ارتودنسی جلو بودن فک بالا و روش های دیگر درمان
نوشته شده توسط : رعنا

افراد زیادی دچار مشکل جلو بودن فک بالا هستند که اصطلاحا به آن کراس بایت گفته می شود. برای این بیماران، ارتودنسی جلو بودن فک بالا که به اصلاح کراس بایت، کاهش ازدحام دندان ها و بهبود توانایی تنفس کمک می کند، پیشنهاد داده می شود. این ارتودنسی را اغلب نوجوانان تا قبل از سن 16 سالگی دریافت می کنند اما در صورت نیاز بزرگسالان نیز می توانند فک بالای خود را گسترش دهند.

مال اکلوژن و انواع آن

اکلوژن به معنی موقعیت مناسب فک ها و دندان ها است و زمانی که فک ها و دندان ها با هم هماهنگ و هم تراز بوده و همینطور همپوشانی درستی داشته باشند، یعنی اکلوژن طبیعی وجود دارد. مال اکلوژن به معنی هر چیزی است که این نظم و ترتیب را برهم بزند، مانند شلوغی دندان ها و جلوزدگی یا عقب زدگی یک فک. انواع مال اکلوژن شامل موارد زیر است:

  • اوربایت
  • آندربایت
  • کراس بایت
  • شلوغی دندان ها

موقعیت فک بالا در حالت صحیح به این صورت است که دندان های فک بالا کمی جلوتر از دندان های فک پایین هستند که در نهایت باعث عملکرد درست دندان ها می شود. مال اکلوژن در حالت کلی صرفا یک مشکل زیبایی به حساب می آید اما هنگامی که در نحوه رویش دندان ها تداخل ایجاد کند، باعث کج شدن و پوسیدگی دندان می شود. یکی از اصلی ترین دلایل کج شدن دندان ها داشتن فضای زیاد و یا کم است. از دیگر دلایلی که باعث داشتن داشتن دندان های کج می شود می توان به شکل و اندازه فک و همینطور مکیدن انگشت شست اشاره کرد.

درمان جلو بودن فک بالا

برای درمان جلو بودن فک بالا بهتر است در سنین پایین تر و در زمان رشد اقدام به درمان کرد. یکی از روش های درمان علاوه بر ارتودنسی دندان استفاده از گسترش دهنده یا منبسط کننده فک و دهان است که برای بزرگ شدن دور دهان برای افزایش محیط قوس دندانی در دهان استفاده می شود.

بسته به سن بیمار و مشکل و شدت آن، ممکن است از یک منبسط کننده سریع پالاتال (RPE) برای افزایش عرض فک استفاده شود.    PRE از طریق باندی به دندان های آسیاب بالا متصل می شود و از کلید مخصوصی استفاده می شود که با چرخاندن پیچ در دستگاه در نقاط خاصی از زمان، فضای بیشتری را ایجاد می کند.

منبسط کننده های متحرک که گزینه دیگری برای درمان جلو بودن فک بالا است که شبیه به دندان مصنوعی بوده و جنس آن از کروم است و برای بزرگسالان توصیه می شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/





:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: