نوشته شده توسط : رعنا

از جمله شیوه هایی که برای حل مشکل دندان ها در دندان پزشکی استفاده می شود و از سال های گذشته تا به امروز مورد توجه مردم بوده است، استفاده از بریس ها در روند درمان دندان ها است که باعث جلب توجه فراوان می شود و این موضوع بیماران را آزرده خاطر می کند. با گسترش و پیشرفت تکنولوژی و پزشکی در عرصه های مختلف، به مرور شیوه های جدیدی برای درمان ارتودنسی ارائه شده است.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف و پلاک های ارتودنسی، شکل کاملاً جدید و مدرن درمان های ارتودنسی به منظور مرتب کردن دندان ها است. در این روش برای مرتب کردن دندان ها از قالب های شفاف و پلاستیکی استفاده می شود که حین  قرار گرفتن روی دندان ها کسی متوجه ‌آنها نمی شود. طی چند سال اخیر، این روش به عنوان محبوب ترین شیوه ارتودنسی شناخته شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

به طور کلی با کمک الاینرهای شفاف، می توان نامرتبی های دندانی و فکی جزئی تا متوسط را برطرف کرد. هرچه میزان نامرتبی جزئی تر باشد، توانایی این روش برای درمان بیشتر خواهد بود. همچنین مدت زمان درمان و هزینه نیز به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

اوربایت

اوربایت زمانی رخ میدهد که دندان های فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین باشند. در ظاهر افراد اینطور به نظر میرسد که فک پایین کمی عقب تر است. اوربایت صحبت کردن، جویدن و گاز گرفتن را با مشکل مواجه می کند. با کمک ارتودنسی نامرئی شفاف، می توان به راحتی این مشکل را در مدت زمان کمی برطرف کرد.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که اوربایت می تواند درجات مختلفی از جزئی تا شدید داشته باشد و با الاینرهای شفاف تنها می توان اوربایت خفیف تا متوسط را درمان کرد.

کراس بایت

در حالت عادی دندان های فک بالا مقدار کمی جلو تر از دندان های پایینی بوده یا همپوشانی دارند. اما زمانی که برخی از دندان های فک بالا به پشت دندان های پایینی بیفتند، گفته می شود که شخص کراس بایت دارد.

کراس بایت می تواند به مرور زمان باعث ساییدگی و فرسودگی دندان ها و حتی تحلیل لثه شود. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان برای افرادی که کراس بایت دارند می تواند دشوارتر باشد. در بیشتر موارد می توان کراس بایت را با کمک الاینرهای شفاف اصلاح کرد و مدت زمان درمان آن نیز کوتاه خواهد بود.

آندربایت

آندربایت درست برعکس اوربایت است. در این ناهنجاری، دندان های پایین، جلوتر از دندان های بالا هستند. اگر به شخصی که آندربایت دارد نگاه کنید، ظاهر صورت او طوری به نظر می رسد که انگار فک بالایش کمی کوچک تر و عقب تر است.

آندربایت می تواند مشکلاتی مشابه با اوربایت ایجاد کند و بیشتر از آن، می تواند باعث سایش بیش از اندازه دندان ها و تحلیل مینای دندان شود. همچنین می تواند باعث درد مفاصل فک و سردرد نیز شود. با کمک ارتودنسی نامرئی می توان کاری کرد که دندان های فک پایین به موقعیت خودشان برگشته و طرح لبخند اصلاح شود.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

همه افراد مایلند دندان هایی به فرم دلخواه داشته باشند. بعد از اینکه مشکلات دندانی تشخیص داده شد دندانپزشکان برای ترمیم آن اقدام خواهند کرد. در حال حاضر، چند سالی است که علاوه بر درمان مشکلات و ناهنجاری ها، زیبایی دندان ها نیز توجه دندانپزشکان را به خود جلب کرده است. در واقع می توان گفت زیبایی زیرمجموعه و تخصص عمده دانش دندانپزشکی نوین است که با کمک تکنیک ها و تجهیزات خاص اقدام به زیباسازی دندان ها و طرح لبخند می کند.

متخصص زیبایی دندانپزشکی، کسی است که برای بهبود کیفیت و اصلاح ظاهر فعالیت کرده و علاوه بر ترمیم، به زیبایی دندان ها  نیز توجه ویژه ای می کند.

ارتودنسی دندان

در واقع یکی از اصلی ترین و بهترین راه ها برای رهایی از دندان های به هم ریخته و نامرتب، ارتودنسی دندان است که توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود. انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی مرئی و ارتودنسی نامرئی می شود که هر کدام از این انواع نیز زیرمجموعه های بسیاری دارند. مواردی همچون بودجه، سن بیمار و همچنین شدت ناهنجاری دهان و دندان از عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع ارتودنسی هستند.

از جمله رایج ترین موارد استفاده از ارتودنسی عبارتند از:

  • اصلاح فاصله های بین دندانی؛
  • تراز کردن دندان های فک بالا و پایین؛
  • صاف و مرتب کردن دندان های کج؛
  • اصلاح گفتار و توانایی جویدن؛
  • درمان مشکلات مربوط به بایت دندان ها؛

 بریج دندان

یکی از تکنیک های دیگر زیبایی و ترمیم دندان، بریج ها هستند. بریج دندان در واقع یکی از روش های قدیمی جایگزینی دندان های از دست رفته است. در این روش دو دندان کناری دندانی که کشیده است به عنوان پایه در نظر گرفته می شوند و قسمت خالی پر می شود.

امروزه روش های جدیدتری برای پر کردن دندان های از دست رفته روی کار آمده اند که یکی از بهترین آنها ایمپلنت دندان است. اما لازم است این نکته را یاداوری کنیم که هزینه ایمپلنت دندان به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد به نسبت بریج دندان بیشتر است.

در این روش درمان روکش به شکل پل نصب می شود تا موجب پیوستگی دندان ها نشود. این کار با کمک دو دندان کناری انجام می شود.

ویژگی بریج دندان

  • بریج ها تنها جنبه زیبایی ندارند.
  • بریج ها به عنوان روشی مقرون به صرفه تر و اجمالی تر از ایمپلنت دندان و ارتودنسی، می توانند ظاهر دندان ها را بدون جاگذاری (ایمپلنت) یا صاف کردن (ارتودنسی) بهبود بخشند.
  • روکش نیز مانند بریج به اصلاح دندان های شکسته یا ترک خورده کمک می کند و آنها را به شکل طبیعی شان باز می گرداند.
  • روکش های سرامیکی می توانند در یک جلسه روی دندان نصب شوند.
  • همچنین می توان از آنها در پرکردگی های بزرگ نیز استفاده کرد.


:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

توجه به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌تواند به شما در خرید انگشتر و حلقه کمک بسیار زیادی بکند:

انگشتر باید در انگشت شما راحت باشد. این به این معنا نیست که یک انگشتر گشاد بخرید و به راحتی از برآمدگی انگشتتان عبور ‌کند و بیفتد. بلکه باید انگشتری بخرید که هم به انگشتتان فشار نیاورد و هم آنقدر تنگ باشد که از انگشت شما نیفتد.

زمانی که دستان شما سرد است اندازه‌ گیری سایز انگشتر اشتباه است. در این حالت فشار خون کمتر از حد نرمال است و سایز انگشت کوچکتر از اندازه اصلی خود می ‌باشد.

بهتر است سایز انگشت خود را هنگامی که هوا گرم و رو به بعد از ظهر یا شب است، اندازه‌ گیری کنید. معمولا در این زمان سایز انگشت به اندازه واقعی آن بسیار نزدیک است.

دقت کنید حتما اندازه‌ گیری سایز را برای انگشتی انجام دهید که می‌خواهید انگشتر را برای آن خریداری کنید.

برای اطمینان بیشتر از سایز انگشتر و حلقه، بهتر است اندازه‌ گیری را تا 3 مرتبه تکرار کنید. در این حالت ضریب خطا کم می‌شود و می‌توانید یک خرید مطمئن داشته باشید.

ساده ترین راه تعیین سایز انگشتر: نمودارهای آماده تعیین سایز

اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید از طرق مختلف، سایز انگشت مد نظر خود را جهت خرید انگشتر طلا پیدا کنید، اصلا نگران نباشید و از طریق این روش تعیین سایز کنید. برای این منظور میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. نمودار تعیین اندازه انگشتر را پیدا و دانلود کنید.

اگر در اینترنت جستجو و سرچ کنید میتوانید نمودارهای دایره ای که در آن ها سایز انواع انگشتر درج شده است را ببینید و دانلود کنید. دقیقا با همان مقیاس اصلی، نمودار را روی یک برگه کاغذ پرینت بگیرید.

  1. برای سنجش درستی نمودار، آن را امتحان کنید.

برای اطمینان از اینکه نمودار واقعا در مقیاس درستی چاپ شده و درست کار میکند انگشتر خود را برداشته و روی یکی از حلقه های داخل کاغذ بگذارید. اگر حلقه یا انگشتر شما دقیقا روی یکی از آن ها قرار گرفت یعنی مقیاس درست است.

  1. سایز انگشتر فرد مورد نظر خود را به همین شکل به دست بیاورید.

اگر نمودارهای دانلود شده مقیاس درستی داشته باشند، زمانی که نامزدتان حواسش نیست و شما به حلقه یا انگشتر او دسترسی دارید، آن را برداشته و روی نمودارها و حلقه های از پیش تعیین شده قرار دهید تا بتوانید سایز دقیق انگشتر طلا را پیدا کنید. سپس اقدام به خرید آن کنید.

منبع: https://www.asby.ir/



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

اولین عضو دستگاه گوارش، دهان است که از لب‌ها شروع می‌شود و به حلق میرسد. آب و مواد غذایی، برای گوارش اول وارد این عضو بدن میشوند. آناتومی دهان و دندان شامل حفره دهان، دندان‌ها، زبان، بزاق و غدد بزاقی، لثه، لب‌ها و سقف دهان است.

بخش‌های مختلف دندان

در انسان بالغ هر دندان شامل قسمت‌های مختلفی است که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

ریشه دندان: بخشی از دندان، ریشه آن است که از خط لثه پایین می‌ رود و وارد استخوان‌های فک بالا و پایین می‌شود. درواقع این ریشه است که دندان‌ها را درون دهان نگه می‌دارد. دندان ‌ها از نظر تعداد ریشه مختلف بوده و بعضی دارای یک، دو و یا سه ریشه هستند. این ریشه‌ها می‌توانند به هم جوش خورده و یا از یکدیگر جدا باشند.

تاج دندان: به بخش بالایی دندان که بالای لثه قرار دارد و هنگام مشاهده داخل دهان دیده می‌شود تاج دندان می‌گویند. تاج  بخشی از دندان است که با مینا پوشیده شده است.

مینای دندان: سخت ‌ترین بافت موجود در بدن انسان مینای دندان است. مینای دندان بافتی سفید رنگ دارد که تاج دندان را می‌پوشاند. مینای دندان وظیفه حفاظت از عاج را به عهده دارد و تنها بافتی است که هیچ سلول زنده‌ای در آن وجود ندارد. چون زنده نیست، نمی‌تواند پس از پوسیدگی یا آسیب دیدگی خود را ترمیم کند.

حفره استخوانی: این قسمت از استخوان فک ریشه دندان را احاطه کرده و دندان را در جای خود نگه می‌دارد.

کانال ریشه: فضای باز داخل ریشه را کانال ریشه دندان و یا کانال پالپ می‌‌گویند. عصب‌ها و رگ‌های خونی مرتبط به بافت بیرونی اطراف از راه کانال ریشه وارد پالپ می‌شود.

کانال فرعی: کانال‌های کوچکتری که از کانال اصلی ریشه منشعب می‌شوند. کانال فرعی در داخل عاج تا رباط پریودنتال امتداد دارند.

عاج دندان: بخش اصلی هر دندان را عاج تشکیل داده و تقریبا در تمام طول دندان وجود دارد. عاج بافتی سخت‌تر از استخوان است ولی مواد معدنی آن از مینای دندان کمتر است.

پالپ دندان: داخلی‌ترین بخش دندان که داری بافتی نرم است را پالپ دندان می‌گویند. پالپ دندان از رگ‌های خونی، فیبر‌های عصبی و بافت پیوندی تشکیل شده است. این بخش از دندان زیر عاج قرار دارد و از تاج تا نوک ریشه کشیده شده است.

لثه: در اصطلاح تخصصی به بافت لثه ژینژیوا گفته می‌شود. لثه بافتی صورتی رنگ و نرم است. که از استخوان فک و ریشه‌های دندان محافظت می‌کند و گردن دندان را می‌پوشاند.

منبع: https://www.bestdentists.ir/



:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

اگرچه شکست ایمپلنت دندان بسیار کم پیش می آید، اما در برخی مواقع حتی اگر جراح بسیار کارکشته و متخصص باشد و همه مراحل را با احتیاط انجام داده باشد، باز هم ممکن است بدن برخی افراد ایمپلنت کاشته شده را پس بزند.

علل شکست ایمپلنت دندان چیست؟

شکست خوردن فرآیند ایمپلنت گذاری میتواند دو دلیل عمده و اصلی داشته باشد. یکی پری ایمپلنتیت و دیگری عدم انجام فرآیند استئواینتگریشن است.

پری ایمپلنتیت

زمانی پری ایمپلنتیت اتفاق می افتد که شما به عنوان کسی که ایمپلنت کاشته اید به درستی از دندان های خود مراقبت نکرده باشید و بهداشت دهان و دندان شما ضعیف باشد. برای مثال اگر مسواک نزنید ممکن است به بیماری لثه گرفتار شوید که خود همین بیماری میتواند به بافت استخوانی آسیب بزند. اگر این مشکلات به موقع تشخیص داده نشوند پری ایمپلنت میتواند باعث لق شدن یا شل شدن ایمپلنت شود.

استئواینتگریشن

وقتی ما ایمپلنت را به استخوان فک متصل میکنیم یا میکاریم، انتظار داریم که به مرور زمان بافت استخوانی اطراف ایمپلنت را پر کند و در واقع ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد. به این فرآیند استئواینتگریشن (osteoporosis) گفته میشود. اما اگر فک نتواند ایپمپلنت را احاطه کند و آن را به خود متصل کند، ایمپلنت شل شده و عملا شکست میخورد. شکست استئواینتگریشن میتواند به دلیل موارد زیر باشد:

  • ضعف بافت استخوانی یا مشکل ساختاری مربوط به آن
  • سیگار کشیدن
  • کیفیت پایین پیوند استخوانی انجام شده توسط جراح
  • روش و تکنیک جراحی پیاده شده

درمان شکست ایمپلنت دندان

روش درمان ناموفق ایمپلنت دندان به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. به عنوان مثال:

اگر دلیل ناموفق بودن ایمپلنت پری ایمپنتیت است، میتوانید با تمیز کردن و شستشوی ایمپلنت آن را درمان کنید.

اگر دلیل شکست، بیماری های بافت دهان است با ارتقاء بهداشت دهان و دندان میتوان آن را برطرف کرد.

همچنین اگر مشکل پیش آمده به خاطر وارد شدن ضربه یا استرس فیزیکی به توده استخوانی فک باشد، اولین گام برداشتن بافت های ملتهب اطراف ایمپلنت دندان است و بعد از آن عمل پیوند استخوان انجام میشود. البته بسته به میزان آسیب و ضربه ممکن است نیاز باشد تاج ایمپلنت را نیز تعویض کنید.

انتخاب یک دندانپزشک متخصص یا جراح آموزش دیده می تواند برخی از عواملی که می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود را از بین ببرد. اما نقش شما هم در این فرآیند بی تاثیر نیست و شما باید در بیان واقعیات خود مثل نوع داروی مصرفی یا بیماری و مشکل سلامتی خود د با جراح خود صادق باشید تا عمل شما موفقیت بیشتری داشته باشد.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

امروزه روشهای زیادی برای زیبایی دندان‌ها وجود دارد که یکی از این روش‌ های متداول کامپوزیت دندان است. کامپوزیت دندان در واقع نوعی متریال در دندانپزشکی زیبایی است که بدون عوارض جانبی و برای زیبایی لبخند است. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از این روش دندان‌ های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند و زیبایی دندان را برای فرد ایجاد کند.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر دندان همان روکش های دندانپزشکی هستند که به منظور زیباسازی دندان ها و ترمیم طرح لبخند بکار میروند. ونیرها انواع مختلفی دارند اما دو تا از شناخته شده ترین ونیرهای دندانی، لمینت دندان و کامپوزیت ونیر هستند. جنس ونیر کامپوزیت ها از همان مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان است که برای پر کردن دندان ها نیز از آن ها استفاده میشود.

در حالت کلی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر با هم تفاوت هایی دارند. برای مثال هزینه ونیر کامپوزیت ها معمولا از قیمت لمینت های دندانی کمتر است. مواد کامپوزیتی دارای جنس و رنگ متفاوتی بوده و دارای دوام و استحکام متفاوتی نیز هستند.

مزایای کامپوزیت دندان

  • در صورت آسیب دیدن کامپوزیت، قابلیت ترمیم دارد.
  • از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به لمینت دندان برخوردار است.
  • ونیر کامپوزیت از شکستگی دندان جلوگیری کرده و آن را در برابر تغییرات دمایی محافظت می‌کند.
  • در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌شود و در صورت نیاز به صورت خیلی جزئی انجام می‌شود.
  • برای تهیه کامپوزیت دندان نیاز به قالبگیری و فرستادن به لابراتوار نداشته، بنابراین در وقت و هزینه صرفه جویی می‌شود.

معایب کامپوزیت دندان

موارد زیر رایج ترین عوارض مواد کامپوزیت دندان است:

  • به دلیل ویژگی‌ هایی که کامپوزیت داشته و عدم نیاز به تراش دادن دندان‌ها، می ‌توان گفت این روش زیبایی تقریبا عوارضی را در پی نداشته مگر اینکه فرد، مراقبت های لازم را انجام نداده باشد و یا از کامپوزیت به صورت درست استفاده نشده باشد.
  • یکی از معایب کامپوزیت ونیر دندان این است که پس از خوردن نوشیدنی‌هایی چون چای، قهوه و یا دیگر مواد غذایی رنگدار، تا حدودی تغییر رنگ اتفاق میفتد. البته با انجام پولیش دندان می توان نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.
  • کامپوزیت ‌های دندانی نسبت به پرکننده ‌های نقره ‌ای رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بین می‌روند.
  • از عوارض ونیر کامپوزیت دندان می ‌توان به تخریب دندان، لق شدگی، سایش، آسیب به لثه و مشکلاتی در مفصل فک اشاره کرد. البته این موارد در صورتی اتفاق می‌افتند که کامپوزیت دندان به صورت نا صحیح استفاده شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

درمان ارتودنسی با صاف و مرتب کردن دندان ها به بهبود ظاهر آنها کمک می کند، به همین دلیل از محبوب ترین خدمات زیبایی دندان به حساب می آید. اما افراد زیادی پس از شنیدن نام ارتودنسی دندان به یاد سیم های فلزی و ظاهر ناخوشایند دستگاه های ارتودنسی و دندانپزشکی می افتند.

در ارتودنسی نامرئی یا شفاف، برای مرتب کردن دندان ها از قالب های شفاف و پلاستیکی استفاده می شود که حین قرار گرفتن روی دندان ها کسی متوجه ‌شان نمی شود. طی چند سال اخیر، این روش به عنوان محبوب ترین روش ارتودنسی شناخته شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

مزایای ارتودنسی نامرئی

  • نامرئی بودن: حضور این بریس ها درون دهان اصلا مشخص نیست و اطرافیان به سختی می توانند متوجه آنها شوند.
  • ساخت سفارشی: اینویزیلاین ها به صورت سفارشی و متناسب با قالب فک و دندان هر بیمار ساخته می شوند.
  • تحرک پذیری: در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن یا سایر مواقع ضروری می توان آنها را از دهان خارج کرد.
  • درد و جراحت کمتر: از آنجایی که این قالب های شفاف بر خلاف ارتودنسی ثابت، وسایل فلزی ندارند، نمیتوانند به بافت نرم دهان آسیب زده و باعث جراحت آن شوند.

کاربرد ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

به طور کلی با کمک این الاینرهای شفاف، می توان نامرتبی های دندانی و فکی جزئی تا متوسط را برطرف کرد. هرچه میزان نامرتبی جزئی تر باشد، توانایی این روش برای درمان بیشتر خواهد بود. همچنین مدت زمان درمان و هزینه نیز به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

کج بودن دندان ها

یکی از ساده ترین کاربردهای ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف، برطرف کردن کجی دندان هایی است که به هر دلیل در موقعیت منظم خود قرار ندارند و یا روی هم افتاده اند. اگر تنها تعدادی از دندان ها نامرتب و روی هم خوابیده باشند، با  این روش می توان دندان ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به موقعیت درست خود بازگرداند. هزینه برطرف کردن دندان های کج با درجه کم، بسیار پایین است و واقعا ارزش شروع درمان را دارد.

فاصله بین دندان ها

یکی از ساده ترین و درعین حال رایج ترین مشکلاتی که به خوبی توسط پلاک های ارتودنسی شفاف برطرف می شود، فاصله بین دندان ها است. به طور معمول نباید بین دندان ها فاصله قابل توجهی وجود داشته باشد. اما در برخی افراد به دلیل کوچک بودن دندان ها یا بزرگ بودن فک، ممکن است بین دندان هایشان فاصله بیفتد. ارتودنسی نامرئی بهترین روش برای بستن این فواصل بین دندانی است.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

در سال‌های دور بیشتر تمرکز دندانپزشکان، درمان مشکلات دندان و یا ترمیم هرچه بهتر آن ها بود. امروزه مراکز دندانپزشکی علاوه بر خدمات درمانی خدمات زیبایی بسیار گسترده ای را هم ارائه می دهند. دندانپزشک زیبایی با استفاده از علم دندانپزشکی کمک به زیباتر شدن دندان ها و اصلاح طرح لبخند افراد می کند.

متخصص دندانپزشکی زیبایی برای زیباتر کردن دندان ها، از مواد و تجهیزات مختلفی مثل انواع روکش ها و لمینت ها استفاده می‌کند. هر روزه تکنیک ها و مواد مورد استفاده در حوزه ترمیم و زیبایی دندان در حال به روزرسانی و پیشرفت هستند. اگرچه تمرکز اصلی یک متخصص زیبایی دندان روی بهبود زیبایی ظاهری دندان های فرد است، اما این مسئله با عملکرد بهتر دندان ها هم مرتبط است.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ از جمله حرفه ای ترین خدمات دندانپزشکی است که به کمک آن، رنگدانه های غیرطبیعی که بر روی سطح دندان ها چسبیده اند از بین می‌ روند. این شیوه درمانی می‌تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند. اما نکته جالبی که درباره بلیچینگ وجود دارد این است که، روکش ها و ایمپلنت های دندانی با کمک این روش سفید نمی‌شوند!

در این روش از هیدروژن پراکساید برای اکسید کردن رنگدانه های غیر طبیعی که روی سطح دندان ها چسبیده اند، استفاده می‌شود. روش های دیگری مثل لمینت دندان و کامپوزیت دندان هم برای سفید کردن دندان وجود دارند اما هزینه لمینت دندان به نسبت کامپوزیت و بلیچینگ دندان بسیار بیشتر است.

اما درعوض لمینت ماندگاری بیشتری دارد که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. بلیچینگ دندان یکی از ارزان ترین روش ها برای سفید کردن دندان است و با کمترین تهاجم و خطری دندان های سفید و درخشانی را به افراد هدیه می دهد.

لمینت دندان

یکی از بهترین روش ها برای سفید شدن دندان ها لمینت دندان است. در این روش پوسته ای بسیار نازک که رنگ آن به انتخاب بیمار است ساخته می شود و روی دندان های بیمار کار گذاشته می شود. انواع لمینت دندان شامل لمینت کامپوزیتی و لمینت سرامیکی است که هزینه لمینت دندان سرامیکی از کامپوزیتی بیشتر است. دلیل آن هم مقاومت بالایی است که دارد.

از جمله موارد کاربرد لمینت دندان عبارتند از:

  • درمان تغییر رنگ دندان ها به دلیل عصب کشی، مصرف برخی داروها، استفاده بیش از حد فلوراید و ....
  • اصلاح دندان هایی که به دلیل ساییدگی تغییر شکل داده اند.
  • اصلاح دندان هایی که دچار شکستگی یا ترک خوردگی شده اند.
  • اصلاح دندان های فاصله دار


:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

دندان هایی که در اثر پوسیدگی و یا شکستگی میزان زیادی از نسج خود را از دست میدهند ، نیاز به درمان ریشه (Root canal therapy) خواهند داشت و پس از درمان ریشه ، تاج آنها باید بازسازی گردد .جهت بازسازی تاج این دندان ها راه حل های متفاوتی وجود دارد از جمله :

درمان پروتزی ( روکش کردن دندان )

روکش دندان زمانی درمانی مناسب محسوب می شود که بافت دندان به میزانی از دست رفته باشد که امکان بازسازی آن با کمک مواد ترمیمی به طور مستقیم وجود ندارد. در این حالت باید درمان دندان به طور غیرمستقیم و به کمک لابراتوار انجام شود . به این ترتیب که پس از آماده سازی دندان، از آن قالب تهیه میشود، به لابراتوار فرستاده می شود تا روکش مناسب دندان تهیه و نهایتا به روی دندان چسبانده شود .

درمان ترمیمی ( بیلداپ دندان )

اگر بازسازی دندان های ضعیف شده که معمولا درمان ریشه شده اند و میزان زیادی از عاج دندانی خود را از دست داده و دیواره های ضعیفی دارند، به همان صورت که ترمیم حفره های سطحی و متوسط دندان انجام می شود، صورت بگیرد، معمولا محکوم به شکست خواهد بود. همچنین بسیاری از اوقات، نه تنها ماده ی پرکردگی و ترمیم دندان می شکند بلکه بافت دندانی نیز دچار شکستگی می گردد.

تفاوت بین روکش های دندانی و بیلداپ دندان

بر خلاف روکش دندان که بافت دندانی باقیمانده به میزان بسیار زیادی (۱٫۵ تا ۲ میلیمتر دور تا دور دندان ) باید تراش بخورد، در بیلداپ دندان ها تقریبا تمامی نسج باقیمانده ی دندانی حفظ می گردد. علاوه بر این تراش تنها محدود به کوتاه کردن دیواره های ضعیف دندان است که سپس توسط ماده ی ترمیمی پوشش داده می شوند .

علاوه بر آن ، دندان بیلداپ شده بر خلاف دندانی که روکش روی آن قرار می گیرد ، قابلیت دید و دسترسی دارد و در صورت بروز پوسیدگی حتی جزئی و اندک، هم به طور کلینیکی و هم از طریق رادیوگرافی قابل تشخیص است. بر خلاف پوسیدگی ایجاد شده در زیر روکش که متاسفانه بسیاری از اوقات نه در معاینه ی کلینیکی و نه در رادیوگرافی قابل تشخیص نیست، مگر زمانی که پوسیدگی بسیار پیشرفت کرده و عمده ی نسوج دندان را از بین برده باشد .

در حالیکه درمان غیر مستقیم با روکش بسته به نوع آن نیاز به ۲ تا ۴ جلسه زمان دارد ، درمان مستقیم دندان ها با بیلداپ دندانی تنها در یک جلسه امکان پذیر است .

منبع: https://www.chalava.ir/



:: بازدید از این مطلب : 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لمینت دندان روکش‌های نازکی هستند که توانایی اصلاح ساختاری و ظاهری دندان را دارند. لمینت‌ها به طور اختصاصی برای هر فرد ساخته می‌شوند و دارای تنوع رنگ هستند تا ظاهر دندان‌ها از لحاظ رنگ یکدست شود و باهم تطابق داشته باشند. با استفاده از لمینت دندان می‌توانید موارد دیگر چون فاصله بین دندان‌ها، طول دندان‌ها، شکل آن‌ها و… نیز اصلاح کنید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت دندان در واقع نوعی سیمان از جنس رزین مصنوعی است که برای روکش کردن دندان استفاده می‌شود. به بیان دقیق تر، در اصطلاح دندان‌ پزشکی به آن رزین کامپوزیت گفته می‌شود و یکی از روش‌های لمینت کردن دندان است. در اصل کامپوزیت دندان یکی از موادی است که برای انجام لمینت از آن استفاده می‌شود و هزینه کمتری به نسبت برخی دیگر از مواد لمینت دارد. از رزین کامپوزیت در مواردی برای پرکردن دندان هم استفاده می‌شود.

تفاوت بین لمینت و روکش چیست؟

روکش دندان یک روش ترمیمی برای اصلاح فرم و ساختار دندان است. روکش تاج کل دندان را می‌پوشاند، درحالی ‌که لمینت معمولاً فقط سطح جلوی دندان را می ‌پوشاند؛ بنابراین، این شکل از درمان را می‌ توان ملایم ‌تر از روکش در نظر گرفت، زیرا ساختار دندان سالم بیشتر حفظ می‌شود.

مزایای لمینت دندان چیست؟

  • سایش دندان نسبت به روکش‌های استاندارد چینی بسیار کمتر است.
  • در حین مکالمه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.
  • پرسلن تهیه شده بسیار محکم است و درعین‌ حال بسیار محکم به دندان‌ها می‌چسبد.
  • هیچ تغییر رنگی مشاهده نمی‌شود.
  • دندان‌های لمینت شده در برابر سایش مقاوم هستند.
  • از آنجایی ‌که لمینت‌ دندان چینی بسیار نازک هستند، ظاهر طبیعی مورد نظر را به فرد می‌ دهند. به لطف عبور نور، هیچ ظاهر مصنوعی مشاهده نمی ‌شود.
  • درصورتی ‌که از رنگ دندان ‌ها استفاده شود، تشخیص دندان‌های لمینت شده از طبیعی تقریباً غیرممکن است.

عوارض و مشکلات لمینت دندان چیست؟

امکان ترمیم در دندان لمینت شده وجود ندارد. یعنی درصورتی‌ که دندان شما بعد از لمینت کردن دچار شکستگی یا پریدگی شود باید لمینت آن دندان را تعویض کنید. مهم ‌ترین نکته در اینجا این است که هیچ راه بازگشتی از لمینت وجود ندارد.

از آنجایی ‌که سطح دندان و بخشی از مینا برای قرارگرفتن و چسبیدن لایه لمینت تراشیده می‌شوند، دچار تغییر ظاهری می‌شوند و نمی‌توانید تغییرات آن را با چیزی به جز لمینت یا ونیر پوشش دهید.

قیمت انجام لمینت بالا است. به همین جهت بهتر است در انتخاب دندان‌ پزشک خود دقت کنید تا با مشکلاتی مانند ایجاد حساسیت در دندان و پوسیدگی دندان، مواجه نشوید.

منبع: https://www.bestdentists.ir/



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

گوشواره یکی از زیورآلاتی است که در همه جای جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد. انواع گوشواره از مواد مختلفی مانند طلای ۱۸ عیار، پلاتین، تیتانیوم، مس و نقره استرلینگ ساخته می‌شوند که با توجه به سلیقه فرد، یکی از انواع آن انتخاب میشود. از آنجا که گوشواره انواع و شکل‌های بسیار متنوعی دارد، بسیار مهم است که این اکسسوری را بر اساس فرم صورت خود انتخاب کنید.

چهره های گرد

این افراد بهتر است از گوشواره‌ های بلند، که گردی صورتشان را کمتر نشان می دهد، استفاده کنند. گوشواره‌ های اشکی بلند و گوشواره‌ های لوستر مانند بهترین گوشواره برای صورت‌ های گرد است. گوشواره‌ های بلند با اشکال هندسی ناموزون نیز می‌تواند گزینه مناسبى برای استفاده این افراد باشد. استفاده از گوشواره‌ های کوچک مانند گوشواره‌ های میخی، گوشواره‌ های توپی شکل و گرد برای صور‌ت‌ های گرد اصلاً مناسب نیست.

چهره هاي بيضي شكل

چهره های بیضی شكل دارای پهناي يكساني از پیشانی تا گونه ها هستند و از گونه ها تا چانه باريك مي شوند. چهره بیضی شكل می تواند تقریبا هر سبک گوشواره را استفاده كند. یکی از قابل توجه ترین مدل ها كه مي تواند با چهره بیضی شکل به كار رود گوشواره هاي آويزي بیضی شکل هستند. گوشواره داخل عكس نمونه اي از اين مدل گوشواره ها مي باشد كه از طلای سفید و زرد 18 عيار ساخته شده است .

چهره های مستطیلی شکل

در این صورت بهتر است، گوشواره‌ هایی که عرض‌ شان بیشتر از طول آنهاست و یا گوشواره های گرد را انتخاب کنید. از انتخاب گوشواره هایی با زاویه اشکی، حلقه‌ای و گوشواره هایی بیضی با لبه‌ های منحنی بپرهیزید. توجه داشته باشید که اگر صورت مستطیلی شکل و موهای بلندی دارید گوشواره اشکی نباید از چانه تان بلند‌تر یا عریض تر باشد.

ست کردن مدل صورت با گوشواره

به صورت کلی، اگر موهای کوتاه دارید، چون هر گوشواره‌ای در گوش‌هایتان دیده می‌شود خیلی فرقی نمی‌کند چه مدلی را انتخاب کنید. اما به کسانی که موهای بلند دارند، توصیه می‌کنیم آویزهای بلند و گوشواره‌های سفید و درخشانی انتخاب کنند که برق آن از زیر موهایشان دیده شود.

البته اگر قرار است موهای بلند خود را در پشت سرتان جمع کنید، فرقی ندارد چه مدل گوشواره‌ای انتخاب کنید.

اگر موهای بلوند و روشن دارید، بدون شک گوشواره طلای زرد بسیار بهتر از طلای سفید یا پلاتین است. برعکس، اگر موهای تیره دارید بهتر است بدنبال خرید گوشواره‌های طلای سفید یا پلاتین باشید.

منبع: https://www.asby.ir/



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان اضافی نوعی ارتودنسی است که برای رفع مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان کاربرد دارد. تقریباً بین یک تا چهار درصد از کل مردم جهان، دندان اضافه دارند. این مشکل در مردان نسبت به زنان شایع تر است. اغلب اوقات تنها یک دندان اضافی در دهان فرد وجود دارد، اما برخی اوقات ممکن است چند دندان اضافی وجود داشته باشد.

از آن جا که دندان اضافی می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در خصوص عملکرد دندان ها و مشکلات زیبایی شود بایستی هر چه سریعتر تشخیص داده شود.

علل و عوامل رشد دندان های اضافی

دندان اضافی به شکل های مختلفی همچون میخی شکل، مخروطی شکل، دکمه ای، مکمل، می تواند وجود داشته باشند. همچنین این دندان ها می توانند در جلو یا پشت دندان رشد کرده و یا دقیقاً در مجاورت دندان های طبیعی رشد کنند. این وضعیت گاهی سبب احساس درد در فرد میشود و روی غذا خوردن و صحبت کردن وی تأثیر مخربی میگذارد. علل مختلفی برای رشد دندان اضافی وجود دارد که عبارتند از:

  • دو نیمه شدن جوانه یک دندان و تبدیل به دو دندان
  • فعالیت بیش از حد غشاء دندان و بافت شکل دهنده جوانه دندان ها در فک بالا
  • ارث و ژنتیک

کشیدن دندان اضافی در ارتودنسی

دندان های اضافی باعث بروز مشکلات متعددی برای فرد می شوند که درمان آن ها معمولاً به صورت کشیدن دندان می باشد. اگر دندان اضافی از بیرون آمدن دندان های کناری ممانعت کند و یا باعث شلوغی و بهم ریختگی دندان ها شود، در اینصورت باید فوراً تحت درمان قرار گیرد. اگر اقدامی برای دندان اضافی انجام نشود، در آینده لازم است برای اصلاح وضعیت دندان ها از ارتودنسی استفاده شود.

دندان های اضافی بیشتر در فک بالا پدیدار می شوند تا در فک پایین. در واقع می توان گفت 90 درصد از دندان های اضافی در فک بالا و حدود ده درصد آن ها در فک پایین رخ می دهند. بیشترین مورد نیز بین دو دندان جلو در ناحیه فک بالاست. دومین دندان شایع، دندان آسیای بزرگ است که به صورت اضافی رشد می کند.

اگر بخواهیم شایع ترین دندان اضافی در ناحیه فک پایین را معرفی کنیم، دندان های آسیای کوچک خواهند بود. دندان های اضافی می توانند شباهت زیادی به دندان های نرمال و طبیعی داشته باشند. در برخی از موارد نیز هیچ گونه شباهتی به دندان های اصلی نداشته و مخروطی شکل هستند. به ندرت دندان های شیری اضافی دیده شده اند. دندان های اضافی ممکن است به صورت چندتایی، تکی، نهفته و یا رویش یافته باشند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

زمانی که دستگاه‌های ارتودنسی بعد از چند ماه از دهان خارج می‌شود ناهنجاری به طورکامل درمان می‌شود، یکی از بهترین لحظات زندگی بیمار است؛ چرا که ناهنجاری دهان و دندانش رفع شده و طرح لبخند بسیار جذاب و دل‌نشین تری پیدا کرده است. البته پس از برداشتن براکت‌ها و بریس های ارتودنسی، یک مشکل اساسی پیش می‌آید و آن هم این است که دندان‌ها تغییر رنگ داده و جای بریس ها بر روی دندان‌ها مانده و لکه و تیره شده است. در ادامه با بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی آشنا می شوید.

دلایل تغییر رنگ دندان‌ها

زرد شدن دندان‌ها بعد از استفاده از براکت و بریس های ارتودنسی یک مشکل رایج و در عین حال طبیعی است. بریس ها به خودی خود باعث تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لک و تیرگی نمی‌شود؛ بلکه عدم رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی است که باعث ایجاد این مشکل می‌شود.

  • عدم رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی دهان و دندان
  • عدم استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی در مدت درمان ارتودنسی
  • استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل نوشابه و قهوه  در مدت درمان ارتودنسی
  • کشیدن سیگار و استعمال دخانیات در مدت درمان ارتودنسی
  • انباشته شدن جرم و باکتری در پشت پلاک‌ها و سیم‌های ارتودنسی و عدم نظافت آن‌ها

بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی

به سفید کردن دندان و از بین بردن لک‌ها و تیرگی‌های دندان بلیچینگ می گویند و بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی عبارت است از سفید کردن و از بین بردن لک‌هایی که در زمان استفاده از براکت و بریس های ارتودنسی به وجود آمده‌اند.

نکات مهم

  • فورا پس از خارج کردن دستگاه‌های ارتودنسی از دهان خود، از تری و ژل‌های سفید کننده استفاده نکنید. بهتر است ابتدا به مدت یک ماه از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید و در ماه دوم از سفیدکننده‌ها و تری‌ها استفاده کنید.
  • از مواد سفید کننده به مقدار لازم استفاده کنید تا برای لثه و زبان شما حساسیت ایجاد نکند.
  • استفاده از ژل‌ها و مواد سفید کننده دندان برای بیماران قلبی و عروقی، افراد مبتلا به دیابت، زنان باردار و شیر ده، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • سفید کردن دندان برای همه افراد و در همه سنین ممکن خواهد بود؛ ولی بهتر از در سنین بالای ۱۸ سال از بلیچینگ استفاده کنید.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

عمل سرپایی لاغری چیست؟ چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم های غذایی می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین ببرند. چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم های غذایی می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین ببرند.

انواع عمل سرپایی لاغری

یکی از روش هایی که می توان توسط آن عمل سرپایی لاغری را انجام داد جراحی بای پس معده می باشد که به آن لاپاراسکوپی هم می گویند؛ که دارای دو مرحله است. همچنین یکی از روش های دیگر عمل سرپایی لاغری اسلیو معده نام دارد. این دو روش جزو روش هایی هستند که در بین مردم، دارای طرفداران زیادی می باشند. مطالعات اخیر پزشکان ثابت کرده است که برطرف کردن دیابت، چربی خون و بیماری‌هایی از این قبیل می‌تواند توسط عمل سرپایی لاغری بهبود یابد و بیمار به شرایط عادی برگردد.

روش های مختلف عمل سرپایی لاغری

همانطور که گفته شد جراحی لاغری به روش های مختلفی انجام می شود که ما در اینجا چند روش پر استفاده را عنوان می کنیم:

  • گاستریک بای‌پس
  • اسلیم گاسترکتومی یا اسلیو معده
  • باندینگ یا حلقه معده
  • لیپوماتیک
  • بهترین روش عمل سرپایی لاغری مورد آخر یعنی لیپوماتیک می باشد.

لیپواتیک

لیپوماتیک یکی از روش های عمل سرپایی لاغری می باشد و روشی است که در آن چربی اضافی برداشته می‌شود و به ناحیه مورد نظری که نیاز به چربی دارد اضافه می‌شود.

لیپوماتیک در در نگاه اول ممکن است برای فرد مانند لیپوساکشن به نظر برسد؛ اما فناوری آن متفاوت است. به این دلیل که لیپوماتیک منجر به آسیب بافتی کمتر، یکنواختی چربی در زیر پوست، ظرافت بیشتر و اثر ماندگار تری می شود.

این روش برای نتیجه گرفتن بهتر، با روش های دیگر مانند لیفت بدن، افزایش و کاهش حجم پستان، جراحی پلاستیک شکمی و جراحی‌های پلاستیک می تواند ترکیب شود.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از شاخه های دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان است. این رشته بطور تخصصی بر روی مراقبت و درمان مشکلات دهانی در کودکان و اطفال تمرکز دارد.

مراجعه منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین کودکی باعث جلوگیری از وقوع دندان درد در کودکان می شود.

در ادامه با دندانپزشکی کودکان بیشتر آشنا می شوید.

دندانپزشکی کودکان چیست؟

اقداماتی که یک دندانپزشک اطفال انجام میدهد عبارتند از:

  • زیر نظر گرفتن رشد دهان و دندان کودکان و نوجوانان
  • زیر نظر گرفتن اختلالات جسمی مربوط به ناتوانی های پزشکی و رفتاری و جلوگیری از بروز برخی مشکلات
  • آموزش دادن رعایت بهداشت دهان و دندان
  • پیدا کردن علت دندان درد در کودکان و یا پیشگیری از آن

خدمات دندانپزشکی کودکان

مهم ترین خدمات دندانپزشکی کودکان عبارتند از:

  • معاینه ی منظم شرایط دهان و دندان کودکان و نوجوانان
  • آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان
  • انجام مراقبت های پیشگیرانه مانند تمیز کردن و شستشوی تخصصی دهان و دندان کودکان
  • ارائه مشاوره تخصصی به والدین درباره عادت های دهانی نوزادان
  • پر کردن و یا کشیدن دندان های آسیب دیده کودکان
  • ارتودنسی کودکان
  • تشخیص بیماری های دهان و دندان در کودکان
  • ترمیم دندان های شیری و دائمی: دندان های کودکان و نوجوانان به دلایلی مثل خرابی و پوسیدگی، شکستگی دندان و ... که اصولا منجر به دندان درد می شود ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشند. پر کردن دندان کودکان تنها مختص دندان های دائمی نیست و برای دندان های شیری هم انجام می شود.
  • فلوراید تراپی: فلوارید یکی از عناصر طبیعی است که در تقویت مینای دندان ها توانایی خاصی دارد. استفاده از روش فلوراید درمانی باعث افزایش مقاومت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود.
  • فیشور سیلانت: فیشور سیلانت یک روش کاملا ایمن و بدون درد است که به منظور افزایش مقاومت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان برای طولانی مدت استفاده می شود.
  • ارتودنسی پیشگیری: در برخی کودکان دندان های شیری زودتر از موعد از دست می روند یا نیاز به کشیدن پیدا می کنند.
  • روکش دندان شیری: در صورتی که پوسیدگی دندان شیری بسیار زیاد باشد دیگر پر کردن دندان موثر نمی باشد. در این صورت برای درمان دندان درد روکش مخصوصی روی دندان شیری گذاشته می شود
  • درمان تحت بیهوشی: درمان های تحت بیهوشی برای کودکانی که ترس و اضطراب شدید از دندانپزشکی دارند و یا کودکانی که دارای معلولیت جسمی یا ذهنی هستند انجام می شود.

خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان:



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

انتخاب ارتودنسی رنگی دندان می‌تواند هم جالب و هم نگران کننده باشد. جالب از این جهت که شخص می‌تواند با میل و سلیقه خودش رنگ دستگاه های ارتودنسی دندان را انتخاب نماید و نگران کننده از این جهت که فرآیند انتخاب نوع رنگ در ارتودنسی می‌تواند فرد را دچار دودلی و استرس نماید. زیرا درمان ارتونسی دندان اغلب طولانی مدت است و احتمال دارد بیمار از انتخاب خودش پشیمان شود. آنچه در این مقاله مطالعه می کنید یک راهنمای جامع و کامل درباره انتخاب رنگ ارتودنسی برای متقاضیان بوده و در مورد ارتودنسی بنفش نیز صحبت شده است.

چگونه بهترین رنگ ارتودنسی را انتخاب کنم؟

دلایل متفاوتی برای انتخاب ارتودنسی رنگی وجود دارد. به یاد داشته باشید که می توان از چند رنگ متفاوت برای دستگاه های ارتودنسی استفاده کرد و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. شایان ذکر است که استفاده از رنگ های متفاوت در ارتودنسی رنگی به نظر متخصص ارتودنسی شما هم ارتباط دارد؛ زیرا احتمال دارد از هر رنگی برای ارتودنسی تان استفاده نکند. اگر قصد استفاده از دستگاه های ارتودنسی رنگی را دارید ما چند روش را به شما پیشنهاد می دهیم که بهترین ترکیب رنگ، مناسب با سلیقه خودتان را انتخاب کنید.

تعرفه های ارتودنسی بنفش

تعرفه ارتودنسی بنفش مانند سایر ارتودنسی ها به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد که از جمله این عوامل می توان به سن بیمار، میزان مشکل، نوع مشکل و نوع بریس های استفاده شده اشاره کرد. که از اساسی ترین و اصلی ترین موارد در کاهش و یا افزایش قیمت ارتودنسی بنفش است.

شیوه های مراقبت دندان در زمان ارتودنسی دندان

محافظت ها و مراقبت های بعد از درمان ارتودنسی رنگی مانند انواع روش های ارتودنسی است و باید به صورت کامل بهداشت دهان و دندان در طول مدت درمان ارتودنسی رعایت شود. عدم رعایت بهداشت دندان، باعث عفونت های لثه، فرسودگی و پوسیدگی دندان ها با توجه به رنگی بودن ارتودنسی می شود و امکان تغییر رنگ ارتودنسی وجود دارد و می تواند چهره ناخوشایندی در دهان و دندان فرد ایجاد کند.

  • مسواک زدن در روز به مدت سه با
  • استفاده از مسواک های ویژه ارتودنسی رنگی
  • نخ دندان پس از مسواک زدن به مدت سه بار در روز
  • استفاده از دهانشو های مختلف برای تقویت استحکام دندان ها
  • شستشوی با فشار بالا در دهان برای بیرون آوردن باقی مواد غذایی
  • مراجعه به متخصص دندان هر چند ماه یکبار برای چکاپ دندان ها

منبع



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

اوربایت دندان نه تنها ظاهر افراد را بد جلوه میدهد بلکه میتواند باعث بروز مشکلاتی برای شخص مبتلا شود. برای مثال ممکن است تکلم شخص با مشکل مواجه شود و یا جویدن مواد غذایی و یا حتی مسواک زدن برایش دشوار شود.

اوربایت چیست؟

اختلال اوربایت دندان به مشکل فک ها در برخی افراد اشاره دارد. در این افراد فک بالایی معمولا بیشتر از حد معمول جلوتر از فک پایینی است. دندان های فک بالا در این عارضه باعث میشوند که ظاهر شخص کمی غیرمعمولی شود. این عارضه از جمله مال اکلوژن های جدی است که در صورت شدید بودن میتواند مشکلات زیادی برای شخص مبتلا ایجاد کند.

درمان اوربایت دندان

خوشبختانه فناوری و نوآوریهای پزشکی، امروزه برای مبتلایان به اوربیت این امکان را فراهم کرده که در مدت زمانی معقول درمان شوند و ظاهری زیباتر از آنچه دارند به دست بیاورند. کار درمان اوربایت دندان را متخصص ارتودنسی با کمک جراح دهان انجام با بهره مندی از تکنولوژی های جدید انجام میدهند.

اصلاح اوربایت بدون ارتودنسی ثابت

اگر اختلال اوربایت شدید نباشد متخصص ارتودنسی میتواند بدون کمک جراح دندان و دهان به راحتی مشکل ایجاد شده را درمان کرده و به اصلاح اوربایت نزدیک شود. این متخصص با کمک ارتودنسی ثابت و بریس های مختلف میتواند عارضه را برطرف کند.

  • ما در ارتودنسی ثابت برخلاف ارتودنسی متحرک از سیم قوس دار، براکت ها و سایر دستگاه های ریز و درشت دیگر برای برطرف کردن عارضه استفاده میکنیم. ما ابتدا براکت ها را با کمک چسب مخصوصی به سطح دندان های شما متصل میکنیم سپس سیم را از بین براکت ها عبور میدهیم و فشار لازم برای تنظیم و اصلاح دندان ها را اعمال میکنیم.
  • اگر به عنوان شخصی که اوربایت دارید دوست ندارید که بریس فلزی مرسوم داشته باشید میتوانید از بریس های سرامیکی که نوعی ارتودنسی نامرئی هستند استفاده کنید.
  • سایر درمان های ارتودنسی شامل اصلاح با پلاک های شفاف ارتودنسی مثل اینویزیلاین ها میشود که تنها کافی است آن ها را روی دندان ها قرار دهید. اما اگر مشکل اوربایت شدید باشد استفاده از این دستگاه ها بی فایده خواهد بود.
  • و در نهایت ما ارتودنسی لینگوال را داریم که براکت ها و تمام تجهیزات آن به فضایی پشت دندان ها متصل میشوند. این بریس ها جزء ارتودنسی نامرئی هستند و میتوانند به حل مشکل شما تا حد زیادی کمک کنند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لمینت دندان با تراش یکی دیگر از روشهای درمانی برای تراز کردن دندانهای کج و نامرتب است که برخی از مردم از این نوع عمل برای تراز کردن دندان های نامنظم خود استفاده می کنند.

روش های لمینت دندان با تراش

روش های لمینت دندان با تراش عبارت اند از:

  • کانتورینگ یا تراش دندان
  • تغییر شکل دندان
  • پر کردن دندان
  • باریک سازی دندان

هدف از لمینت دندان با تراش

این فرایند را می توان به دلایل زیبایی انجام داد، مانند صاف کردن ظاهر دندان از دست رفته یا بریده شده. دندانپزشکان می توانند لبه های پوسته پوسته شده دندانها را که به عنوان ماملون شناخته می شوند برداشته و دندانی یکدست ایجاد کنند. یک دندانپزشک همچنین ممکن است به دلایل پزشکی، از جمله بهبود نیش شما یا ترمیم دندان آسیب دیده برای تاج، تراشیدن دندان را به شما پیشنهاد دهد.

فواید تراشیدن دندان

بعد معاینه دقیق از دندان ها، فک و عکسبرداری با اشعه ایکس،  دندانپزشک تصمیم میگیرد که یک یا چند دندان شما می توانند اصلاح یا پر شوند.

  • تغییر شکل دندان های آسیب دیده: یک تراشه کوچک در دندان شما خیلی مهم به نظر نمی رسد؛ اما ممکن است هر بار که به آینه نگاه می کنید متوجه آن شوید. تراشیدن آن دندان یا پر کردن آن برای ایجاد لبه یکنواخت تر می تواند از نظر بهبود یافتن لبخند شما معجزه کند.
  • ایجاد فضای بیشتر در دهان : تراشیدن بعضی از دندان ها می تواند فضای کافی را برای کاهش ازدحام و هر مشکلی که ایجاد می کند آزاد کند.
  • اصلاح روکش دندان : علاوه بر پوشاندن دندان های آسیب دیده، می توان از روکش برای تغییر اندازه، رنگ، طول و شکل دندان ها و همچنین بستن شکاف ها استفاده کرد.
  • اصلاح دندان با بریس : ارتودنسی برای حل مسائلی مانند شلوغی یا نامرتب بودن دندان ها طراحی شده است. مهاربندها و نگهدارنده ها می توانند به حرکت دندان ها در موقعیت های بهتر کمک کنند که می تواند ازدحام یا جابجایی را کاهش دهد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند، یک متخصص ارتودنسی نیاز به کمی تراشیدن یک یا دو دندان داشته باشد.

آیا تراشیدن دندان عوارض جانبی دارد؟

به طور کلی این نوع عمل دندانپزشکی چندان خطرناک تلقی نمی شود. در حقیقت، کانتورینگ دندان اغلب یک روش محافظه کارانه تلقی می شود.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

مشکل تجمع چربی در صورت، به ویژه در ناحیه گونه، یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از زنان و مردان به طور یکسان از آن رنج می برند و از آنجا که صورت هر فرد یکی از مهمترین نقاط زیبایی او است و اولین بیانگر شرایط روانی، بهداشتی و جسمی او است. اخیراً علاقه به جستجوی روش ها و راه حل های موثر برای خلاص شدن از شر این موارد افزایش یافته است.

مهمترین راه برای به دست آوردن گونه های برجسته صورت مطابق با استانداردهای بین المللی زیبایی، جراحی زیبا سازی و از بین بردن چربی از گونه ها است. در این مقاله، ما اطلاعات جامعی در مورد مشکل چربی گونه ها، چگونگی بروز آن، چگونگی خلاص شدن از چربی گونه ها از طریق جراحی برای شما آورده ایم و چه افرادی برای انجام این جراحی کاندید هستند. در اددامه با هزینه عمل لاغری صورت بیشتر آشنا می شوید.

دلایل تجمع چربی در صورت:

با گذشت زمان و افزایش سن، ویژگی های چهره ما به گونه ای تغییر می کند که به راحتی قابل مشاهده است و این به دلیل عوامل متعددی است که شامل مجموعه ای از عادات محیطی، غذایی و سلامتی است، از جمله:

  • افزایش وزن بدن
  • کم آبی
  • تزریق ناموفق
  • عوامل ژنتیکی
  • خوردن آدامس به صورت عادی

روند لاغری صورت:

این روش برخلاف آنچه در عملیات برداشتن چربی متداول است ، از طریق روش سنتی لیپوساکشن انجام نمی شود.  زیرا این روش احتمال ایجاد زخم را افزایش می دهد، زیرا لایه چربی در ناحیه گونه ها توسط ماهیچه ها محاصره می شود به گونه ای که دستیابی و برداشتن آن دشوار است. بنابراین معمولاً از طریق روش انجام می شود. یک دهانه داخلی در قسمت داخلی گونه ها از داخل دهان ، سپس به آن چربی دسترسی پیدا کرده و به آرامی از بین ببرید.

جراحی لاغری گونه به چه شکل است؟

جراحی لاغری گونه با برداشتن پد چربی باکال در سه مرحله اساسی انجام می شود:

  • در ابتدا، جراح پلاستیک دو سوراخ داخلی در پوشش دهان ایجاد می کند ، یکی در بالا در نزدیکی مولار دوم بالا و دیگری در پایین در نزدیکی سطح لثه پایین به منظور کمک به استخراج گونه گونه
  • سپس جراح با فشار دادن پوشش داخلی گونه در خارج از گونه شروع می کند تا از طرف مقابل خارج شود و سپس با استفاده از پنس جراحی آن را برمی دارد
  • سپس جراح مقدار قابل برداشت از چربی بالش گونه را برداشته و پس از اتمام این مرحله شروع به برگرداندن بالش به جای اول خود می کند و سپس برش ها را بعد از اتمام کامل بخیه می زند.

معمولاً این عمل بین 30 تا 60 دقیقه بستگی دارد و این به مهارت جراح ، وضعیت بیمار و ناحیه لایه چربی بستگی دارد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

عصب کشی دندان که به نام های درمان ریشه دندان، روت کانال تراپی یا همان RCTنیز شناخته میشو، از شایعترین درمان های دندانپزشکی می باشد. دندان درد ممکن است خیلی بی موقع برای هرکسی پیش آید که در این صورت شخص معمولا جهت تسکین درد دندان، سراغ خرید مسکن درد دندان و یا استفاده از اسپری های دندانپزشکی و یا دهانشویه های ضدعفونی کننده می روند.

درد شدید دندان معمولا به علت دندان پوسیده ای است که به عصب رسیده است که شاید اگر پوسیدگی دندان به موقع برداشته و دندان ترمیم می شد با هزینه و زحمت کمتری انجام می شد.

کلمه عصب کُشی صحیح است یا عصب کِشی؟

در این عمل، عصب از داخل کانال ریشه بیرون کشیده می شود که می توان به آن عصب کِشی گفت. گاهی هم به وسیله مواد شیمیایی عصب داخل کانال کشته می شود و یا به عبارتی فلج می شود پس می توان واژه عصب کُشی را نیز برای آن استفاده کرد. پس هر دو واژه صحیح است ولی اصطلاح علمی آن درمان ریشه است.

مراحل انجام عصب ‌کشی

هنگام عصب‌ کِشی، دندان‌ پزشک بعد از برداشتن پوسیدگی‌ ها به کانال‌هایی که داخل ریشه دندان قرار دارند، دسترسی پیدا می‌کند. ابتدا با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می‌شود. (تعداد کانال‌ها بستگی به دندان دارد؛ مثلاً دندان نیش تک‌کاناله است ولی دندان آسیا سه یا چهار کانال دارد.)

درمان ریشه دندان از طریق مراحل زیر انجام میشود. ابتدا خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آنها، سپس شکل دادن کانال‌های ریشه به نحوی که مواد دارویی شستشو دهنده تا انتهای کانال‌ها برسد و در آخر پرکردن کانال‌های ریشه طوری ‌که کاملاً بسته شوند و امکان عبور میکروب‌ها و محصولاتشان از مسیر آن‌ها کاهش یابد، اتفاق میفتد.

در عصب‌کشی این مواد به‌ طور کامل برداشته و تخلیه می‌شوند و سپس تمیز می‌شوند و آنگاه به وسیله یک سوهان کوچک، شکل‌دهی و با محلول شست‌ و شو، عفونت ‌زدایی می‌شوند. همچنین پس از قرار دادن میله‌ای بسیار نازک بنام گوتا که جنس پلاستیکی دارد در داخل پالپ، عاج دندان را با ماده‌ای (مثل آمالگام) که با مواد دیگر (مثل غذاها) واکنش نمی‌دهد پر می‌کنند.

اگر چه گاهی اعمال مذکور در بیش از یک جلسه درمانی انجام می‌شود، اما زیاد بودن فاصلهٔ زمانی بین تخلیه مواد عفونی و پر کردن دندان شانس عفونت‌های بعدی را بالا می‌برد.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

دوست دارید با چند ترفند کوچک و ساده تشخیص طلا از بدل آشنا شوید و همیشه طلای اصل بخرید؟  در این مقاله تعدادی از روش های تشخیص طلا از بدل را برایتان به طور مختصر توضیح میدهیم.

  1. به همراه داشتن آهنربا

هر وقت مسیرتان به طلافروشی افتاد حتما یک آهنربا همراه خود داشته باشید. زیرا آهنربا میتواند در تشخیص طلای واقعی از بدل به کار شما بیاید. از آنجایی که طلا از فلزات دیامغناطیسی است هیچگاه به آهنربا نمیچسپد یا به طرف آن کشیده نمیشود.

  1. کاراگاه اسید نیتریک

اسید نیتریک هم میتواند در شناسایی و تشخیص طلا از بدلیجات به شما کمک زیادی کند. اسیدنیتریک ماده ای است که طلای اصل در آن حل نمی شود. بنابراین برای آزمایش، حتما یک قطعه از طلا را داخل مقداری اسید نیتریک بی اندازید. اگر ذوب نشد قطعه طلا است اما اگر اگر ذوب شد یا واکنش داد یعنی سرتان کلاه رفته و طلایتان قطعا بدلی از طلا است.

نکته مهم: از این ترفند یشتر برای تشخیص طلا قدیمی از بدل مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. مشاهده علائم حک شده روی طلا

اولین و شاید یکی از مهمترین روش های تشخیص طلا از بدل، توجه به نشانه ها و علائم رایجی است که معمولا روی طلا حک میکنند. روی محصولات و اجناس ساخته شده از طلا معمولا علائمی مثل 18k و 22k حک میشود. اما فعلا گول این علائم را نخورید زیرا کلاهبرداران و کسانی که طلا جعل میکنند به راحتی آب خوردن میتوانند محصولات بدل و تقلبی بسازند و عین همین علائم را روی آن ها حک کنند.

بیشتر بخوانید: طلای 18 عیار

  1. استفاده از ظروف سرامیکی

یکی از جالبترین ترفند های تشخیص طلا از بدلیجات استفاده از ظروف یا سطوح سرامیکی است. یک ظرف یا هر چیزی که از سرامیک ساخته شده است را تهیه کنید. به آرامی قطعه ای که فکر می کنید طلای واقعی است را روی آن بکشید، اگر قطعه نامبرده روی سطح سرامیکی خط سیاه به جای گذاشت احتمالا قطعه شما بدل است و طلا نیست.

  1. استفاده از آب در تشیخص طلا از بدل

طلا چکالی کمی دارد و اگر اصل باشد روی آب شناور میشود یا به طور کامل در آب ته نشین نمیشود. البته این روش زیاد هم مطمئن نیست چون بعضی از افراد سودجو طوری بدل طلا را درست میکنند که تا حدودی در آب شناور میشود و کاملا ته نشین نمیشود.

  1. کمک طلافروشان در تشخیص طلا

تنها کافی است که قطعه طلای خود را به یک طلا فروشی ببرید و از صاحب آن بخواهید طلا را برای شما محک بزند. او این کار را با سنک محک انجام می دهد.

   منبع: https://www.asby.ir/



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

بسیاری از افراد به دلیل افزایش سن و یا دیگر مشکلاتی که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، یک یا تعدادی از دندان‌های خود را از دست می‌دهند. این مشکل نه تنها از نظر ظاهر خوشایند نیست، بلکه مشکلات دیگری را نیز به وجود می‌آورد. یکی از روش‌های رفع این مشکل کاشت ایمپلنت دندان است.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌ها قطعات فلزی هستند که مهمترین بخش آن یعنی پایه یا فیکسچر به داخل استخوان فک کاشته میشود و نقش ریشه دندان ما را ایفا میکند. ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین دندان است و هر واحد آن شامل چندین بخش میشود که در مجموع نه تنها ظاهری شبیه به دندان طبیعی ما دارد، بلکه تمامی عملکردهای دندانی را نیز به خوبی دندان های واقعی انجام میدهد.

ایمپلنت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هر ایمپلنت به طور کلی از 3 بخش اصلی تشکیل شده است. اجزای ایمپلنت دندان عبارتند از:

پایه ایمپلنت یا فیکسچر: پایه یک قطعه پیچ کوچک (معمولا تیتانیومی) است که در نقش پایه دندان به داخل استخوان فک کاشته شده و بعد از مدتی جوش میخورد.

رابط: قطعه ای که بعد از جوش خوردن پایه به استخوان، به آن متصل شده و رابط بین پایه و تاج دندان یا پروتز آن است.

پروتز یا تاج دندانی: بعد از بسته شدن رابط، باید چیزی شبیه به تاج دندان واقعی روی رابط متصل شود که به آن پروتز دندانی ایمپلنتی یا دندانی گفته میشود.

چه کسی میتواند کاشت دندان داشته باشد؟

  • سلامت عمومی خوبی داشته باشند.
  • بیماری زمینه ای شدیدی نداشته باشند. (مثلا دیابت که البته اگر کنترل شود ایرادی ندارد.)
  • بافت استخوان مناسب و متراکمی داشته باشد.
  • به مواد مخدر و سیگار اعیتاد نداشته باشد.
  • در نوشیدن الکل زیاده روی نکند.

ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب نیست

  • افرادی که فک آنها به اندازه کافی رشد نکرده است.
  • بانوان باردار.
  • افرادی که پرتو درمانی در قسمت سر و گردن داشته ‌اند.
  • افرادی که داروهای خاص مثل کورتن و استروئید مصرف می‌کنند.
  • افرادی که دندان قروچه دارند چرا که میزان شکستگی ایمپلنت در این افراد بالا است.

مشکلات و معایب آن

برخی از عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • ممکن است پس از عمل دچار عوارض خفیف و موقتی از جمله تورم و احساس ناخوشایند در اطراف آن باشید.
  • در صورتی که ایمپلنت به درستی با استخوان فک جوش نخورد ممکن است شل شود.
  • در مواردی ممکن است دندانپزشک هنگام ایجاد حفره در استخوان به اعصاب آسیب برساند و بدین ترتیب بیمار دچار بی حسی شود. البته این مورد بسیار نادر و امکان اتفاق افتادن آن بسیار کم است.

منبع: https://www.bestdentists.ir/



:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی نگین دار یا براکت ارتودنسی قطعات مربع شکل کوچکی هستند که عمدتا از جنس فلز یا سرامیک است و با کمک چسب مخصوص ارتودنسی به سطح دندان چسبانده می شوند. امروزه با پیشرفت های فراوان در زمینه ارتودنسی نگین دار، نگین ها و براکت های مختلفی وجود دارند که هریک برای شرایط مختلف استفاده می شود.

کاربرد نگین ارتودنسی

از وظایف اصلی نگین ارتودنسی می توان به اتصال موارد مختلف به دندان اشاره کرد. به بیان دیگر همانطور که در بالا اشاره کردیم، نگین های ارتودنسی در ارتودنسی ثابت در واقع همانند دستگیره عمل می کند که به دندانها می چسبد و آنها را به جایگاه مناسب راهنمایی می کند.

برای هر دندان، نگین ارتودنسی خاصی طراحی می شود که به نوع دندان وابسته است. روی بعضی از نگین های ارتودنسی قلاب وجود دارد و بعضی از نگین های ارتودنسی نیز هر شیاری دارند که سیم ارتودنسی از داخل آن عبور می کند. نگین های ارتودنسی به طور کلی در سه دسته اصلی جای می گیرند:

  • نگین های معمولی

این نگین ها اولین نوع در درمان های ارتودنسی بودند و جنس آنها فولاد ضد زنگ است و در برخی از موارد از تیتانیوم نیز استفاده میشود.

  • نگین های سلف لیگت

نگین های سلف لیگیت یا خود بازشونده، گیره ای دارند که باز و بسته می شوند. این نوع نگین ها طول درمان ارتودنسی را کاهش می دهند و به علت فشار نیرو های کمتر به دندان ها، درد کمتری به دندان ها وارد می شود و نیازمند تنظیمات کمتری هستند.

  • نگین های لینگوال یا زبانی

نگین های لینگوال یا زبانی در پشت دندانها متصل میشوند و قابل مشاهده نیستند. این نگینهای ارتودنسی به دلیل محدودیت های لابراتواری، هنوز در ایران به صورت کامل وجود ندارد.

اقدامات لازم در صورت شکستن نگین ارتودنسی

در اقدام اولیه باید با متخصص ارتودنسی تماس گرفته شود و شرایط به او توضیح داده شود تا مشخص شود که لازم است بلافاصله به او مراجعه شود یا بیمار می تواند منتظر بماند.

نگین ارتودنسی منجر به حرکت تدریجی دندان می شود تا دندان ها را در جایگاه مناسب خود قرار دهند و نیرویی ملایم به آنها وارد کند. در صورتی که به دندان نیرو وارد نشود به تدریج به موقعیت پیشین خود تغییر جهت می دهند. همین امر منجر می شود تا زمان بیشتری نگین ها در دهان بیمار بماند؛ بنابراین طول دوره درمان ارتودنسی افزایش می یابد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

خوشبختانه در طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌هایی که در علم دندان پزشکی و همچنین ارتودنسی صورت گرفته است، شما می‌توانید چند نوع از درمان‌های ارتودنسی را استفاده کنید که یکی از آن‌ ها استفاده از درمان ارتودنسی شش ماهه است.

ارتودنسی با بریس های ۶ ماهه چیست?

یکی از روش‌های دیگر که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند و چیزی روی دندانشان دیده نشود، استفاده از درمان ارتودنسی نامرئی یا بی رنگ است. البته این نوع درمان هزینه بسیار بالایی نسبت به ارتودنسی‌های فلزی معمولی دارد.

زمان معقول درمان ارتودنسی

نگرانی عمده مردم در مورد بریس های 6 ماهه مدت زمان طولانی درمان است. ممکن است ارتودنسی‌های معمولی دو یا چند سال طول بکشند تا درمان کامل شود؛ اما بریس های شش ماهه در مدت زمان قابل توجهی که خیلی کمتر از درمان با بریس های سنتی است، لبخند جدیدی را برای شما ایجاد می‌کنند.

ارتودنسی کوتاه مدت با بریس های شفاف

این ارتودنسی هم ممکن است بین ۴ تا ۹ ماه طول بکشد؛ اما به طور متوسط حدودا ۶ ماه است.

روند درمان با بریس های ۶ ماهه چگونه است

در صورت واجد شرایط بودن شما برای درمان دندانپزشکی از این مدل برای محاسبه حرکات مورد نیاز برای رفع مشکل شما و همچنین ایجاد به راکت و سیم‌های رنگ دندان استفاده می‌کند. پس از اینکه این مرحله به پایان رسید، شما در جلسه دوم به مطب مراجعه می‌کنید تا به راکت‌های خودتان را بر روی دندان نصب کنید که این کار توسط دکتر ارتودنسی شما انجام می‌شود. این درمان به صورت سفارشی است و توسط ارتودنتیست روی دندان شما قرار می‌گیرد.

مقایسه ارتودنسی سنتی با بریس های ۶ ماهه

  • مانند دوره‌های درمان ارتودنسی سنتی هر ۴ تا ۵ هفته یک بار باید سیم‌های ارتودنسی خود را تنظیم و محکم کنید که این کار توسط پزشک انجام می‌شود.
  • مدت زمان درمان می‌تواند از ۴ ماه تا 9 ماه متغیر باشد، که در افراد مختلف است و نسبت به مشکل فرد تعیین می‌شود.
  • در ارتودنسی سنتی برای جلوگیری از برگشت دندان‌ها به جایگاه قبلی خودشان، باید از نگهدارنده استفاده کنید که این نگهدارنده ها پس از اتمام طول درمان استفاده می‌شود.
  • یک تفاوت عمده بین ارتودنسی 6 ماهه و ارتودنسی سنتی وجود دارد و آن زمان درمان و مسائلی است که مشکلات را حل می‌کند. لبخندهای ۶ ماهه ممکن است زمان کمتری طول بکشد. با این حال برای بیمارانی که سعی در حل مشکلات پیچیده دارند اصلا توصیه نمی‌شود.
  • ارتودنسی شش ماهه برای تصحیح فاصله قدامی و مسائل ترازی که بر فاصله تأثیر می‌گذارند در نظر گرفته شده است.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

از ضروریات ارتودنسی دندان چه می دانید ؟ درمان ارتودنسی روشی برای صاف کردن و حرکت دندان ها است که به بهبود و ظاهر دندان ها کمک می کند. آن ها در دراز مدت به سبب سلامتی دندان فک و لثه با وارد کردن فشار اندک به دندان ها به بهتر شدن دندان ها کمک می کند.

چرا باید ارتودنسی کرد؟

اغلب افراد دندان های ترک خورده، شکسته، ناصاف و در هم دارد که از طریق درمان ارتودنسی باعث صاف و منظم شدن دندان ها می شود و ظاهر آن ها را زیباتر می کند. حتی تمیز کردن آن ها راحت تر است.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

بهترین زمان ارتودنسی در دوران کودکی از زمانی است که استخوان های فک متوقف نشده و رشد نکرده است؛ زیرا بسیاری از مشکلات دندانی و فک به کمک ارتودنسی برطرف می‌شود؛ اما بزرگسالان هم می توانند درمان ارتودنسی را انجام دهد و این عمل در سنین بالاتر امکان پذیر است.

بهترین زمان ارتودنسی دندان از نظر سازمان دندانپزشکی آمریکا

سازمان دندان‌پزشکی آمریکا بهترین زمان را برای بررسی معایب دندانپزشکی در سن هفت سالگی می داند و بهترین سن برای درمان ارتودنسی در سن هشت تا نه سالگی است. چرا که در این سن رویش مجدد دندان ها و تغییر دندان قابل تشخیص است و اگر مشکلاتی برای شکل دندان ها و حتی سلامت آن ها به وجود آید، قابل تشخیص و درمان است.

ضروریات ارتودنسی

از ضروریات ارتودنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح دندان های کج که با یکدیگر ناهماهنگ هستند و حرکت دندان ها به یک وضعیت و موقعیت مناسب.
  • فاصله بین دندان ها در صورتی وجود دندان های شلوغ و در هم در دهان یا فاصله زیاد بین دندان ها.
  • تصحیح مشکلات جویدن.
  • تنظیم فک به صورت مناسب روی هم قرار می گیرد.

درمان ارتودنسی

انجام ارتودنسی صرفا برای مرتب شدن دندان های نامنظم نیست بلکه هماهنگی فک و دندان‌ها بهبود می یابد. در صورت مشکلات و ناهنجاری های فکی صحیح نبودن رابطه فک بالا با پایین به غذا خوردن و جویدن دندان ها تاثیر می گذارد. گاهی شلوغی دندان ها در قسمت جلویی فک بالا باعث می شود هنگام مصرف مواد غذایی، باقی مانده غذا در لابه‌لای دندان‌ها گیر کند و از آنجایی که به دلیل شلوغی دندان ها تمیز کردن بسیاری از قسمت های بدن در هنگام مسواک زدن وجود ندارد. این موضوع منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود. ارتودنسی به بهبود جویدن و تکلم کمک فراوانی می‌کند و از ناراحتی ها و بیماری‌های مفصلی جلوگیری می‌کند.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لمینت دندان پر شده پوسته ای است نازک که برای هر شخص به صورت انحصاری ساخته می‌شود. لمینت‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را به بهترین انتخاب برای بهبود طرح لبخند تبدیل کرده است.

لمینت چیست؟

همان طور که بیان شد لمینت یا کامپوزیت دندان، یک پوسته نازک است که از جنس های مختلف و اختصاصی برای یک شخص ساخته می‌شود. لمینت 15 تا 20 سال عمر می‌کند. بهترین لمینتی که ساخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد لمینت سرامیکی است.

ویژگی لمینت ها:

  • بادوام
  • نازک بودن
  • شکل طبیعی داشتن
  • ساخت اختصاصی
  • به صورت دائمی جلوی دندان چسبانده می‌شود
  • بدون بی حسی قابل اجرا است

انواع لمینت

برای لمینت دندان پر شده دو نوع اصلی وجود دارد که بیشتر افراد یکی از این دو را انتخاب می‌کنند.

  • کامپوزیت
  • لمینت سرامیکی

از روکش لمینت دندان در چه مواردی استفاده می‌شود و چه مشکلی را بر طرف می‌کند؟

به صورت کلی می‌شود سه دلیا برای لمینت کردن دندان نام برد.

  • برای ترمیم و زیباسازی دندان ها ، طرح لبخند و تغییر رنگ دندان به کار می‌رود
  • زمانی که ظاهر دندان پوسیده یا خرابی را که مر شده است بهتر دیده شود از این روش استفاده می کنند.
  • در مواردی که دندان‌ها کج شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد

مراقبت از لمینت دندان

برای این که بتوانید به خوبی بهداشت دهان و دندانتان را رعایت کنید و از لمینت خود مراقبت کنید، چند روش پیشنهاد می دهیم.

  • در قدم اول شما نیاز به یک مسواک نرم و خمیر دندان مناسب دارید. قدم بعدی که شما باید انجام دهید مراجعه مکرر به دندان پزشک است.
  • شما باید هر شش ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید.با مراجعه مکرر به دندان پزشک، لمینت‌هایی که نیاز به ترمیم دارند، ترمیم پیدا می‌کنند و همچنین از بیماری‌های دندان و لثه هم جلوگیری می‌کنید.
  • تا حد امکان از فشار آوردن روی لمینت خودداری کنید. شما نباید مداد، خودکار و یا هر چیز سفت دیگری را دهان قرار دهید و آن را گاز بزنید یا بجوید.
  • از فشار دادن دندان ها روی هم و دندان قروچه هم جداً خودداری کنید.
  • همچنین شما از خوردن غذاهایی که موجب می‌شوند روی لمینت‌ها لکه ایجاد شود باید به جد خودداری کنید.
  • شما باید از خوردن چای و قهوه خودداری کنید.
  • شما باید از کشیدن سیگار پرهیز کنید. سیگار علاوه بر این که بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد برای لیمنت ها هم بسیار مخرب است و موجب تغییر رنگ و خرابی لمینت‌ها می‌شود.
  • اگر بتوانید موارد ذکر شده در بالا را رعایت کنید، طول عمر لیمنت خود را افزایش می‌دهید.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 590
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

به دلیل آنکه طلا فلزی نرم و شکننده است، به جهت بالا بردن مقاومت آن و جلوگیری از شکنندگی، آن را با فلزات دیگر ترکیب می کنند. حساسیت به طلا ممکن است به خودِ فلز طلا ارتباطی نداشته باشد و واکنش‌های آلرژیک بدن برای فلزات دیگری باشد که در مصنوعات طلا به کار رفته است. یکی از رایج‌ ترین فلزات مورد استفاده در ساخت انواع مصنوعات طلا، نیکل است که به شدت حساسیت ‌زاست.

حساسیت به نیکل

اگر نیکل موجود در طلای شما بخواهد برای شما حساسیت ایجاد کند، معمولا علائم خود را پس از 12 تا 48 ساعت نشان خواهد داد. این علائم در ابتدا ممکن است با خارش در ناحیه و قرمزی شروع شود و در صورت بی توجهی به آن ممکن است سبب تاول شود.

علائم حساسیت به طلا

از جمله نشانه های بروز حساسیت به زیورآلات می توان از موارد زیر نام برد:

  • خارش مداوم و رو به تشدید
  • ملتهب و قرمز شدن پوست
  • خشکی بیش از حد و ایجاد ترک های پوستی
  • بروز حالتی شبیه سوختگی بر روی سطح پوست

طلای سفید آلرژی ‌زا ‌تر است یا طلای زرد؟

 ممکن است ایجاد حساسیت طلای سفید نسبت به طلای زرد بیشتر باشد و آن هم به دلیل آلیاژ نیکل ‎دار در طلای سفید است. رنگ طلا به خودی خود زرد است و سازندگان زیورآلات باید فلزی را به طلا اضافه کنند تا آن را سفید کنند که معمولا در این شرایط از فلز نیکل استفاده میشود. در نتیجه اگر پوست حساسی دارید پیشنهاد می‌کنیم بیشتر از طلاجات زرد با آبکاری طلای ۲۴ عیار استفاده کنید.

جلوگیری از ایجاد حساسیت‌ به طلا

  • آبکاری زیورآلات: با گذشت زمان، روی زیورآلات خط و خش و ساییدگی‌هایی ایجاد می‌شود که همین خط و خش‌ها سبب می‌شود تا مواد سازنده‌ی زیورآلات مانند نیکل و مس به صورت مستقیم با پوست تماس برقرار کند و سبب ایجاد حساسیت‌هایی گردد. این کار را می‌ توان با آبکاری کردن طلا و جواهرات به سادگی حل کرد.
  • لاک ناخن: شخص می‌تواند روی طلاها و زیورآلاتی که به آن حساسیت دارد، لاک برق ناخن بزند. این نوع لاک به خاطر شفاف بودن دیده نمی‌شود و تنها لایه‌ای نازک بر روی زیورآلات ایجاد می‌کند تا با پوست تماسی نداشته باشد.
  • جواهرات هایبو آلرژیک: جواهرات هایبو آلرژیک جواهراتی هستند که ضد حساسیت هستند و با مواد با کیفیتی ساخته شده‌اند. به همین دلیل مطمعنا قیمت قابل توجهی هم نسبت به سایر زیورآلات و جواهرات دارند.

منبع: https://www.asby.ir/



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

هر پستانک ارتودنسی ژله ای از سه قسمت سری، محافظ و دستگیره تشکیل شده است. سری حالتی شبیه نوک پستان مادر دارد و محافظ نیز از فرو رفتن پستانک در دهان کودک جلوگیری می کند. استفاده از پستانک در سال های ابتدایی بلامانع است اما پس از آن ممکن است باعث بروز اختلالاتی مانند ناهنجاری های فک و دندان ها، کجی دندان ها، جلوزدگی دندان ها و عدم تقارن بین فک ها شود.

متخصصین ارتودنسی تأکید دارند که پستانک های ارتودنسی ژله ای مشکلات کمتری نسبت به پستانک های گرد دارند و اگرچه انتخاب یک پستانک مناسب می تواند به اصلاح فک و دهان کودک کمک کند یا از بروز آسیب های دندانی جلوگیری کند، اما بهتر است که این پستانک فقط تا حدود یک سالگی نوزاد استفاده شود.

جنس سری پستانک

پستانک از مواد گوناگونی ساخته می شود، از جمله:

سیلیکون

سیلیکون رایج ترین ماده برای تولید پستانک است و از ترکیب اکسیژن و سیلیکون به صورت زنجیره ای  تشکیل می شود. شست و شوی آن راحت است و به راحتی بو نمی گیرد. همچنین فعالیت کم شیمیایی، مقاومت بالا در برابر حرارت بالا و پایین، ضد آب و اکسایش بودن، از ویژگی های دیگر این پستانک است.

لاتکس

این ماده انعطاف پذیری و نرمی بیشتری نسبت به سیلیکون دارد، اما از معایب این جنس می توان گفت که این نرمی باعث می شود که خیلی سریع خراب شود. ممکن است بعضی نوزادان به این جنس حساسیت نشان دهند؛ همچنین امکان کنده شدن آن توسط نوزاد در هنگام در آمدن دندان ها وجود دارد.

ویژگی های پستانک ارتودنسی ژله ای

  • به دلیل وجود سوراخ روی بدنه پستانک ارتونسی ژله ای، قابلیت گردش هوا وجود دارد و کودک با مکیدن پستانک هوا وارد معده اش نمی شود و دچار دل درد نمی شود.
  • سطح صاف داخلی بدنه آن به منظور جلوگیری از حساسیت های پوستی طراحی شده است.
  • فاقد BPA و مواد مضر شیمیایی و قابل شست و شو در ماشین ظرفشویی است.
  • دارای درپوش قفل شو یا محفظه نگهداری مخصوص است تا پستانک کثیف نشود.

مزایای پستانک ارتودنسی ژله ای

  • پستانک به توسعه و رشد عضلات دهان نوزاد کمک می کند و موجب می شود نوزاد عمل مکیدن را زودتر یاد بگیرد.
  • در طول پروازهای هوایی، پستانک می تواند فشار دردناکی را که نوزادان در گوش میانی احساس می کنند را کاهش دهد.
  • پستانک می تواند باعث کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شود.

معایب پستانک ارتودنسی ژله ای

استفاده زود هنگام پستانک ممکن است در توانایی نوزاد در گرفتن سینه و شیر خوردن اثر منفی بگذارد. استفاده از پستانک ممکن است مانع شیرخوردن نوزاد در ساعات شیردهی شود و این امر می تواند باعث شود نوزاد در شب گرسنه تر شده و بیشتر بیدار شود؛ هم چنین استفاده از پستانک احتمال ابتلا به عفونت گوش را افزایش می دهد.

منبع: https://www.bestdentists.ir/



:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

دندان دردی که در دندان یا اطراف آن به وجود می آید، اغلب هم شدید و ناخوشایند است. علاوه بر درد شدید و ناتوان کننده ، دندان شما ممکن است هنگام جویدن یا گاز گرفتن نیز دردناک شود. برای تشخیص علت دندان درد توسط دندانپزشک، چندین روش وجود دارد. آنها عبارتند از:

  • استفاده از اشعه  X
  • سوابق پزشکی
  • معاینه دندانپزشکی
  • پرتونگاری

علت درد دندان

از شایعترین مواردی که باعث دندان درد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان
  • دندان های حساس
  • التهاب پالپ دندان
  • دندان ترک خورده یا آسیب دیده
  • آبسه
  • عفونت سینوسی

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به فرسایش و تشکیل حفره در سطح بیرونی مینای دندان مربوط است. در این هنگام لایه ای از باکتری های چسبنده که پلاک نامیده میشوند، روی مینای دندان تشکیل می شود. این پلاک می تواند اسید تولید کرده و مینای دندان شما را ضعیف و یا حتی سوراخ کند. زیرا پلاک دندان ، از قند ها و نشاسته ها و مانده مواد غذایی در دهان شما استفاده می کند.

پلاک این مواد را با بزاق دهان ترکیب کرده و اسید تولید می کند. با گذشت زمان مینای دندان شکسته شده و حفره شکل می گیرد. به طور معمول حفره ها بدون درد هستند. اما اگر پوسیدگی دندان از سطح مینای دندان به عاج گسترش پیدا کند، علائمی از خود به جا می گذارد. این علائم ممکن است حساسیت به دما و لمس باشد.

آبسه دندان

به طور معمول آبسه دندان از یک حفره درمان نشده یا بیماری پالپ ایجاد می شود. سپس محفظه پالپ آلوده سعی می کند خود را از نوک ریشه دندان خارج کند. فشار ناشی از عفونت زهکشی باعث ایجاد یک درد مداوم می شود. این درد هنگام ضربه شدیدتر می شود. اگر درمان صورت نگیرد درد توام با تورم شدید تر می شود.

حساسیت و درد دندان

بعضی اوقات وقتی که یک یا چند دندان شما در معرض هوای سرد ، مایعات یا غذاهای خاصی قرار می گیرد که ممکن است دندان های شما حساس شوند. این بدان معنی است که دندان شما به یک یا چند محرک، حساسیت پیدا کرده است. عاج دندان ممکن است در نتیجه حفره ها ، پر کردن های فرسوده یا دندان های ترک خورده و در معرض دید قرار گرفته باشد.

مسواک زدن نادرست می تواند عاج دندان شما را در معرض دید قرار دهد و منجر به حساسیت دندان ها شود. ممکن است در برخی از موارد هم حساسیت دندان در اثر بروکسیسم باشد.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

تاثیرگذارترین عامل برای داشتن لبخندی زیبا, زیبایی دندان‌ها است. اما برخی از افراد به علت داشتن دندان‌های بد شکل و ناموزون از داشتن لبخندی زیبا محروم هستند. یکی از راه‌هایی که به داشتن دندان‌هایی زیبا و نهایتا لبخندی زیبا به شما کمک می‌کند لمینت دندان است.

لمینت دندان چیست؟

لمینت یا ونیر دندان، پوسته‌های ظریف و شیشه‌ای شکلی هستند که در عین حال از استحکام بالایی برخوردار هستند. پروسه نصب این ونیرها روشی است که در آن از مواد همرنگ دندان یا سفید رنگ استفاده شده و برای ایجاد تغییر در  فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. بدین ترتیب لمینت به صورت لایه‌هایی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و ایراد و نواقص دندان را می‌پوشانند.

موارد کاربرد لمینت دندان

  • دندان‌های تیره و لک دار شده
  • درمان کانال ریشه دندان
  • دندان‌های شکسته شده
  • بهم ریختگی های متوسط تا خفیف دندانی
  • بستن فواصل دندانی
  • افزایش ارتفاع طول تاج‌ها

مزیت‌های روکش لمینتی

  • زیبایی چشمگیر و طبیعی بودن لمینت دندان
  • عدم رنگ پذیری و مقاومت به تغییر رنگ
  • بدون نیاز به بی حسی
  • مدت زمان کوتاه درمان

شایع ترین علل شکستن لمینت دندان

  • قدیمی بودن آن ها: برخی از آن ها میتوانند تا 20 سال عمر کنند اما برخی دیگر ممکن است تا 10 سال دوام بیاورند. طولانی شدن عمر آن ها میتواند از علل شکستن لمینت ها باشد.
  • عدم اتصال صحیح یا استفاده از چسب های بی کیفیت: اگر دندانپزشک با چسب و سمنت های باکیفیت لمینت ها را متصل نکند احتمال افتادن آن ها و شکسته شدنشان بالا است.
  • پوسیدگی دندان: عدم مراقبت از دندان ها و تشکیل پلاک دندانی میتواند باعث پوسیدگی دندان و خالی شدن و در نهایت شکستن لمینت شود.

لمینت دندان به چه افرادی پیشنهاد نمی‌شود؟

افرادی که عادت به دندان قروچه دارند و در رژیم غذایی روزانه خود از مواد اسیدی زیاد استفاده می‌کنند، افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی‌کنند، افرادی که سایش مینای دندان آنها زیاد است و بافت مینای دندان آنها کافی نیست، افرادی که لثه‌های ضعیف و ناسالمی داشته و دارای بیماری های لثه هستند و افرادی که دارای بیماری‌ های مفصلی هستند گزینه مناسبی برای این کار نیستند.

نگهداری و مراقبت از لمینت دندان

  • استفاده از نخ دندان و مسواک به طور مرتب
  • استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید
  • مصرف صحیح برخی مواد غذایی و کاهش مصرف نوشیدنی‌های مضر
  • مراجعه به دندانپزشک هر چند وقت یکبار برای رسیدگی‌های لازم بر روی لمینت

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

عمل‌های بی‌خطر لاغری چیستند؟ عمل جراحی لاغری به شما در کاهش وزن کمک کرده و خطر مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد. جراحی چاقی از دو طریق اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند:

محدودیت از جراحی برای کاهش حجم مقدار غذایی که معده می‌تواند داشته باشد، استفاده می‌شود و این باعث می‌شود کالری مصرفی شما محدود شود.

سو جذب از جراحی برای کوتاه کردن یا برش زدن بخشی از روده کوچک استفاده می‌شود که میزان کالری و مواد مغذی بدن را کاهش می‌دهد.

عمل جراحی لاغری به شما در کاهش وزن کمک کرده و خطر مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد. جراحی چاقی از دو طریق اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند:

محدودیت از جراحی برای کاهش حجم مقدار غذایی که معده می‌تواند داشته باشد، استفاده می‌شود و این باعث می‌شود کالری مصرفی شما محدود شود.

سو جذب از جراحی برای کوتاه کردن یا برش زدن بخشی از روده کوچک استفاده می‌شود که میزان کالری و مواد مغذی بدن را کاهش می‌دهد.

گاسترکتومی اسلیو

در گاسترکتومی اسلیو، بخشی از معده جداشده و از بدن خارج می‌شود. قسمت باقی‌مانده معده به‌صورت ساختاری لوله‌ای، شکل‌گرفته است. این معده کوچک‌تر کمتر هورمون تنظیم‌کننده اشتها، گرلین تولید می کند که ممکن است میل شما به غذا خوردن را کاهش دهد. با این حال، گاسترکتومی اسلیو تاثیری در جذب کالری و مواد مغذی روده ندارد.

خطرات

همانند هر عمل جراحی، بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن خطرات بالقوه سلامتی را شامل می شوند، چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت.

خطرات مرتبط با روش جراحی مشابه هر عمل جراحی شکم است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

خون ریزی بیش از حد

عفونت

واکنش های جانبی به بی هوشی

لخته شدن خون

مشکلات ریوی یا تنفسی

نشت در سیستم گوارشی شما

چگونه آماده شوید؟

اگر واجد شرایط جراحی پس معده هستید، تیم مراقبت های بهداشتی شما در مورد چگونگی آماده شدن برای جراحی، به شما دستورالعمل می دهند. ممکن است لازم باشد که قبل از جراحی آزمایشات و معاینات مختلف آزمایشگاهی انجام دهید.

سایر اقدامات احتیاطی

از شما خواسته می‌شود که یک برنامه فعالیت بدنی را شروع کرده و هرگونه مصرف دخانیات را متوقف کنید.

همچنین ممکن است لازم باشد با برنامه‌ریزی قبلی برای بهبودی خود پس از جراحی آماده شوید.

آنچه شما می‌توانید انتظار داشته باشید.

جراحی پس معده در بیمارستان انجام می‌شود. بسته به بهبودی، مدت اقامت در بیمارستان ممکن است حدود سه تا پنج روز طول بکشد

منبع



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

امروزه به دلیل دسترسی افارد به اینترنتف همه به راحتی می توانند بسیاری از رژیم های لاغری را پیدا کنند. اما باید در نظر داشته باشید که پیدا کردن یک رژیم لاغری متناسب با خواسته های شما و شرایط بدنی تان اصلا کار آسانی نیست. در ادامه چند رژیم لاغری آشنا می شوید. البته باید خاطر نشان کرد که معروف بودن هیچ یک از رژیم ها به معنای اینکه آن یک رژیم لاغری اصولی است، نیست.

رژیم کتوژنیک:

در ابتدا رژیم کتوژنیک غذایی برای درمان صرع ابداع شد  پس از ان به سرعت در بین افراد شایع شد. برنامه غذایی کتوژنیک شامل 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات است. این رژیم غذایی میزان مصرف چربی ها را بالا می برد. شاید برایتان عجیب باشد اما باید بدانید که این امر باعث می شود بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات، چربی ها را بسوزاند. در پی این امر، کاهش وزن نیز رخ می دهد.

رژیم لاغری یک ماهه:

یکی دیگر از انواع رژیم لاغری استفاده از برنامه های لاغری است. برای مثال شما یا استفاده از اپلیکیشن لاغری سیرا میتوانید رژیم لاغری یک ماهه را شروع کنید.

این رژیم لاغری یک ماهه دارای اصولی مهم است که شما با رعایت آنها می توانید بهتر و زودتر به نتیجه برسید.

  • مصرف نکردن شکر
  • مصرف نکردن غذاهای ناسالم
  • بالا و پایین رفتن از پله ها
  • انجام تمرینات ورزشی
  • مصرف چای سبز
  • غذا خوردن در یک زمان معین
  • افزایش میزان مصرف پروتئین
  • روزانه 6 الی 8 لیوان آب مصرف کنید
  • کاهش مصرف کربوهیدرات

رژیم لاغری زنان در دوران بارداری و شیردهی

زنانی که در دوران حاملگی دچار اضافه وزن شده اند نسبت به سایر زنانی که وزن متعادلی در این ایام دارند بیشتر در خطر بیماری هایی مانند دیابت بارداری هستند. کاهش وزن قبل از بارداری بهترین راه محافظت از سلامت مادر و جنین است. در صورتی که پس از رسیدن به وزن متعادل اقدام به بارداری کنید احتمال بروز مشکلات و بیماری های دوران بارداری کاهش پیدا می کند. در ادامه با رژیم لاغری زنان در دوران بارداری بیشتر آشنا می شوید.

در این دوان تنها سلامتی مادر و جنین مهم است و باید توجه کنید که رژیم بارداری سرخود نداشته باشید.

رژیم لاغری سه روزه:

رژیم لاغری سه روزه را افراد با نام های مختلفی می شناسند. از جمله رژیم غذایی نیرو دریایی، رژیم غذایی بستنی، رژیم سه روزه امریکایی و ..

افرادی که از این رژیم لاغری پیروی می کنند، می توانند بین 4 الی 5 کیلو در یک هفته کاهش وزن داشته باشند.

در سه روز ابتدایی این رژیم لاغری شما اجازه مصرف غذاهای کم کالری را تا سقف 1100 کالری دارید.

چهار روز بعدی هفته زمان استراحت است. البته باز هم محدودیت هایی وجود دارد و شما هنوز اجازه مصرف غذاهای ناسالم و پرکالری را ندارید.

عوارض رژیم لاغری سه روزه:

عدم پایداری در کاهش وزن یکی از عوارض این رژیم است. پس از گذشت 7 روز و بازگشت به عادات غذایی قبلی منجر می شود که وزن از دست رفته مجددا برگردد.

توصیه می کنیم اگر به دنبال کاهش وزن دائمی هستید، یک لاغری اصولی را تحت نظر پزشک متخصص تغذیه یا اپلیکیشن لاغری همانند سیرا دنبال کنید.



:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت دندان در واقع یک نوع متریال در دندانپزشکی زیبایی است که امروزه در دنیای دندانپزشکی بسیار پرکاربرد است. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از این روش دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند و زیبای دندان‌ها را برای فرد ایجاد کند. ونیر کامپوزیت ها امروزه به عنوان روکش دندانی نیز به کار میروند که عمدتا در طراحی لبخند کاربرد دارد.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر دندان یا (Veneer) همان روکش های دندانپزشکی هستند که به منظور زیباسازی دندان ها و ترمیم طرح لبخند بکار میروند. ونیر کامپوزیت ها از همان مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان است که برای پر کردن دندان ها از آن ها استفاده میشود.

مزایای کامپوزیت

فواید ونیر کامپوزیت دندان و سایر مواد کامپوزیتی زیاد است اما مهمترین فواید ونیر دندان از جنس مواد کامپوزیت عبارتند از:

  • در صورت آسیب دیدن کامپوزیت، قابلیت ترمیم دارد.
  • ونیر کامپوزیت از شکستگی دندان جلوگیری کرده و آن را در برابر تغییرات دمایی محافظت می‌کند.
  • در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌شود و در صورت نیاز به صورت خیلی جزئی انجام می‌شود.
  • برای تهیه کامپوزیت دندان نیاز به قالبگیری و فرستادن به لابراتوار نداشته، بنابراین در وقت و هزینه صرفه جویی می‌شود.
  • به دلیل ویژگی‌هایی که کامپوزیت داشته و عدم نیاز به تراش دادن دندان‌ها می‌توان گفت این روش زیبایی تقریبا عوارضی را در پی نداشته.
  • پس از خوردن نوشیدنی‌های چون چای، قهوه و یا دیگر مواد غذایی رنگدار تا حدودی تغییر رنگ می‌دهد. البته با انجام پولیش دندان می توان نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

معایب آن

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌های ماکروفیل: کامپوزیت‌های درشت دانه حاوی ذراتی با اندازه 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر هستند که نسبت به مواد کامپوزیتی دیگر بزرگتر هستند. این نوع کامپوزیت‌ دندان از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما یکی از معایب این است که پولیش یا تمیز کردن سطح ترمیم دشوار است.

کامپوزیت میکروفیل: این نوع کامپوزیت‌ها دارای مقامت کمتری نسبت به کامپوزیت ماکروفیل داشته و حاوی ذراتی کوچکتر ار 100 نانومتر هستند. از مزیت‌های این نوع کامپوزیت‌ها می‌توان به راحتی پولیش کردن و صاف بودن سطح ترمیم در آنها اشاره کرد.

هیبرید، میکروهیبرید و نانو‌هیبرید: این نوع از کامپوزیت‌ها بین کامپوزیت‌های میکروفیل و ماکروفیل هستند. از مزیت‌های این ونیر کامپوزیت‌ ها داشتن مقاومت و استحکام بالای آنها است. کامپوزیت هیبرید به دلیل یکدست نبودن سطح ترمیم باعث کاهش تاثیر پولیش و خاصیت بازتاب‌ کنندگی می‌شود که این مسئله از معایت کامپوزیت‌های هیبریدی است.

نانو کامپوزیت‌ها : نانو کامپوزیت‌ها حاوی ذراتی با اندازه حدود 20 نانومتر هستند و از نسل جدید کامپوزیت‌ها به حساب می‌آیند. از ویژگی‌های منحصر به فرد نانو کامپوزیت‌ها این است که ذرات نانو در کنار هم قرار گرفته و نانوکلاستر (خوشه نانو) را تشکیل می‌دهند. این ویژگی نانو کامپوزیت‌ها باعث می‌شود که قدرت، مقاومت در برابر ساییدگی، قابلیت پولیش و استحکام این نوع از ونیر کامپوزیت‌ ها افزایش یابد. در واقع می‌توان گفت که این نوع از کامپوزیت‌ها بهترین نوع هستند.



:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی نوعی تخصص دندانپزشکی است که در آن متخصصان ارتودنسی به درمان ناهنجاری ها، عدم تراز و ناهماهنگی های فک و دندان ها، یا به عبارتی عدم جفت شدن مناسب دندان های ردیف بالا و پایین می‌پردازند. میزان زمانی که برای هر فرد نیاز است تا دندان‌ها ارتودنسی شود و در حالت مرتب در کنار هم قرار بگیرد، با توجه به نوع به هم ریختگی و قرارگیری دندان‌ها مشخص می‌شود.

انواع ارتودنسی

  • متحرک: در این نوع، دستگاهی که داخل دهان شما قرار می‌گیرد متحرک است و به راحتی می‌توان آن را از دهان خارج کرد. این نوع دستگاه‌ها به دو نوع تقسیم بندی می‌شود در نوع اول برای حرکت‌های دندانی نه چندان پیچیده و دوم برای حرکت دادن حرکت فک‌ها با وارد کردن فشار و نیروی ثابتی با توجه به اجزا آن به دندان است.
  • ثابت: در این روش تمامی دستگاه ارتودنسی به صورت ثابت بر روی دندان و داخل دهان فرد قرار می‌گیرد که به صورت میانگین 2 سال برای ردیف شدن دندان نیاز به زمان دارد.

مدت زمان ارتودنسی به برخی عوامل مهمی مانند سن و سال، نوع مشکل، شدت آن و در نهایت روش درمان بستگی دارد. هر چه سن افراد کمتر و نوع و شدت مشکل جزئی تر باشد، هم هزینه ارتودنسی و هم مدت درمان کوتاه تر خواهد بود و برعکس.

از آنجا که ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف مخصوص افرادی است که شدت نامنظمی دندانی کمتری دارند، بنابراین سریع ترین روش ارتودنسی و منظم کردن دندان ها است.

ارتودنسی با الاینرهای شفاف به چه معناست؟

الاینر یعنی تراز یا منظم کننده و الاینر شفاف یعنی تراز کننده های دندانی که شفاف یا به اصطلاح نامرئی هستند. این ها قالب هایی از جنس پلاستیک هستند که روی دندان ها قرار می گیرند و به مرور زمان به مرتب کردن دندان ها کمک می کنند.

مدت زمان ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف چقدر است؟

زمان مرتب شدن دندان ها با این روش در صورت داشتن نامرتبی جزئی تا متوسط به طور میانگین 6 ماه است. به این روش ارتودنسی سریع یا زودبازده هم گفته می شود.

آیا در ارتودنسی به جز الاینرها روش های درمانی سریع تری هم وجود دارد؟

متاسفانه سایر روش ها، مدت زمان درمان بیشتری دارند و ممکن است چندین ماه به زمان بیشتری از ارتودنسی نامرئی نیاز داشته باشند.

آیا به جز ارتودنسی دندان روش سریع تری برای مرتب کردن دندان ها وجود دارد؟

اگر شدت نامرتبی زیاد باشد تنها روش درمان و اصلاح موقعیت دندان ها، ارتودنسی و مراجعه به یک ارتودنتیست است. با این حال چنانچه تعداد کمی از دندان ها به صورت جزئی در جلو نامرتب باشند می توان با روش هایی مانند لمینت دندان و ونیر کامپوزیت آن ها را مرتب کرد.



:: بازدید از این مطلب : 473
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لبخند جزئی از هویت انسان بوده است و دندانهای زیبا نه تنها چهره فرد را زیباتر می کند؛ بلکه در سلامتی او نیز نقش بسزایی دارد.

ارتودنسی رنگی از شیوه های تقریباً نوین در ارتودنسی دندان بشمار می آید که تنها در ارتودنسی ثابت کاربرد دارد. تعداد زیادی از افراد مخصوصاً نوجوانان و کودکان طرفدار این نوع ارتودنسی هستند. در این ارتودنسی، از بریس های رنگی متنوعی استفاده می شود. این بریس ها توانسته اند توجه افراد بسیاری را به خود جلب کنند.

در حقیقت منظور از ارتودنسی رنگی این است که حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلفی برای نگه داشتن براکت ها در ارتودنسی ثابت بکار می رود.

انتخاب بریس در ارتودنسی رنگی

در این نوع ارتودنسی، بریس های زیبا و رنگارنگ بسیار جذاب بوده و افراد می توانند بر اساس رنگ پوست و سبک و استایل خود رنگ مورد نظر را انتخاب کند.

همانطور که می دانید بریس، از براکت های فلزی کوچکی تشکیل شده است که در طول درمان به دندان ها متصل می شوند. همچنین سیمی نازک موجب به حرکت در آوردن این براکت ها می شود که به وسیله نوارهای کشی کوچک در محل خود نگه داشته می شوند. این کش ها در رنگ های مختلف جذاب و شفاف وجود دارند.

انتخاب رنگ در ارتودنسی رنگی به چه صورت است؟

می توان در طول دوره درمان ارتودنسی رنگی، بریس ها را تغییر داد و تنها از یک بریس استفاده نکرد. حتی می توان از رنگ های ترکیبی نیز استفاده نمود و رنگ های مختلف را بکار برد. در انتخاب رنک کش ارتودنسی به نکات زیر توجه کنید.

  • استفاده از کش سفید ارتودنسی سبب سفید نشان دادن دندان ها می شود. اما این کش ها با گذشت زمان کدر شده و به زردی متمایل می شوند. همچنین غذاها و خوراکی های رنگی نیز موجب تغییر رنگ آنها می شود.
  • انتخاب رنگ زرد موجب می شود که دندان ها زردتر جلوه کنند.
  • انتخاب رنگ مشکی نیز سبب خواهد شد که دندان های سالم، پوسیده و خراب نشان داده شوند.
  • کش های خاکستری نیز از هر گونه تغییر رنگ به دور هستند و اگر دوست دارید بریسی تمیز و ضد لک داشته باشید، رنگ خاکستری یا نقره ای گزینه خوبی می تواند برای شما باشد.
  • کش های قهوه ای و سبز نیز ممکن است تداعی کننده ذرات غذا و مواد غذایی به جا مانده در دندانها باشند.

بطور کلی باید گفت درست است که فرد می تواند آزادانه رنگ ارتودنسی خود را انتخاب کند اما برای بهترین انتخاب، باید فاکتورهای زیادی را مورد توجه قرار داد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

عواملی مانند کهولت سن، سیگار کشیدن و مواد رنگی موجود در غذاها و باکتری های دهان و دندان می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. ضخامت بیشتر مینای دندان باعث سفیدی و شفافیت دندان ها میشود. اما به مرور زمان ضخامت مینا کم می شود و  شکست نور کم تر می شود. پس رنگدانه ها در سطح ظاهری مینا نفوذ می کنند و باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه روی دندان ها می شوند.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان روشی است که رنگدانه هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها شده اند را از بین می برد و باعث سفید شدن دندان ها می شود. جنس ژل بلیچینگ از هیدروژن پراکسید است که رنگدانه های ایجاد شده بین هرم های دندانی را اکسید می کند و آنها را از بین می برد. این ماده به مرور به قسمت های پایین تر مینا در عاج نفوذ می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود.

لازم به ذکر است که بلیچینگ دندان یک روش دائمی نیست، بلکه نیاز به تکرار و تمدید شدن دارد.

اقدامات قبل از بلیچینگ

قبل از بلیچینگ بهتر است نسبت به برطرف کردن پوسیدگی دندان اقدام کرد. سپس در صورت نیاز، به جرم گیری دندان ها اقدام کرد تا بتوان از بلیچینگ نتیجه مناسبی دریافت کرد.

میزان سفیدی دندان ها تا چه زمانی دوام دارد؟

درجه سفیدی دندان ها برای افراد مختلف، با توجه به میزان زردی دندان ها، نوع سیستم سفید کننده و شرایط دندان ها متفاوت است. بعضی افراد ممکن است با مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی، دندان هایشان بعد از ۱ ماه تغییر رنگ بدهد، اما افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری می دهند ممکن است تا ۱ سال یا بیشتر به بلیچینگ نیازی نداشته باشند.

آیا می توان دندان های ارتودنسی شده را بلیچینگ کرد؟

بهتر است بعد از پایان پروسه درمان با ارتودنسی اقدام به بلیچینگ دندان ها کرد. زیرا بعد از اینکه دندان ها مرتب شدند ممکن است بخش های پوشیده شده بدون رنگ به نظر بیایند؛ پس در این صورت می توانید از نتایج ایجاد شده در دندان هایتان لذت ببرید.

چه تفاوتی میان بلیچینگ و جرم گیری دندان وجود دارد؟

اگر چه هر دو روش ذکر شده باعث سفید شدن دندان ها می شوند، اما در طی فرایند جرم گیری، پلاک های ایجاد شده روی دندان و لثه ها از بین می روند. این امر می تواند باعث سفید شدن دندان ها شود ولی بلیچینگ دندان یک روش زیبایی برای سفید کردن دندان ها است.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ممکن است شما هم تا قبل از شیوع بیماری کرونا قصد ارتودنسی کردن دندان هایتان را داشته و برایش برنامه ریزی کرده باشید، اما با شیوع این بیماری تمام برنامه هایتان عقب افتاده است. شاید هم فکر می کنید ارتودنسی دندان ها کار ضروری نیست و بهتر است آن را عقب بیندازید.

احتمال ابتلا به ویروس کرونا در دندان پزشکی چقدر است؟

دندان پزشکی از آن مکان هایی است که رفت و آمد در آن زیاد صورت می گیرد. گرچه اقدامات پیشگیری از این ویروس در همه مکان های عمومی و به خصوص دندان پزشکی انجام می شود، باز هم توصیه می شود تا جای امکان برای موارد غیر ضروری وارد این مکان ها نشویم. علاوه بر سایر اقدامات دندانپزشکی، به تعویق انداختن ارتودنسی دندان در زمان کرونا در وصرتی که واجب نیست هم توصیه میشود.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در دندانپزشکی چه اقداماتی انجام می شود؟

اول از همه باید این را به بیماران گوشزد کرد که اگر کوچک ترین علائمی از این بیماری دارید به هیچ عنوان به دندان پزشکی نروید. هنگام ورود به دندان پزشکی دست های خود را ضدعفونی کنید و سپس با آب و صابون بشویید. مراقب باشید تا از تماس دست هایتان با بینی، صورت، دهان و چشم هایتان خودداری کنید. اما اقداماتی هم هست که باید دندانپزشکان و همکارانشان انجام دهند، مثلا:

  • باید به طور مرتب و روزانه سطح تمام اجسام فلزی، شیشه ای و پلاستیکی را ضد عفونی کنند.
  • از پذیرش بیمارانی که علائمی مانند تب و سرفه دارند خود داری کنند.
  • وسیله های یک بار مصرف را سریع دور بریزند.
  • دندان پزشکان و همکارانشان از ماسک و شیلد استفاده کنند.
  • زباله های دندان پزشکی و پسماند های اجسام و مواد درمانی را حتما به سیستم های دفع زباله تحول دهند.

آیا ارتودنسی دندان ها و فک جز درمان های ضروری اند و نباید آن ها را به تعویق انداخت؟

اگر ناهنجاری های دندان و فک شما شدت زیادی ندارند و آزارتان نمی دهند و قصد شما از انجام ارتودنسی زیبا تر شدن چهرتان است؛ قاعدتا ارتودنسی امر ضروری و مهی نیست. اما بهتر است بدانید که اگر مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان شما آنقدر زیاد باشد که باعث اختلال در تنفس، جویدن و تکلم شما شود بهتر است که به زودی برای درمان اقدام کنید.

نکته دیگری که باید هنگام به تعویق انداختن دوره درمان به آن توجه کرد این است که هر چه سن فرد بالا تر رود، دوره درمان ارتودنسی طولانی تر و اندکی سخت تر می شود. هر چه از دوران بلوغ فرد بگذرد، استخوان ها شکل گرفته و سفت و محکم تر می شود؛ بنابراین حرکت دادن آن ها سخت تر می شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

سرمایه‌ گذاران تازه ‌کار همواره سوالاتی از این قبیل را در ذهن دارند که مثلا سکه بهتر است یا طلای دست دوم؟ شمش بهتر است یا طلای آب شده؟ اصلا طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

آیا خرید طلا ایده‌ی خوبی برای سرمایه گذاری است؟

افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، مشکلات اقتصادی کشورهای بزرگ جهان و موارد دیگر، باعث شده است که بسیاری از مردم جهان به خرید طلا از هر نوعی روی آورند و تصمیم بگیرند تا این فلز گرانبها را برای آینده خود، در خانه داشته باشند.

از آنجا که قیمت‌ها در کشور ما دائما در حال افزایش است، می‌توان گفت خرید طلا و نگهداری آن به امید افزایش قیمت و سوددهی بیشتر، روش خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

البته باید توجه داشته باشید که نوسانات طلا گاهی اوقات زیاد است و ممکن است هیجانات منفی شدیدی را به فرد وارد کند. اگرچه مرور تاریخ نشان می‌دهد که در طولانی‌ مدت همیشه قیمت طلا رو به بالا بوده است.

انواع روش های سرمایه گذاری در طلا و سکه چیست؟

امروزه روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد که شناخته شده ترین آن طلای فیزیکی است. مابقی این روش ها عبارتند از:

  • صندوق های سرمایه گذاری در طلا
  • گواهی سپرده سکه در بورس کالا

گواهی سپرده طلا

نوعی از سرمایه گذاری در این دسته از دارایی، گواهی سپرده طلاست. در دست داشتن گواهی سپرده دقیقا عین داشتن خود دارایی است که با در دست داشتن آن و مراجعه به انبارهای کالا می توانید آن را دریافت کنید. گواهی سپرده، ورقه بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن، قبض انبار صادر شده توسط انباردار است.

هر نماد گواهی سپرده سکه، یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری کند.

صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا

صندوق‌های سرمایه گذاری بر مبنای دارایی‌ هایی که روی آن ها سرمایه گذاری می کنند دسته بندی می شوند. صندوق کالای قابل معامله (ETC) یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و خسارت‌های احتمالی آن، اوراق این صندوق ها را خریداری نمایند. با خرید این اوراق، سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد.

منبع: https://www.asby.ir/



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

مانند بسیاری از زمینه های دیگر مراقبت های بهداشتی، ارتودنسی نیز یک رشته تخصصی است که به چندین سال آموزش و تحصیل نیاز دارد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

ارتودنسی به طور قابل ملاحظه ای از بریس های فلزی سنگین، دست و پا گیر و واضح ساخته شده است. ارتودنسی بر تشخیص، پیشگیری و اصلاح ناهماهنگی دندان ها و فک ها تمرکز دارد. در نتیجه، ارتونسی باعث می شود دندان ها و لثه های شما بهبود یابند، سالم بمانند و همچنین احتمال ابتلا به بیماری های لثه را کاهش می دهند

ارتودنسی چه مشکلاتی را می تواند اصلاح کند؟

از جمله مشکلات بایت  که می توان به وسیله ارتودنسی درمان نمود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

برآمدگی دندان های جلوی بالا

مشخصه این امر این است که دندان های فوقانی خیلی زیاد به جلو کشیده می شوند یا دندان های پایینی به اندازه کافی کشیده نمی شوند.

اور بایت

اور بایت زمانی است که دندان های جلویی فوقانی روی دندان های جلویی پایین کشیده می شوند و گاهی باعث گاز گرفتن دندان های جلویی پایین در سقف دهان می شوند.

کراس بایت

کراس بایت هنگامی ایجاد می شود که دندان های بالایی در داخل دندان های پایین قرار می گیرند که ممکن است باعث رشد نامرتب فک شود.

فاصله

مشکلات فاصله بین دندان ها ممکن است به دلیل یک یا چند دندان از دست رفته ایجاد شود، یا ممکن است فقط یک مسئله زیبایی باشد.

زمان مناسب برای انبساط فک فوقانی

انبساط فک فوقانی بهتر است قبل از 16 سالگی حاصل شود. زیرا انبساط واقعی ارتوپدی در طی مراحل رشد به دست می آید. از آن جا که گسترش قوس فوقانی برای بزرگسالان بسیار دشوارتر است، ممکن است برای دستیابی به همان نتیجه نیاز به کمک جراحی داشته باشند. در این صورت، تمام درمان های جراحی توسط جراح متخصص دهان و دندان انجام می شود.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

بریس ارتودنسی یا (Orthodontic braces) نوعی دستگاه جهت صاف کردن دندان ها در ارتودنسی است. این دستگاه ها در دسته دستگاه های ارتودنسی ثابت قرار دارند.

بخش های مختلف بریس ارتودنسی کدامند؟

بسیاری از افراد کلا به اشتباه به بریس ارتودنسی، سیم ارتودنسی میگویند. البته این اشتباه تنها از جانب کسانی رخ میدهد که تاکنون هیچ درمان ارتودنسی رویشان صورت نگرفته و حتی یک بار هم یک متخصص ارتودنسی را از نزدیک ندیده اند. اما کسانی که تحت درمان بوده اند کاملا با این دستگاه ها آشنا هستند.

اجزای اصلی بریس ارتودنسی

مواد متصل کننده

این مواد در واقع نقش چسب را دارند. ما با کمک این مواد براکت ها را به سطح دندان های شما متصل میکنیم.

براکت ها

اگر به دهان شخصی که بریس دارد نگاه کنید اولین چیزی که می بینید قطعات کوچک مربع یا مستطیلی هستند که به وسط و جلوی دندان ها وصل شده است. به این قطعه براکت دندان گفته میشود. این قطعه با کمک یک سیمان مخصوص به سطح جلویی دندان ها متصل میشود و از جنس های مختلفی ساخته میشود. براکت ها معمولا یا از فلز هستند یا از جنس سرامیک. اگر براکت شما فلزی باشد شما  ارتودنسی ثابت و مرئی دارید و اگر سرامیکی باشد شما ارتودنسی نامرئی و ثابت دارید.

سیم ارتودنسی یا آرچ‌وایر

به سیم ارتودنسی سیم قوس دار هم میگویند و جنس آن از فلز است. این سیم نسبتا بلند و نازک اما مستحکم است و براکت هایی که به دندان های شما متصل میشوند را به هم متصل میکند. متخصص ارتودنسی در واقع با کمک براکت ها و این سیم به دندان های کج, نیرو وارد میکند تا در جهت مد نظر ما حرکت کنند و صاف شوند.

لیگاشور الاستیک

به این الاستیک ها اُ-رینگ یا O-RING نیز گفته میشود. اورینگ ارتودنسی در رنگ های مختلفی ساخته میشوند و هرجا صحبت از ارتودنسی رنگی شد بدانید منظورمان رنگ این الاستیک ها است. حتی زمانی که صحبت از رنگ بریس ارتودنسی شد باز هم منظورمان این کش های رنگی است. بیمار میتواند به دلخواه خود از میان رنگ های زیاد زیباترین رنگ ارتودنسی را تهیه کرده و استفاده کند.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()