درمان انواع تروما در کلینیک دندانپزشکی اورژانسی
نوشته شده توسط : رعنا

انواع مراکز دندانپزشکی به صورت در اختیار بیماران قرار می گیرد که شامل مطب دندانپزشکی و کلینیک دندانپزشکی می شود. تفاوت کلینیک دندانپزشکی و یک مطب دندانپزشکی در این است که یک کلینیک دندانپزشکی از چند بخش دندانپزشکی تشکیل شده است و همزمان پزشکان مختلف با تخصص های متفاوتی در آن مشغول به درمان و فعالیت هستند.

این در حالی است که هر مطب دندانپزشکی متعلق به یک دندانپزشک بوده و با یک تخصص محدود اقدام به درمان بیماران می کند. در واقغ یک کلینیک دندانپزشکی تشکیل شده از چند مطب دندانپزشکی با تخصص ها و پزشک های متفاوت است. در برخی از این کلینیک ها پرسنل و دندانپزشکان به صورت شبانه روزی و 24 ساعته به بیماران خدمت رسانی می کنند که به آن کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی گفته می شود.

درمان انواع ترومای دندان در دندانپزشکی اورژانسی

اورژانس دندانی وضعیتی است که باعث درد، ناراحتی یا از دست دادن عملکرد دندان می شود. و انواع مختلفی دارند که از مشکل دندان درد تا مشکلات زیبایی را شامل می شود. ترومای دندان به دلایل مختلفی مانند تصادفات رانندگی، زمین خوردن و ... اتفاق میفتد و شامل مسائل جزئی زیبایی تا مشکلات شدید فک می شود. در ادامه به 4 مدل ترومای دندان که در یک کلینیک دندانپژشکی شبانه روزی قابل درمان است اشاره می کنیم:

  • ترک های کوچک در سطح دندان

این ترک های کوچک اصولا با چشم دیده نمی شوند و یا در نور خاصی می توان آن ها را مشاهده کرد. این ترک ها صرفا توسط بررسی پزشک قابل تشخیص بوده و درمان خاصی برای آنان مورد نیز نیست.

  • ترک‌ مینای دندان

این نوع ترک ها معمولا در لبه دندان ایجاد می شوند و نشانه خاصی ندارند مگر اینکه عاج زیر دندان هم در معرض آسیب قرار قرار گرفته باشد. برای درمان این ترک ها دندان ها آن ها صاف و صیقلی می کند و در صورتی که مشکلی در زیبایی فرد ایجاد کرده باشد، با روکش جزئی کامپوزیت آن را ترمیم می کند.

  • شکستگی دندان و ریشه

در صورت شکستگی دندان و ریشه، دندان فرد نسبت به سرما و گرما حساس شده و در هنگام گاز گرفتن لقمه های غذایی نیز احساس درد می کند. این ترک ها معمولا در تصاویر اشعه ایکس قابل مشاهده هستند. درمان این ترک ها و شکستگی ها به سن بیمار، محل و اندازه ترک بستگی دارد.

  • شکستگی پیچیده تاج

این شکستگی در صورتی اتفاق میفتد که با مینای دندان، عاج و پالپ دندان از ناحیه شکستگی قابل مشاهده باشد. ترمیم این اتفاق در بیشتر مواقع امکان پذیر است اما به طور قطع نتیجه این درمان به شدت و محل آسیب بستگی زیادی دارد.





:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: