسیاری از افراد دندان‌های به هم ریخته یا کج دارند. درمان ارتودنسی دندان‌ها را صاف می‌کند یا آن‌ها را به وضعیت بهتری تبدیل می‌کند. این موضوع می‌تواند ظاهر و نحوه نمایش و جویدن در دندان‌ها را بهبود بخشد، در ضمن تمیز کردن آن‌ها را نیز آسان‌تر می‌کند.

بعضی از افراد دندان‌های جلوی بیرون آمده‌ای دارند که زیبا به نظر نمی‌رسند. این دندان‌های برجسته به احتمال زیاد خراب می‌شوند اما درمان ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را ردیف کند. نحوه برخورد فک‌های فوقانی و تحتانی باعث می‌شود دندان‌ها نازیبا به نظر برسند و منجر به گاز گرفتن و جویدن نادرست شوند. درمان ارتودنسی ممکن است بتواند هر دو مشکل را برطرف کند.

هنگامی که دندان به درستی قرار نمی‌گیرد، می‌تواند بر روی عضلات فک فشار بیاورد و باعث ایجاد مشکلات فک و مفاصل و بعضا سردرد شود. درمان ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا یکنواخت‌تر بجوید و درد را کاهش دهید.

 



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها در شرایط متفاوتی استفاده می شوند. افرادی که نمی خواهند به دلایل مختلفی مانند موقعیت اجتماعی و کاری خود، دستگاه ارتودنسی در دهانشان قابل مشاهده باشد، یکی از انواع ارتودنسی دندان با نام ارتودنسی شفاف برایشان مناسب است.

ارتودنسی شفاف چیست؟

ارتودنسی شفاف یا الاینر شفاف، نوعی ارتودنسی متحرک است که در آن از پلاک های پلاستیکی شفاف و بی رنگی برای منظم کردن دندان ها استفاده می شود و در آن خبری از براکت و سیم ارتودنسی نیست. این پلاک ها به دلیل شفاف بودن، قابل مشاهده نیستند و هر زمان که لازم باشد می توان آن ها را از دهان خارج کرد. اما لازم به ذکر است که این پلاک های شفاف را حداکثر 2 ساعت در روز می توان از دهان خارج کرد. زیرا در صورت قرار نداشتن مداوم آنها بر روی دندان ها، طول درمان ارتودنسی طولانی تر می شود.

ارتودنسی شفاف برای چه کسانی مناسب است؟

پلاک های شفاف برای افرادی که مشکلات شدید دندان و فک دارند اصلا مناسب نیستند، اما برای افرادی که دارای مشکلات خفیف تا متوسط دندانی و فک هستند، کاربرد دارند:

  • جلو بودن دندان های فک بالا نسبت به دندان های فک پایین (اوربایت)
  • وجود فاصله بین دندان بالا و پایین در حین بسته شدن دندان (اوپن بایت)
  • جلو بودن دندان های فک پایین نسبت به دندان های فک بالا (آندر بایت)
  • شلوغی جزئی در دندان ها
  • وجود فاصله بین دندانی

مزایای ارتودنسی شفاف

این نوع ارتودنسی دارای مزایای زیادی است که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره کردیم:

  • نامرئی بودن آن، مهمترین مزیت این روش است.
  • به راحتی می توان پلاک ها را در زمان غذا خوردن، مسواک زدن یا مراسمات خاص در آورد و دوباره در دهان قرار داد.
  • در این روش امکان عکسبرداری از دندان ها، سفید کردن آن ها، سایر درمان ها مانند ترمیم و عصب کشی دندان ها وجود دارد.
  • مراقبت از دهان و دندان و رعایت بهداشت در ارتودنسی شفاف آسان است.
  • دوره درمان در این روش کوتاه تر است.

معایب الاینرهای شفاف

این روش مانند دیگر روش ها معایبی نیز به دنبال دارد که عبارتند از:

  • این روش برای درمان مشکلات شدید دندانی و فک مناسب نیست.
  • این روش به عنوان ارتودنسی کودکان گزینه مناسبی نیست.
  • برای افرادی که عفونت لثه دارند، استفاده نمی شود.
  • امکان گم شدن آن در زمان خارج کردن پلاک ها از دهان وجود دارد.
  • باید به مدت 22 ساعت در شبانه روز در دهان باشند تا نتیجه موثری داشته باشد.
  • درمان با این روش به همکاری بیمار بستگی دارد. در صورت عدم همکاری و بی توجهی در استفاده از پلاک ها توسط بیمار، دوره درمان طولانی تر می شود.

منبع: bestdentists.ir



:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لمنیت دندان یا به اصطلاح دندانپزشکان ونیر، یک روکش نازک اما در عین حال بادوام است که جهت زیبایی بخشیدن به ظاهر دندان ها و اصلاح طرح لبخند بر روی دندان نصب می شود که ممکن است باعث تغییر در رنگ، شکل و اندازه آن شود. جنس لمینت ها از پرسلن است و از نظر مقاومت، در برابر لکه ها و تغییر رنگ بر اثر بازتابش نور مقاوم هستند. همه افرادی که قصد انجام این روش درمانی را دارند باید از فواید و عوارض لمینت دندان مانند سایر روش های دندانپزشکی آگاه باشند و بدانند که هیچکدام کاملا بی نقص نیستند.

کاربرد لمینت دندان چیست؟

از لمینت دندان برای اصلاح موارد زیر استفاده می شود:

  • روشن تر کردن رنگ دندان ها
  • تغییر دادن فرم دندان  ها
  • درمان دیاستوم
  • رفع نامرتبی دندان ها
  • درمان دندان شکسته یا لب پر شده
  • اصلاح بد شکلی دندان ها
  • دائمی بودن درمان و غیر قابل برگشت بودن آن: وقتی ونیرها بر روی سطح دندان متصل می شوند دیگر نمی توانید آنها را برداشته و از دندان های اصلی خود استفاده کنید.
  • امکان بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان: اگر لمینت توسط افراد غیر متخصص نصب شود، ممکن است باعث پوسیدگی دندان ها در زیر ونیرها شود.
  • هزینه بالا: این روش درمان به نسبت روش های دیگر اصلاح طرح لبخند مانند کامپوزیت دندان گران تر است.

معایب لمینت دندان

عوارض لمینت دندان شامل چه مواردی می شود؟

ممکن است ونیرها بر اثر گاز گرفتن خوراکی های سفت یا برای مثال باز کردن در نوشابه با دندان ها، شکستن هسته میوه، شکسته یا جدا شوند. چون به سختی و مقاومت دندان های اصلی نیستند، باید در مراقبت از آن ها بسیار دقت کرد تا دچار شکستگی نشوند.

از دیگر عوارض لمینت دندان، ایجاد حساسیت در دندان هاست. به دلیل تراشیدن قسمت های کوچکی از مینای دندان برای اعمال ونیرها بر روی دندان، ممکن است تا چند روز بعد از نصب لمینت، دندان ها نسبت به سردی و گرمی حساسیت نشان دهند که این اتفاق کاملا طبیعی است و بعد از مدتی خود به خود رفع می شود.

اگر به طور مرتب مسواک نزنید و دائما خوراکی های رنگی مصرف کنید، باید بدانید که این کار باعث رنگ گرفتن لمینت ها می شود. درست است که ونیرها نسبت به تغییر رنگ مقاوم هستند اما اگر آنها را مانند دندان های اصلی خود ندانید و همانند آنها از روکش های خود نیز مواظبت نکنید باعث کاهش طول عمر لمینت دندان و تغییر رنگ و لکه دار شدن آنها می شود.

منبع: implantdr.ir



:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی ثابت یکی از اولین روش ها در درمان ارتودنسی محسوب می شود. پس از مدت ها با پیشرفت علم دیگر روش های ارتودنسی به میان آمدند. اما باید در نظر داشته باشید که ارتودنسی ثابت نیز مدل های متفاوتی دارد. در ادامه بیش تر با تکنیک های ارتودنسی ثابت و ویژگی های یک  متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری صحبت خواهیم کرد.

انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت

برخی از انواع روش های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی فلزی یکی از قدیمی ترین روش های ارتودنسی دندان است که طی آن متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری به کمک سیم های فلزی و براکت های فلزی سعی در مرتب کردن دندان های شما دارد.

مزایای ارتودنسی فلزی

  1. کارآمدی بالا
  2. هزینه پایین تر
  3. دوام و مقاومت بالا
  4. تحت تاثیر قرار دادن زیبایی چهره و لبخند
  5. ایجادد اختلال در تکلم

معایب ارتودنسی فلزی

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی شیوه نوین ارتودنسی ثابت است که کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است با این تفاوت که به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی استفاده می شود. به دلیل اینکه سیم کشی دندان ها در این روش کمتر مشخص است در بین جوانان و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

تقریبا نامرئی است.

مناسب برای انواع ناهنجاری های دندانی

معایب ارتودنسی سرامیکی

  • هزینه بیشتر
  • احتمال تغییر رنگ براکت ها در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مقاومت کمتر از براکت های فلزی
  • ایجاد اختلال در تکلم

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی نیز نوع دیگری از ارتودنسی ثابت است که ارتودنسی کاملا نامرئی است؛ زیرا در این روش ارتودنسی فلزی به جای جلوی دندان ها به پشت دندان ها چسبیده می شود و از نظر اطرافیان پنهان است.

مزایای ارتودنسی لینگوال

کاملا نامرئی است.

معایب ارتودنسی لینگوال

هزینه بسیار بالا به دلیل سخت بودن نصب آنها توسط پزشک

  • اختلال در تکلم
  • سخت تر شدن رعایت بهداشت دهان و دندان

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون هم یکی دیگر از روش های جدید ارتودنسی ثابت است که در این روش براکت ها قابلیت باز و بسته شدن به صورت خودکار را دارند. به دلیل اینکه براکت های ارتودنسی دیمون قابلیت جابجایی به صورت خودکار دارند بنابراین تعداد جلسات مراجعه به کلینیک ارتودنسی را کم می کند.

مزایای ارتودنسی دیمون

  • کوچک بودن سایز براکت ها
  • سهولت تمیز کردن براکت ها و دندان ها در این روش
  • حرکت سریع تر دندان ها
  • هزینه بیشتر
  • اختلال در تکلم
  • تاثیر بر زیبایی لبخند

معایب ارتودنسی دیمون

 



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

روش های مختلفی برای اصلاح نامنظمی های دندان ها وجود دارد که به راحتی می توانید آن ها در ادامه این مطلب بشناسید. با ما همراه باشید.

ارتودنسی نامرئی

اما امروزه به غیر از سیم کشی دندان ها روش های نوین دیگری به نام ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین برای اصلاح نامنظمی های دندانی به روی کار آمده است. در این نوشتار قصد داریم که درباره اینکه ارتودنسی نامرئی چیست، چگونه کار می کند و چه مزایا و معایبی دارد؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یکی از پیشرفته ترین روش های درمان ارتودنسی دندان است. در این روش بهترین متخصص ارتودنسی به کمک یک سری پلاک های شفاف باعث تغییر موقعیت و تراز کردن دندان ها می شود. از جمله تفاوت های بریس های سنتی و ارتودنسی نامرئی در این است که اولا دیگران متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شوند و ثانیا امکان برداشتن الاینرها و خارج کردن از دهان توسط بیمار وجود دارد.

آیا ارتودنسی نامرئی برای همه افراد مناسب است؟

اولین قدم برای تشخیص اینکه شما برای درمان ارتودنسی نامرئی مناسب هستید یا خیر این است که به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

متخصص ارتودنسی با توجه به معاینات و عکس برداری های انجام شده تشخیص می دهد که شما برای این روش درمانی مناسب هستید یا خیر. اصولا افرادی که ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی دارند برای ارتودنسی نامرئی مناسب هستند. البته در مرحله آخر این شما هستید که با توجه به هزینه ارتودنسی در سال 1402، کدام روش را برای درمان انتخاب می کنید.

لمینت دندان

یکی دیگر از روش های اصلاح طرح لبخند استفاده از لمینت دندان و برای دندان های افتاده و یا کشیدن دندان، ایمپلنت دندان است.

لمینت دندان جزء یکی از خدمات زیبایی دندانپزشکی است که دندانپزشک توسط آن می تواند انواع لکه های دندانی، فاصله بین دندانی، به هم ریختگی و شکستگی ها جزئی را برطرف کند. در واقع لمینت های دندانی پوسته های نازکی هستند که در سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و باعث اصلاح طرح لبخند و سفید شدن دندان ها می شود.

یکی از تفاوت های اساسی ایمپلنت و لمینت دندان در جنس و متریال به کار رفته در ساخت آنهاست. ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم هستند در حالی که لمینت های دندانی از جنس سرامیک یا پرسلن می باشند.

نتیجه گیری

کاربردهای ایمپلنت و لمینت دندان بسیار با یکدیگر متفاوت هستند اما از نظر ماندگاری تقریبا هر دو روش ماندگاری بالایی دارند و در صورت مراقبت صحیح می توانند به صورت مادام العمر ماندگاری داشته باشد. در این نوشتار سعی کردیم درباره هر کدام از روش های ایمپلنت و لمینت دندان و همچنین تفاوت های آنها صحبت کنیم در صورتی که سوالی دارید می توانید در بخش نظرات وب سایت https://www.drdarvishpour.com/مطرح کنید.

 



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

پودر کلر حالت خرد شده کلر است که به نسبت خود کلر، سریع تر در آب حل می شود. کلر آکوافیت (Aquafit) محصول کشور هند است که یک ماده ضدعفونی کننده به نام هیپوکلریت کلسیم است که از آن در صنایع مختلف به منظور ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، گند زدایی آب آشامیدنی، ضد عفونی کردن آب استخر، ضد عفونی کردن سرویس های بهداشتی و ... استفاده می شود.

کلر هندی آکوافیت در بازار کشور ما طرفداران زیادی دارد و در صورتی که به دنبال یک کلر خارجی و با قیمت مناسب هستید کلر هندی آکوافیت بهترین گزینه برای شما است. کلر هندی به صورت بسته های 45 کیلوگرمی 65 و 70 درصد به شکل پودر به فروش می رسد.

قیمت کلر هندی آکوافیت چقدر است؟

از آنجایی که این کلر در ایران تولید نمی شود و به صورت وارداتی است، قیمت آن وابسته به نرخ نوسانات ارز در کشور دارد و متاسفانه به دلیل نوسانات مداوم قیمت ارز و دلار در کشور ما، این قیمت میزان ثابتی ندارد و نمی توان برای آن مقدار دقیقی ذکر کرد. قیمت کلر آکوافیت هندی حدود سه برابر بیشتر از کلر ایرانی است. اما قیمت این نوع کلر هندی از کلر آمریکایی کمتر است.

کاربردهای کلر هندی چیست؟

از جمله مهم ترین کاربردهای کلر هندی عبارتند از:

  • برای از بین بردن باکتری ها، جلبک ها و جرم های آب استخر از آن استفاده می شود.
  • به منظور ضد عفونی کردن آب استخر از آن استفاده می شود.
  • به منظور ضد عفونی و گند زدایی کردن آب آشامیدنی و فاضلاب از آن استفاده می شود.
  • در قالیشویی کاربرد دارد.
  • در صنایع مختلف اعم از کارخانجات تولید مواد نوشیدنی، شیلات و ... کاربرد دارد.
  • به منظور سفید کردن پارچه در نساجی از آن استفاده می شود.
  • به منظور شستشو و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات از آن استفاده می شود.
  • برای ضد عفونی کردن سرویس های بهداشتی کاربرد دارد.

آیا کلر هندی اشتعال زا است؟

کلر هندی آکوافیت بر پایه کلسیم هیپوکلریت ساخته شده است که این ماده اساسا اشتعال زا نیست. اما در صورتی که در مجاورت مواد قابل انفجار باشد، به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی که دارد ممکن است باعث ایجاد واکنش های انفجاری شود. برای نگهداری از پودر کلر باید به این نکته توجه داشته باشید که این ماده شیمیایی باید به دور از هر گونه اسید، مواد و فلزات خشک و سرد باشد. در صورت ترکیب پودر کلر با اسید باعث تولید گاز کلر سمی می شود که بسیار خطرناک است.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از رایج ترین کاربردهای هیپوکلریت سدیم، استفاده از آن در آب استخرها است. از پودر کلر با درصد خلوص 65 درصد، 70 درصد و 90 درصد اصولا برای ضدعفونی کردن استخرها و آب آشامیدنی استفاده می شود. علاوه بر این، برای تمیز کردن سرویس بهداشتی خانگی، تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، تمیز کردن استخرهای پرورش ماهی و ضدعفونی کردن سبزیجات نیز از انواع پودر کلر استفاده می شود.

پودر کلر یکی از اصلی ترین موادی است که برای ضدعفونی کردن استخر و آب آن و همچنین جلوگیری از رشد جلبک ها، مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت خاصیت ضدعفونی کنندگی این ماده شیمیایی، در نتیجه فرآیندی به نام الکترولیز است. این ماده با شکستن دیواره های سلولیِ جلبک ها و باکتری ها، باعث اکسید شدن آنها و در نهایت از بین رفتن یا غیر فعال شدن آنها می شود.

پودر کلر در کشورهای مختلف و با برندهای متفاوتی تولید می شود و همین موضوع باعث شده است که قیمت های متفاوتی نیز داشته باشد. برای مثال قیمت کلر ایرانی کاملا متفاوت از کلر هندی، ژاپنی و ... است.

مضرات پودر کلر استخر چیست؟

با اینکه پودر کلر استخر مزایای بسیار زیادی دارد و باعث از بین بردن آلودگی ها، عوامل بیماری زا، باکتری ها و جلبک های موجود در استخر می شود، اما به دلیل بوی قوی و آزاردهنده ای که دارد ممکن است باعث تحریک چشم یا پوست شود.

همچنین برای نگهداری از این ماده شیمیایی، باید آن را به دور از هرگونه اسید، مواد و فلزات سرد و خشک نگه داشت. در صورت ترکیب پودر کلر با اسید باعث تولید گاز کلر سمی می شود که بسیار خطرناک است.

چگونه از پودر کلر استخر استفاده کنیم؟

اینکه چقدر از پودر کلر استخر استفاده کنید کاملا بستگی به نوع استخر و نتایج آزمایشات شیمیایی آب دارد. شما می توانید به صورت مستقیم کلر را به آب استخر اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پودر کلر در آب بسیار محلول است و حلالیت آن در دمای 20 درجه 214 گرم در لیتر می باشد.

روش دیگر استفاده از پودر کلر استخر این است که 3 گرم از پودر برای هر متر مکعب از حجم استخر در نظر بگیرید، سپس آن را ضربدر 3 کنید. برای مثال برای یک استخر با حجم 100 متر مکعب 300 گرم کلر نیاز است. شما می توانید پودر کلر را در یک ظرف 2 یا 3 لیتری حل کنید و سپس آن را به استخر اضافه کنید.

 



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

در ادامه با انواع روش های اصلاح طرح لبخند آشنا خواهید شد.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یکی از پیشرفته ترین روش های درمان ارتودنسی دندان است. در این روش بهترین متخصص ارتودنسی به کمک یک سری پلاک های شفاف باعث تغییر موقعیت و تراز کردن دندان ها می شود. از جمله تفاوت های بریس های سنتی و ارتودنسی نامرئی در این است که اولا دیگران متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شوند و ثانیا امکان برداشتن الاینرها و خارج کردن از دهان توسط بیمار وجود دارد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از پیشرفت های بسیار بزرگی است که بشر در حوزه دندانپزشکی داشته است و از آن برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. ایمپلنت دندان از نظر کارایی و ظاهر کاملا مشابه دندان های طبیعی شماست.

ایمپلنت دندانی از جنس تیتانیوم می باشد که پزشک از طریق جراحی در استخوان فک قرار می دهد. پس از اینکه ایمپلنت با استخوان فک به خوبی جوش خورد جراح دندان یک تاج که کاملا مشابه دندان طبیعی است روی آن قرار می دهد و مراحل کاشت ایمپلنت دندان شما به اتمام می رسد.

لمینت دندان

لمینت دندان جزء یکی از خدمات زیبایی دندانپزشکی است که دندانپزشک توسط آن می تواند انواع لکه های دندانی، فاصله بین دندانی، به هم ریختگی و شکستگی ها جزئی را برطرف کند. در واقع لمینت های دندانی پوسته های نازکی هستند که در سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و باعث اصلاح طرح لبخند و سفید شدن دندان ها می شود.

یکی از تفاوت های اساسی ایمپلنت و لمینت دندان در جنس و متریال به کار رفته در ساخت آنهاست. ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم هستند در حالی که لمینت های دندانی از جنس سرامیک یا پرسلن می باشند.

تفاوت های ایمپلنت و لمینت دندان

به غیر از تفاوتی که در جنس ایمپلنت و لمینت دندان است یکی از تفاوت های اساسی این دو روش دندانپزشکی در کاربرد آنهاست؛ که در ادامه درباره کاربردهای این دو روش ها صحبت خواهیم کرد.

کاربرد ایمپلنت دندان

  • یک روش بسیار مناسب برای جایگزینی دندان یا دندان ها از دست رفته بدون آسیب رساندن به دندان ها مجاور است.
  • با جایگزینی دندان های جلویی که از دست رفته اند زیبایی را به لبخند و چهره افراد بازمی گرداند.
  • مشکلاتی مثل جویدن، هضم غذا و تکلم را تسهیل می بخشد.

باعث اصلاح فرم صورت می شود.

کاربرد لمینت دندان

  • رفع فاصله بین دندانی
  • اصلاح کوچکی یا بزرگ بودن دندان ها
  • اصلاح دندان هایی که کجی جزئی دارند.
  • اصلاح دندان های خرگوشی
  • سفید کردن دندان ها

 

 



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

انواع تکنیک های ارتودنسی دندان ثابت عبارتند از ارتودنسی فلزی، ارتودسی سرامیکی، ارتودنسی دیمون و ارتودنسی لینگوال. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با بیشتر درباره تکنیک های این روش ارتودنسی دندان آشنا شوید.

انواع روش های ارتودنسی ثابت

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی فلزی یکی از قدیمی ترین روش های ارتودنسی دندان است که طی آن متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری به کمک سیم های فلزی و براکت های فلزی سعی در مرتب کردن دندان های شما دارد.

مزایای ارتودنسی فلزی

  • کارآمدی بالا
  • هزینه پایین تر
  • دوام و مقاومت بالا
  • تحت تاثیر قرار دادن زیبایی چهره و لبخند
  • ایجادد اختلال در تکلم

معایب ارتودنسی فلزی

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی شیوه نوین ارتودنسی ثابت است که کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است با این تفاوت که به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی استفاده می شود. به دلیل اینکه سیم کشی دندان ها در این روش کمتر مشخص است در بین جوانان و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

  • تقریبا نامرئی است.
  • مناسب برای انواع ناهنجاری های دندانی
  • هزینه بیشتر
  • احتمال تغییر رنگ براکت ها در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مقاومت کمتر از براکت های فلزی
  • ایجاد اختلال در تکلم

معایب ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی نیز نوع دیگری از ارتودنسی ثابت است که ارتودنسی کاملا نامرئی است؛ زیرا در این روش ارتودنسی فلزی به جای جلوی دندان ها به پشت دندان ها چسبیده می شود و از نظر اطرافیان پنهان است.

مزایای ارتودنسی لینگوال

  • کاملا نامرئی است.
  • هزینه بسیار بالا به دلیل سخت بودن نصب آنها توسط پزشک
  • اختلال در تکلم
  • سخت تر شدن رعایت بهداشت دهان و دندان
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان استفاده از ارتودنسی ثابت بیش از پیش اهمیت دارد؛ چرا که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان امکان پوسیدگی دندان ها و تغییر رنگ دندان ها پس از درمان وجود دارد.
  • در حین ارتودنسی ثابت دندان نیاز است که از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید و در طول درمان توصیه می شود از مواد خوراکی سفت و چسبناک مثل پاپ کورن، ته دیگ، آبنبات و ... استفاده نکنید.
  • به طور منظم و در فواصل زمانی تعیین شده به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید. در حین درمان ارتودنسی از مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند چای، قهوه و .... پرهیز کنید.

معایب ارتودنسی لینگوال

اقدامات قبل از انجام ارتودنسی ثابت

بهترین سن برای انجام ارتودنسی ثابت چه سنی است؟

انجام ارتودنسی دندان هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و افراد می توانند از سنین کودکی تا بزرگسالی این درمان را انجام دهند. اما بهترین سن برای انجام ارتودنسی دندان 8 الی 14 سالگی است؛ در این زمان کودک در سن رشد است و راحت تر استخوان های فک تغییر حالت می دهند.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

پودر کلر یا همان هیپوکلریت سدیم یک ماده اکسید کننده قوی است که کاربردهای متفاوتی مانند ضدعفونی کردن آب استخر، تمیز کردن سرویس های بهداشتی خانگی، تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، تمیز کردن استخرهای پرورش ماهی و ضدعفونی کردن سبزیجات دارد. پودر کلر درصد خلوص های متفاوتی شامل 65، 70 و 95 درصد دارد که هرکدام برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت پودر کلر استخر

عوامل مختلفی مانند برند، کشور سازنده، درصد خلوص، وزن پودر کلر و ... بر هزینه پرداختی برای پودر کلر تاثیرگذار است. در سال های اخیر متاسفانه به دلیل تحریمات مختلف و نوسانات ارز در داخل کشور، قیمت پودر کلر خارجی شامل هندی، ژاپنی و سایر کشورهای وارد کننده از محصولات تولید داخل بالاتر رفته است.

پودر کلر ایرانی

پارس کلر تبریز، نیرو کلر اصفهان و کلران سمنان، معتبر ترین شرکت های تولید کننده پودر کلر در ایران هستند. کیفیت پودرهای کلر ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی پایین تر است اما به دلیل قیمت پایین پودر کلر ایرانی مصرف کنندگان زیادی از آنها استفاده می کنند.

قیمت پودر کلر خارجی

پودر کلرهای خارجی از کیفیت بسیار بالایی برای ضدعفونی کردن آب برخوردارند و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارند. از جمله کاربردهای پودر کلر خارجی می توان به استفاده از آنها برای استخرهای شنای مسکونی و تجاری اشاره کرد.

بهترین پودر کلرهای خارجی

دو کشور هستند که در تولید پودر کلر از سایر کشورها اعتبار بالاتری دارند و بهترین ها را ارائه می دهند. در ادامه به صورت مختصر توضیحی درباره این محصولات ارائه خواهیم داد:

پودر کلر آکوافیت هند

از این نوع پودر کلر در سیستم های پمپ کلر، سیستم های ضدعفونی مانند ضد عفونی کردن خطوط لوله، سیستم های توزیع و ... استفاده می شود. پودر کلر آکوافیت معمولا در بشکه های 45 کیلویی و با درصد خلوص 65 و 70 به فروش می رسد و به دلیل قیمت مناسب و کیفیت خوبی که دارد، از این نوع پودر کلر در استخرهای شنای عمومی  و آب آشامیدنی استفاده می شود.

به طور کلی قیمت هر کیلو پودر کلر آکوافیت هند سه برابر پودر کلر ایرانی و کمتر از پودر کلر آمریکایی است.

پودر کلر ژاپنی

پودر کلر ژاپنی یکی از با کیفیت ترین، ایمن ترین، پرکاربرد ترین و موثرترین انواع پودر کلرها است. این نوع پودر کلر می تواند  با سرعت بالایی جلبک های سبز و قرمز موجود در آب را از بین ببرد. پودر کلر تولید شده در کشور ژاپن هیچگونه آسیبی به بدن انسان، حیوانات و محیط زیست وارد نمی کند؛ به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

با خرد شدن کلر به ذرات ریز، پودر کلر ایجاد می شود که معمولا دارای 60 درصد خلوص است و نسبت به خود کلر سریع تر در آب حل می شود. نکته دیگری که درباره پودر کلر باید دانست این است که امکان اضافه کردن پودر کلر به صورت مستقیم در آب استخر وجود دارد. کشورهای مختلفی این محصول را تولید و عرضه می کنند که معتبرترین آنها کلر هندی، آمریکایی و ژاپنی هستند.

کلر آکوافیت (Aquafit) چیست؟

پودر کلر که با نام هیپوکلریت سدیم نیز شناخته می شود و یک ماده ضدعفونی کننده قوی است، در صنایع مختلف به منظور ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، گند زدایی آب آشامیدنی، ضد عفونی کردن آب استخر، ضد عفونی کردن سرویس های بهداشتی و ... استفاده می شود.

کلر آکوافیت محصول کشور هند است و ایمنی بسیار بالایی دارد. در ساخت و تولید آن از هیچ ماده آلی ساخته نشده است و به راحتی در آب حل می شود. کلر آکوافیت به صورت پودر بوده و خاصبت گندزدایی و اکسید کنندگی قوی دارد. کلر هندی آکوافیت آب را شفاف می کند و ته نشینی زیادی در آب ندارد، به همین دلیل برای تصفیه آب های آشامیدنی می تواند مناسب باشد.

مزایای کلر هندی چیست؟

همانطور که در بالاتر گفتیم، کلر هندی به دلیل خواص و کاربردهایی که دارد، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین انواع کلرها است که از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی و اکسیدکنندگی قوی
  • عرضه شدن به شکل پودری یا گرانول (که باعث راحت حل شدن در آب می شود.)
  • داشتن قابلیت تخریب کلرامین
  • قدرت ثابت نگه داشتن ph آب استخر به دلیل داشتن خاصیت قلیایی
  • جلوگیری از زنگ زدگی تجهیزات استخر به دلیل داشتن سدیم در آن

چگونه می توان کلر هندی اصل را از تقلبی تشخیص داد؟

این کلر در کشور ما محبوبیت بالایی دارد و همین باعث شده است که نمونه های تقلبی آن نیز در بازار یافت شود. اما برای اینکه ضدعفونی کنندگی ما به صورت کامل، ایمن و بدون احتمال خطر انجام شود، لازم است تا از کلر اصل استفاده کرد. برای تشخیص کلر هندی اصلی از تقلبی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به دیکته کلمه aquafit توجه داشته باشید. دیده شده است که در موارد تقلبی، دیکته این کلمه را اشتباه نوشته اند.
  • درب بسته بندی های نمونه های اصلی سفید رنگ است در حالی که نمونه های متفرقه ممکن است رنگ های دیگری نیز داشته باشند.
  • در بسته بندی های اصلی، مهر تاریخ انقضا درج شده است.
  • نمونه های اصلی تنها در بسته های 45 کیلویی هستند اما ممکن است شما کلر آکوافیت هایی با وزن های مختلف مشاهده کنید و باید بدانید که اینها تقلبی هستند.


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

افرادی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند بهتر است قبل از برطرف کردن ناهنجاری های دندانی خود با این روش درمانی، مراحل ارتودنسی را بشناسند. لازم به ذکر است که به دلیل وجود داشتن انواع مختلف ارتودنسی دندان، مراحل مختلفی وجود دارد که باید طی شوند تا نامرتبی دندان ها درمان شود.

مراحل ارتودنسی به ترتیب کدام اند؟

در این قسمت از این مقاله قصد داریم تا مراحل ارتودنسی از اول تا آخر را برایتان شرح دهیم:

  1. یافتن یک متخصص ارتودنسی خوب

پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی مانند بهترین متخصص ارتودنسی در کرج، ماهر و با تجربه ایولین مرحله برای شروع درمان است. زیرا در صورت نداشتن مهارت کافی ممکن است باعث شود درمان به صورت کامل پیش نرود و مشکلاتی برای سلامت دهان و دندان شما پیش بیاید.

  1. ویزیت و معاینه

ویزیت و مشاوره توسط ارتودنتیست مرحله بعدی درمان است. متخصص ارتودنسی بر اساس شرایط بیمار یعنی سن و سال، میزان ناهنجاری، هزینه ای که می خواهد بپردازد و میزان بهداشت دهان و دندان، روش مناسب فرد را پیشنهاد می کند.

  1. رادیوگرافی و عکس دندان

برای معاینه کامل تر ناهنجاری دندان هایتان نیاز است که از دهان شما عکس برداری شود. عکس های رادیولوژی شما توسط ارتودنتیست مورد بررسی قرار گرفته می شود و در صورت وجود هر نوع بیماری لثه و یا خرابی و پوسیدگی دندان ها، باید قبل از شروع ارتودنسی درمان شوند. عکس دندان انواع مختلفی دارد و در نتیجه هزینه عکس دندان قیمت ثابتی ندارد.

  1. تمیز کردن دندان ها

حال نوبت به تمیز کردن دندان ها رسیده است. متخصص ارتودنسی قبل از اتصال بارتودنسی، با زدن پالیش به سطح دندان ها آنها را پاکسازی کرده و خشک می کند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

  1. اتصال وسایل و دستگاه ارتودنسی

پنجمین مرحله از مراحل ارتودنسی، اتصال دستگاه ارتودنسی است که بر اساس روشی که از قبل تعیین شده است، نصب هر کدام متفاوت است. مثلا مراحل نصب وسایل ارتودنسی ثابت با متحرک متفاوت است.

  1. مراجعات منظم

بعد از اعمال دستگاه ها و اجزای لازم، مراجعه منظم به پزشک متخصص بسیار ضروری است. کنترل و تنظیم ارتودنسی توسط پزشک به صورت مرتب باعث کاهش طول درمان و تسریع آن می شود. هرچقدر که در مراجعات خود کوتاهی کنید به همان اندازه کار درمان به کندی پیش می رود.

  1. نصب نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر

پس از مرتب شدن دندان ها و جداسازی براکت ها و اجزای ارتودنسی، کار تمام نمی شود. دندان ها تمایل دارند به حالت قبلی خود بازگردند؛ پس باید علاوه بر ارتودنسی، مدتی از یک پلاک نگهدارنده استفاده کرد تا دندان ها در جایگاه جدید خود ثابت بمانند.

منبع: bestdentists.ir



:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان به دو روش ثابت و متحرک انجام می شود. در ارتودنسی متحرک همانطور که از نامش پیداست، از دستگاهی استفاده می شود که بیمار قادر است در طول روز آن را از دهان خود خارج کند.

انواع ارتودنسی متحرک دندان

ارتودنسی متحرک به چند صورت انجام می شود که متخصص ارتودنسی با توجه به نوع و میزان بی نظمی دندان ها، سن بیمار و شرایط او، ارتودنسی مناسب را برای بیمار انجام می دهد.

پلاک نامرئی

رایج ترین روش برای ارتودنسی متحرک، ارتودنسی اینویزیلاین با پلاک های شفاف پلاستیکی است. این روش درمانی به دلیل جنسی که دارد، نامرئی بوده و قابل دیدن نیست؛ به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

پلاک نگهدارنده یا ریتینر

بعد از به پایان رسیدن طول درمان ارتودنسی و با خارج کردن پلاک های ارتودنسی، نوبت به قرارگیری پلاک نگهدارنده یا همان ریتینر در دهان است. در واقع دندان ها بعد از اتمام دوره درمان و خارج کردن دستگاه ارتودنسی شروع به برگشتن به همان جایی قبلی می کنند، اما پلاک نگهدارنده همانطور که از نامش پیداست دندان ها را در وضعیتی که هستند ثابت نگه می دارد.

پلاک فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال در مواقعی استفاده می شود که فک بالای بیمار جلوتر از فک پایین باشد، یا فک پایین عقب تر از فک بالا باشد. در واقع این پلاک ها برای عقب کشیدن فک بالا و جلو کشیدن فک پایین کاربرد دارند.

مزایای ارتودنسی متحرک

  • برای درمان مشکلات جزئی و ناهنجاری های کوچک روشی مناسبی است.
  • از آنجایی که پلاک در این نوع ارتودنسی به دندان ها نمی چسبد، بیمار می تواند در زمان غذا خوردن و مسواک زدن آن را از دهان خارج کند.
  • بیمار می تواند در هنگام احساس درد و کلافه شدن و یا شرکت در برخی از مراسم ها و موقعیت های خاص از آن استفاده نکند.
  • به راحتی قابل دیدن نیست.
  • هزینه ارتودنسی با این روش بالا نیست.

روش های مراقبت از ارتودنسی متحرک

مراقبت از دهان و دندان در طول دوره ارتودنسی ضروری است. برای نگهداری، حفظ دندان ها و گرفتن نتیجه مثبت از ارتودنسی دندان لازم است نکات زیر را به خوبی رعایت کرد:

  • بعد از نصب پلاک ها ممکن است بیمار چند روز اول احساس درد خفیفی داشته باشد. بیمار در این روزها باید از در آوردن پلاک ها خودداری کند زیرا بعد از چند روز و عادت کردن به آن ها این درد از بین می رود.
  • پلاک های ارتودنسی باید هر روز، روزی دو مرتبه با یک برس نرم شسته شوند.
  • پلاک ها باید فقط در زمان غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج شوند.

منبع: implantdr.ir



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

خنک کننده روغن موتور یک جزء اساسی موتور در تمامی وسایل نقلیه است. این سیستم خنک کننده در هر وسیله نقلیه باید در تمام شرایط آب و هوایی و رانندگی، به صورت فعال وجود داشته باشد. درست است که معمولا رانندگان هیچوقت با کولرهای روغن موتور خود تعامل ندارند، اما مراقبت از آن ها و اطلاع از سطح سلامتی‌ شان می تواند به افزایش طول عمر موتور کمک کند. همچنین درجه کیفیت لوازم یدکی هیوندای و سایر خودروها می تواند با طول عمر آنها ارتباط مستقیم داشته باشد.

خنک کننده روغن موتور چیست؟

خنک کننده روغن موتور یک رادیاتور کوچک است که در جلوی سیستم خنک کننده خودرو نصب شده و همانطور که از اسمش پیداست وظیفه آن خنک کردن روغن موتور هنگام عبور از لوله های پیچ در پیچ داخل خنک کننده است تا باعث احتراق زودرس یا ناقص و ... نشود. در این سیستم خنک کننده یا رادیتاور به جای آب از روغن استفاده شده است و هنگام روشن بودن خودرو کار می کند.

علائم خرابی رادیاتور روغن موتور چیست؟

خراب بودن خنک کننده روغن موتور، علائم و نشانه های خاصی دارد که با مشاهده این علائم باید اقدام به تعویض و خرید خنک کننده روغن موتور برای این سیستم کرد. این نشانه ها شامل موارد زیر می شوند:

نشت روغن از خنک کننده روغن موتور یا رادیاتور روغن

یکی از مهمترین بخش های سیستم خنک کننده خودروی هیوندای یا کیای شما، آداپتور خنک کننده روغن است. این آداپتور خطوط روغن را به خود کولر وصل کرده و یک آداپتور دیگر روغن خنک شده به درون روغن تابه می فرستد. در صورت خرابی این لوازم یدکی هیوندای یا کیا، ممکن است رون موتور از موتور خارج شود. با نشت روغن، موتور توانایی روغن کاری خود را از دست می دهد و این امر می تواند باعث افزایش اصطکاک ناشی از عدم روانکاری مناسب، افزایش دمای موتور و سایش قطعات به یکدیگر شود.

نشت مایع خنک کننده موتور از کولر روغن

خرابی خنک کننده روغن ممکن است تمام مایع خنک کننده موتور را از داخل موتور خارج کند و این نشت خنک کننده چه زیاد باشد چه کم، در نهایت اگر سریع تعمیر نشود موتور را بیش از حد گرم می کند.

بیشتر بخوانید: خرید ترموستات خودرو

وجود روغن در سیستم خنک کننده

اگر آداپتور خنک کننده روغن از داخل خراب شود، ممکن است در سیستم خنک کننده خود متوجه وجود روغن موتور شوید. این اتفاق هنگام کار موتور و زمانی رخ میدهد که فشار روغن بیشتر از فشار سیستم خنک کننده است. در این حالت روغن وارد سیستم خنک کننده می شود. این موضوع در نهایت باعث عدم روغن کاری کافی موتور می شود و می تواند موتور خودرو  شما را به شدت خراب کند.



:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

خیلی از افرادی که درگیر رژیم های لاغری هستند، انواع کوکی ها و بیسکوئیت های رژیمی را به عنوان بهترین میان وعده رژیمی خود انتخاب می کنند. روش های زیادی برای کاهش کالری یک کوکی و وجود دارد. در حالت عادی میزان کالری آن چیزی حدود 200 الی 250 است اما شما با انجام کارهایی نظیر جایگزین کردن جو دوسر به جای آرد می توانید کالری یک عدد کوکی رژیمی را به 75 برسانید.

طرز تهیه کوکی رژیمی با جو دو سر

کوکی رژیمی تهیه شده با جو پرک به دلیل ویژگی ها و خواض زیاد جو پرک می تواند بسیار مفید باشد. جو دو سر به تنظیم قند خون در افراد و کم شدن میزان کلسترول آن ها کمک می کند و در درمان یبوست تاثیر زیادی دارد.

مواد لازم برای تهیه این کوکی رژیمی شامل جو دو سر، موز، کشمش، شیر یا شیر بادام و چیپس شکلات تلخ می شود.

طرز تهیه کوکی رژیمی با جو دو سر

  • در ابتدا یک موز را داخل یک ظرف گذاشته و با پشت چنگال آن را له کنید.
  • سپس تمامی مواد را به ظرف موز انتقال داده و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • روی مواد را پوشانده و به مدت یک شب داخل یخچال قرار دهید.
  • روز بعد، فر خود را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید.
  • مواد کوکی رژیمی را به صورت توپ های کوچک در بیاورید و روی کاغذ روغنی بچینید.
  • کوکی ها را 15 الی 20 دقیقه بپزید و سپس نوش جان کنید.

طرز تهیه کوکی رژیمی شکلاتی

خبر خوش به افرادی که عاشق شکلات و کاکائو هستند این است که می توان در تهیه یک کوکی رژیمی از پودر کاکائو نیز استفاده کرد. این کوکی های رژیمی را می توان به عنوان یک صبحانه رژیمی خوشمزه نیست مصرف کرد.

  • 2 قاشق غذاخوری پودر دانه کتان را با 6 قاشق آب مخلوط کنید.
  • 15 دقیقه زمان دهید تا ترکیب آب و کتان کمی سفت شود.
  • سپس به آن شکر نارگیل، کره بادام و وانیل را افزوده و به خوبی مخلوط کنید.
  • در یک ظرف دیگر پودر کاکائو، جوش شیرین و نمک ریخته و هم بزنید.
  • مواد داخل دو ظرف را با هم مخلوط کنید و نصف پیمانه بادام اضافه کنید.
  • در اخر مواد را به گلوله های دایره ای شکل دربیاورید و داخل سینی فر بچینید.
  • مواد را داخل فر از قبل گرم شده در دمای 170 درجه قرار دهید و اجازه دهید 15 دقیقه بپزند.

لازم به ذکر است که طرز تهیه کوکی قهوه رژیمی نیز بسیار مشابه به این طرز تهیه است. تنها کافی است که پودر قهوه را با پودر کاکائو جایگزین کنید.

منبع: sira.fit



:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

روش های مختلفی برای اصلاح نامنظمی های دندان ها وجود دارد که به راحتی می توانید آن ها در ادامه این مطلب بشناسید. با ما همراه باشید.

ارتودنسی نامرئی

اما امروزه به غیر از سیم کشی دندان ها روش های نوین دیگری به نام ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین برای اصلاح نامنظمی های دندانی به روی کار آمده است. در این نوشتار قصد داریم که درباره اینکه ارتودنسی نامرئی چیست، چگونه کار می کند و چه مزایا و معایبی دارد؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یکی از پیشرفته ترین روش های درمان ارتودنسی دندان است. در این روش بهترین متخصص ارتودنسی به کمک یک سری پلاک های شفاف باعث تغییر موقعیت و تراز کردن دندان ها می شود. از جمله تفاوت های بریس های سنتی و ارتودنسی نامرئی در این است که اولا دیگران متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شوند و ثانیا امکان برداشتن الاینرها و خارج کردن از دهان توسط بیمار وجود دارد.

آیا ارتودنسی نامرئی برای همه افراد مناسب است؟

اولین قدم برای تشخیص اینکه شما برای درمان ارتودنسی نامرئی مناسب هستید یا خیر این است که به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

متخصص ارتودنسی با توجه به معاینات و عکس برداری های انجام شده تشخیص می دهد که شما برای این روش درمانی مناسب هستید یا خیر. اصولا افرادی که ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی دارند برای ارتودنسی نامرئی مناسب هستند. البته در مرحله آخر این شما هستید که با توجه به هزینه ارتودنسی در سال 1402، کدام روش را برای درمان انتخاب می کنید.

لمینت دندان

یکی دیگر از روش های اصلاح طرح لبخند استفاده از لمینت دندان و برای دندان های افتاده و یا کشیدن دندان، ایمپلنت دندان است.

لمینت دندان جزء یکی از خدمات زیبایی دندانپزشکی است که دندانپزشک توسط آن می تواند انواع لکه های دندانی، فاصله بین دندانی، به هم ریختگی و شکستگی ها جزئی را برطرف کند. در واقع لمینت های دندانی پوسته های نازکی هستند که در سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و باعث اصلاح طرح لبخند و سفید شدن دندان ها می شود.

یکی از تفاوت های اساسی ایمپلنت و لمینت دندان در جنس و متریال به کار رفته در ساخت آنهاست. ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم هستند در حالی که لمینت های دندانی از جنس سرامیک یا پرسلن می باشند.

 



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی ثابت یکی از اولین روش ها در درمان ارتودنسی محسوب می شود. پس از مدت ها با پیشرفت علم دیگر روش های ارتودنسی به میان آمدند. اما باید در نظر داشته باشید که ارتودنسی ثابت نیز مدل های متفاوتی دارد. در ادامه بیش تر با تکنیک های ارتودنسی ثابت و ویژگی های یک  متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری صحبت خواهیم کرد.

انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت

برخی از انواع روش های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی فلزی یکی از قدیمی ترین روش های ارتودنسی دندان است که طی آن متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری به کمک سیم های فلزی و براکت های فلزی سعی در مرتب کردن دندان های شما دارد.

مزایای ارتودنسی فلزی

  1. کارآمدی بالا
  2. هزینه پایین تر
  3. دوام و مقاومت بالا
  4. تحت تاثیر قرار دادن زیبایی چهره و لبخند
  5. ایجادد اختلال در تکلم

معایب ارتودنسی فلزی

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی شیوه نوین ارتودنسی ثابت است که کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است با این تفاوت که به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی استفاده می شود. به دلیل اینکه سیم کشی دندان ها در این روش کمتر مشخص است در بین جوانان و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

تقریبا نامرئی است.

مناسب برای انواع ناهنجاری های دندانی

معایب ارتودنسی سرامیکی

  • هزینه بیشتر
  • احتمال تغییر رنگ براکت ها در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مقاومت کمتر از براکت های فلزی
  • ایجاد اختلال در تکلم

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی نیز نوع دیگری از ارتودنسی ثابت است که ارتودنسی کاملا نامرئی است؛ زیرا در این روش ارتودنسی فلزی به جای جلوی دندان ها به پشت دندان ها چسبیده می شود و از نظر اطرافیان پنهان است.

مزایای ارتودنسی لینگوال

کاملا نامرئی است.

معایب ارتودنسی لینگوال

هزینه بسیار بالا به دلیل سخت بودن نصب آنها توسط پزشک

  • اختلال در تکلم
  • سخت تر شدن رعایت بهداشت دهان و دندان

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون هم یکی دیگر از روش های جدید ارتودنسی ثابت است که در این روش براکت ها قابلیت باز و بسته شدن به صورت خودکار را دارند. به دلیل اینکه براکت های ارتودنسی دیمون قابلیت جابجایی به صورت خودکار دارند بنابراین تعداد جلسات مراجعه به کلینیک ارتودنسی را کم می کند.

مزایای ارتودنسی دیمون

  • کوچک بودن سایز براکت ها
  • سهولت تمیز کردن براکت ها و دندان ها در این روش
  • حرکت سریع تر دندان ها
  • هزینه بیشتر
  • اختلال در تکلم
  • تاثیر بر زیبایی لبخند

معایب ارتودنسی دیمون

 



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

کلر در حالت استاندارد خود یک اکسیدکننده قوی است که به عنوان ضد عفونی کننده رایجی در استخرها، برای تمیزی و بهداشت آنها استفاده می شود. هنگامی که کلر به ذرات ریز خرد شود، پودر کلر تشکیل می شود که در آن 60% درصد کلر به کار رفته است. پودر کلر یا هیپوکلریت سدیم، به نسبت کلر سریع تر در آب حل می شود و نیازی به محیط مجزا برای کمک به پراکندگی در آب استخر ندارد.

کاربرد مهم پودر کلر چیست؟

یکی از رایج ترین کاربردهای هیپوکلریت سدیم، استفاده از آن در آب استخرها است. از پودر کلر با درصد خلوص 65 درصد، 70 درصد و 90 درصد اصولا برای ضدعفونی کردن استخرها و آب آشامیدنی استفاده می شود. علاوه بر این، برای تمیز کردن سرویس بهداشتی خانگی، تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، تمیز کردن استخرهای پرورش ماهی و ضدعفونی کردن سبزیجات نیز از انواع پودر کلر استفاده می شود.

پودر کلر یکی از اصلی ترین موادی است که برای ضدعفونی کردن استخر و آب آن و همچنین جلوگیری از رشد جلبک ها، مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت خاصیت ضدعفونی کنندگی این ماده شیمیایی، در نتیجه فرآیندی به نام الکترولیز است. این ماده با شکستن دیواره های سلولیِ جلبک ها و باکتری ها، باعث اکسید شدن آنها و در نهایت از بین رفتن یا غیر فعال شدن آنها می شود.

لازم به ذکر است که با تکمیل این فرآیند، کلر نیز به مرور تجزیه شده و تاثیر خود را از دست می دهد. به همین دلیل توصیه می شود که به طور منظم عملیات اضافه کردن کلر به آب استخر خود را انجام دهید.

چگونگی استفاده از پودر کلر در استخر

پودر کلر در آّ استخر بسیار محلول بوده و در دمای 20 درجه حلالیت آن 214 گرم در لیتر می باشد. روش استفاده از پودر کلر استخر این است که 3 گرم از پودر برای هر متر مکعب از حجم استخر در نظر بگیرید؛ برای مثال برای یک استخر با حجم 100 متر مکعب 300 گرم کلر نیاز است.

برای این کار بهتر است که پودر کلر را در یک ظرف 2 یا 3 لیتری حل کرده و سپس آن را به آب استخر خود اضافه کنید.

قرص کلر چیست؟

قرص کلر غلظت بالایی دارد و دارای 90 درصد کلر است. برخلاف پودر کلر، به دلیل ساختار محکمی دارد که دیرتر در آب حل می شود و ممکن است نیاز به یک مکان ثانویه برای پراکندگی در آب استخر نیاز داشته باشد.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

پزشکان معمولا پیشنهاد می کنند که درمان ارتودنسی در سنین کودکی انجام شوند زیرا در آن دوران فک و دندان های کودک در حال رشد بوده و به طور کامل سفت و سخت نشده اند. استخوان دندان در این سنین نرم تر بوده و تغییر وضعیت دندان ها در فک راحت تر خواهد بود.

اما این به این معنی نیست که اگر فردی در سن کودکی نتوانست از ارتودنسی استفاده کند، گزینه ارتودنسی بزرگسالان هم برای او کارساز نباشد. درست است که این درمان به نسبت ارتودنسی کودکان سخت تر خواهد بود اما امکان پذیر است.

تفاوت ارتودنسی بزرگسالان و کودکان

سن

یکی از تفاوت های بسیار مهم بین ارتودنسی کودکان و بزرگسالان، سن این افراد است. در واقع در صورتی که ارتودنسی در سنین کودکی انجام شود درمان راحت تر و سریع تر انجام می شود. اما ارتودنسی دندان بزرگسالان به دلیل تکامل رشد استخوان فک ممکن است دیرتر و با هزینه بیشتر انجام شود. همچنین در برخی مواقع به دلیل ضعف استخوان فک، عفونت لثه و تحلیل استخوان فک ممکن است درمان را با چالش مواجه کند در حالی که این مشکلات در هنگام ارتودنسی دندان کودکان وجود ندارد.

به دلایلی که در بالاتر توضیح دادیم، سن یک فاکتور بسیار مهم در ایجاد تفاوت بین درمان ارتودنسی بزرگسالان و کودکان است.

مشکلات بایت دندان

یکی از دلایل اصلی درمان های ارتودنسی مربوط به بایت دندان ها است. تفاوت ارتودنسی کودکان و بزرگسالان در این شرایط، این گونه است که افراد بزرگسالی که دچار مشکلات بایت هستند ممکن است نیاز به کشیدن یک یا چند دندان برای ایجاد فضا داشته باشند.

کشیدن دندان

بزرگسالان ممکن است به دلایل مختلفی یک یا چند دندان خود را کشیده باشند که این موضوع می تواند برای شروع درمان ارتودنسی مشکل ساز شود.

مشکلات لثه ای

یکی از شرایط لازم برای شروع درمان ارتودنسی سالم بودن لثه ها می باشد. مشکلات لثه ای مانند تحلیل لثه، عفونت لثه و ... کمتر در کودکان دیده می شود اما بسیاری از بزرگسالان ممکن است این مشکلات را داشته باشند. در این صورت ارتودنسی بزرگسالان باید بعد از درمان مشکلات لثه ای انجام شود.

زیبایی شناسی

بسیاری از بزرگسالان به دلیل موقعیت اجتماعی یا شغلی که دارند از انجام ارتودنسی و سیم کشی دندان ها خودداری می کنند. زیرا این کار می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس آنها شود. اما این موضوع برای کودکان کمتر اهمیت دارد و راحت تر با سیم کشی دندان ها کنار می آیند.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

همه موتورها برای کارکردن به بنزین یا گازوئیل در مقادیر دقیق نیاز دارند، بنابراین هر چیزی که مانع جریان شود می ‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور ماشین شود. فیلتر بنزین یا همان صافی بنزین، مانع از ورود خاک یا زباله ها به انژکتورها و محفظه احتراق می شود و همچنین اجازه می دهد سوخت با سرعت مورد نیاز از باک به موتور جریان یابد.

به طور کلی وظیفه فیلتر بنزین، فیلتر کردن آلودگی ها و جلوگیری از حرکت ناخالصی های موجود در باک به سمت موتور است که اغلب به آن فیلتر دیزل برای خودروهای دیزلی و فیلتر بنزین برای خودروهای بنزینی گفته می شود.

محل قرار گیری فیلتر بنزین

در خودروهای مختلف، محل قرارگیری صافی و یا فیلتر بنزین متفاوت است. در خودروهای قدیمی، فیلتر بنزین در زیر خودرو نزدیک به مخزن سوخت یا درون محفظه موتور و یا اینکه نزدیک موتور ماشین قرار داشت. اما در ماشین های امروزی، این قطعه درون باک بنزین قرار دارد.

چه زمانی نیاز به تعویض فیلتر بنزین است؟

فیلتر بنزین مانند خیلی از قطعات کیا، هیوندای و سایر برندها، یک قطعه مصرفی است که ماندگاری آن به نسبت شرایط مختلف مانند نحوه رانندگی و زندگی می تواند متفاوت باشد. در صورت عدم تعویض به موقع این قطعه، سوخت بیشتری مصرف می شود. پس یکی از روش های کاهش مصرف سوخت، تعویض به موقع فیلتر بنزین است.

علائم خرابی صافی بنزین چیست؟

از جمله علائم خرابی صافی بنزین عبارتند از:

  • کاهش قدرت موتور خودرو؛
  • ایجاد مشکل به طور مداوم در ناحیه موتور ماشین؛
  • روشن نشدن موتور ماشین؛
  • خراب شدن پمپ سوخت ماشین؛
  • روشن شدن چراغ چک؛
  • ریپ زدن در حرکت؛
  • سخت کار کردن ماشین در حالت درجا؛
  • خاموش شدن ماشین در حالت ایستاده؛

دلایل زیادی برای روشن نشدن ماشین وجود دارد که یکی از آنها خرابی فیلتر بنزین است. بنابراین در صورتی که موتور ماشین روشن نمی شود، بررسی صافی بنزین را به لیست مواردی که باید بررسی شود اضافه کنید. در واقع در صورتی که صافی بنزین دچار مشکل شده باشد، روند احتراق سوخت دچار اختلال می شود.

عواقب عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین

زمان تعویض فیلتر بنزین معمولا توسط تولید کننده فیلتر مشخص می شود که اصولا پس از کارکرد حدود 15 هزار کیلومتر خودرو است. از جمله عواقب عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین عبارتند از:

  • کاهش بازده موتور؛
  • کثیفی انژکتورها؛
  • کاهش عمر پمپ بنزین؛
  • خرابی سنسور اکسیژن؛
  • سوختن سوپاپ موتور؛
  • زنگ ‌زدگی و خوردگی در سیلندرها و سرسیلندر؛


:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از رایج ترین روش های اصلاج طرح لبخند، لمینت دندان است که بیشتر جنبه زیبایی دارد و برای مرتب کردن، فرم بخشیدن، بهبود بد رنگی و درمان شکستگی دندان ها کاربرد دارد. هزینه لمینت دندان دغدغه اغلب افرادی است که تصمیم به انجام این درمان را دارند.

لمینت دندان یک نوع روکش دندانی نازک است که برای صلاح ساختار و ظاهر دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. لمینت ها دو نوع مختلف هستند که شامل لمینت سرامیکی و همینطور کامپوزیت دندان می شود. این روکش به طور اختصاصی برای هر فرد ساخته شده و بر حسب رنگ مورد نظر بیمار، تنوع رنگی مختلفی دارد.

عوامل موثر در هزینه لمینت دندان

هزینه لمینت دندان مانند سایر درمان ها مقدار ثابتی ندارد و عوامل مختلفی در تعیین قیمت آن تاثیرگذار هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • تعداد دندان های نیاز به درمان
  • جنس لمینت
  • برند لمینت
  • تخصص دندانپزشک
  • درمان های جانبی
  • هزینه لابراتوار
  • اندازه و شکل دندان
  • میزان تراش دندان
  • نوع مواد مصرفی برای قالب گیری
  • تجهیزات به کار رفته
  • محل و موقعیت درمان

آیا بیمه هزینه لمینت دندان را پوشش می ‎دهد؟

بیمه های درمانی پایه مانند تامین اجتماعی و خدمات درمانی، به دلیل اینکه این روش درمانی جزو روش های زیبایی محسوب می شود، پرداخت هزینه آن را قبول نمی کنند. اما برخی از بیمه های خصوصی مانند بیمه تکمیلی تقریبا قسمتی از هزینه را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانیدانتخاب رنگ لمینت دندان

نکات نهایی درباره هزینه لمینت دندان

بعضی از بیماران برای کاهش هزینه ها یک سری اشتباهات رایج می کنند و ما صلاح دانستیم که شما را از آنها آگاه کنیم تا دچارشان نشوید. برخی از بیماران برای کم کردن هزینه ها به سراغ دندانپزشکان عمومی یا بی تجربه می روند و یا روکش های ارزان و بی کیفیت را انتخاب می کنند که قطعا پیامد های بدی را به دنبال دارد.

انتخاب دندانپزشک متخصص و انتخاب درست روکش های مناسب با شرایط شما، به موفقیت درمان و رسیدن به نتیجه مطلوب کمک زیادی می کند.

ویژگی چند نمونه از لمینت های موجود

روکش ها با توجه به ویژگی هایشان قیمت های متفاوتی دارند. برخی از این روکش ها عبارتند از:

  • زیر کونیا: این نوع لمینت دارای استحکام بالا و شفافیت کمی است.
  • ایمکس ای پی اس: زیبایی و شفافیت بالا و استحکام کمتری دارد.
  • لومینیرز: دارای مقاومت بالا با پوسته نازک است که نیازی به تراش دندان ندارد.
  • سوپر لومینیرز: بسیار نازک و طبیعی، با مقاومت و طول عمر بالا که همانند لومینیرز نیازی به تراش ندارد.

منبع: bestdentists.ir

 



:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از شاخه های تخصصی در حوزه دندانپزشکی ارتودنسی دندان است که در آن انواع ناهنجاری های دندانی مانند به هم ریختگی دندان ها، فاصله بین دندانی، روی هم رفتگی دندان ها، کج بودن دندان ها و همینطور مشکلات فکی مانند جلو یا عقب بودن یکی از فکین، توسط متخصص ارتودنسی که به او ارتودنتیست نیز گفته می شود، درمان می شود.

پزشکان معمولا پیشنهاد می دهند که درمان ارتودنسی را در سنین کودکی انجام دهید زیرا در آن دوران فک و دندان های کودک در حال رشد هستند و به طور کامل سفت و سخت نشده اند. استخوان دندان در این سنین نرم تر بوده و تغییر وضعیت دندان ها در فک راحت تر خواهد بود.

اما این به این معنی نیست که اگر فردی در سن کودکی نتوانست از ارتودنسی استفاده کند، گزینه ارتودنسی بزرگسالان هم برای او کارساز نباشد. درست است که این درمان به نسبت ارتودنسی کودکان سخت تر خواهد بود اما امکان پذیر است.

ویژگی های ارتودنسی دندان بزرگسالان

ارتودنسی بزرگسالان به منظور درمان ناهنجاری های دندانی و فکی افرادی که در سنین کودکی به هر دلیلی موفق به درمان نشده اند، کاربر دارد. لبخند افراد و یا به طور دقیق تر بگوییم، دندان های سفید و مرتب، یکی از مواردی است که در افزایش اعتماد به نفس افراد و روابط آنها تاثیرگذار است که با انجام ارتودنسی دندان بزرگسالان می توان به این مسئله مهم دست یافت.

یکی از شرایط اصلی برای شروع درمان ارتودنسی بزرگسالان، این است که فرد باید لثه های سالمی داشته باشد. حرکت فکین و دندان ها در سنین بزرگسالی کمی سخت تر از دوران کودکی است و در برخی مواقع ممکن است نیاز به مداخله جراحی فک داشته باشد؛ که تمامی این موارد باعث طولانی تر شدن روند درمان و البته افزایش هزینه ارتودنسی دندان می شود. به همین دلیل است که ارتودنسی کودکان به نسبت بزرگسالان در اولویت قرار گرفته است.

تفاوت بین ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان

ارتودنسی کودکان و بزرگسالان در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه این موارد را نام برده ایم:

  • سن
  • مشکلات بایت دندان
  • کشیدن دندان
  • مشکلات لثه ای
  • زیبایی شناسی

به طور کلی ارتودنسی در چه سنی بهتر است؟

به توصیه بهترین متخصصین ارتودنسی، طبق توضیحاتی که در مقاله دادیم، بهترین سن انجام ارتودنسی در سنین کودکی و بین ۸ تا ۱۰ سالگی است. البته هیچ وقت برای درمان دیر نیست و در صورتی که در سنین بزرگسالی هم نیاز به این درمان داشته باشید، نباید در انجام آن تعلل کنید.

 



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

انواع ارتودنسی ثابت یکی از متداول ترین روش های ارتودنسی دندان هستند که نوع فلزی آنها جزء روش های قدیمی ارتودنسی دندان است اما امروزه روشی جدیدتر به نام ارتودنسی سرامیکی به روی کار آمده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از گزینه های موجود در دستگاه های ارتودنسی ثابت بیندازیم.

ابتدا باید بین لوازم ثابت و متحرک تمایز قائل شویم. وسایل ثابت ارتودنسی مانند بریس ها توسط نوارهای فلزی یا سیمان مخصوص به دندان ها متصل می شوند. آنها به طور معمول تا زمانی که درمان کامل نشده است برداشته نمی شوند. وسایل متحرک ارتودنسی، مانند ترازهای شفاف، معمولاً حدود 22 ساعت در روز استفاده می شوند، اما ممکن است در صورت نیاز به راحتی درآورده شوند. در حالی که الاینرهای شفاف می توانند در درمان مشکلات خفیف تا متوسط ​​ارتودنسی موثر باشند، دستگاه های ثابت معمولا برای درمان جامع تر مورد نیاز هستند

متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی یک پروسه درمانی طولانی مدت دارد و شما به طور مرتب باید توسط متخصص چکاپ شوید. به همین دلیل بهتر است که به یک مطب دندانپزشکی در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید. برای مثال افرادی که در کرج زندگی می کنند باید به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج مراجعه کنید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که مال اکلوژن را درمان می کند، وضعیتی که در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستی قرار نمی گیرند. متخصص ارتودنسی در صاف کردن دندان ها تخصص دارد.

درمان می تواند برای بهبود ظاهر فرد و زیبایی باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملکرد دهان نیز است.

ارتودنسی رنگی

ارتودنسی رنگی یکی از ارتودنسی های محبوب نوجوانان است. در این نوع ارتودنسی از حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف استفاده می شود. انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی کاملا شخصی و سلیقه ای است اما اگر می خواهید که یک رنگ مناسب را انتخاب کنید حتما متناسب با رنگ مو، پوست و چشمان خود انتخاب کنید.

انواع ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت شامل بریس های فلزی، بریس های سرامیکی، بریس های پشت دندانی، بریس های دیمون و رنگی است که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

بریس های فلزی

بریس‌ های فلزی سنتی، معمولاً از فولاد ضد زنگ با درجه بالا ساخته می ‌شوند، بریس ‌های فلزی سنتی رایج ‌ترین نوع دستگاه‌ های ارتودنسی ثابت به شمار می آیند.

بریس های فلزی ثابت از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه وزن و ساختار سبک تری دارند. آنها از نوارهای فلزی تشکیل شده ‌اند که به پشت دندان‌ های آسیاب متصل می شوند و براکت‌ های فلزی کوچک ‌تری که روی سطوح جلوی دندان‌های چسبانده می شوند. یک سیم فلزی نازک و فنری که از میان براکت ها می گذرد، دندان ها را به آرامی به موقعیت مناسب هدایت می کند. این سیم کمانی ممکن است توسط کش های انعطاف پذیر، بند فلزی یا انواع دیگر گیره ها به براکت ها ثابت شود.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی شفاف یک تغییر جدید در سیستم سنتی است که روش درمانی بسیار کمتر قابل توجهی را ارائه می دهد که در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد. آنها از همان اجزای بریس های سنتی استفاده می کنند؛ با این تفاوت که براکت های سمت جلوی دندان ها از یک ماده سرامیکی شفاف ساخته شده است که با رنگ طبیعی دندان ترکیب می شود. این سیستم مورد توجه جوانان و بزرگسالان قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که کسی به دقت به دهان آنها توجه نکند متوجه درمان ارتودنسی نخواهد شد.

بریس های پشت دندانی

در حالی که بریس های سرامیکی نسبتا نامرئی هستند اما سیستم دیگری به نام بریس های پشت دندانی (بریس های لینگوال) وجود دارد که واقعا نامرئی است. بریس های پشت دندانی مانند سایر بریس ‌های فلزی عمل می‌کنند با این تفاوت که به پشت دندان ها چسبیده می شوند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.



:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()