روکش های تمام سرامیک: مزایا و معایب آن
نوشته شده توسط : رعنا

روکش دندان مانند کلاه محافظی است که روی دندان قرار می گیرد و دندان های آسیب دیده و ضعیف شده را از خطرات احتمالی محافظت می کند و اومروزه در دندانپزشکی بسیار رایج است و مورد استفاده قرار می گیرد.

سال ها قبل روکش های فلزی سرامیکی یا PFM  یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ترین این روکش ها بودند. اما از آنجایی که برای دیگران قایل تشخیص بوده و تمایل افراد به استفاده از چنین روکش هایی به مرورو زمان کم شد، قسمت فلزی از روکش ها حذف شد و روکش های تمام سرامیک به وجود آمدند.

همان طور که از نام آن ها مشخص است، روکش های تمام سرامیک در تمام ضخامت و ساختار خود از ماده ای مانند پرسلن تشکیل شده اند و به طور کلی زیبایی بالاتری نسبت به روکش های فلزسرامیکی ایجاد می کنند و انعکاس و انتقال نوری شبیه دندان دارند.

مزایای روکش های تمام سرامیک

روکش های تمام سرامیکی مزایایی به نسبت روشک های PFM دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

سازگاری زیستی بالا

روکش های سرامیکی هیچ وانکش آلرژیکی در بدن ایجاد نمی کند، در صورتی که لثه و دهان ممکن است به برخی فلزات از جمله نیکل در روکش های فلزی سرامیکی، واکنش های آلرژیک نشان دهند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع بیماری لثه

امکان ساخت آن ها در ضخامت های کمتر

در افرادی که فضای کمتری برای ساخت روکش بین دو فک دارند، اما درخواست آن ها داشتن روکش با زیبایی بالاتر است، روکش های تمام سرامیک گزینه ی مناسبی به حساب می آیند.

بعضی از انواع این روکش ها که از لایه های مختلف سرامیکی ساخته می شود، در ضخامت کمتر ولی با استحکام مناسب قابل ساخت هستند. ضخامت کمتر روکش باعث می شود که دندان تراش کمتری ببیند. در حالیکه در روکش های فلزسرامیکی برای ایجاد فضا هم برای فلز و هم برای سرامیکِ روی آن نیاز به تراش و برداشت بیشتر از بافت دندان است.

زیبایی طبیعی با کیفیت نوری مشابه با دندان

ظاهر درخشان، شفاف و براق دندان طبیعی به دلیل نفوذ نور در لایه مینایی دندان و انعکاس آن به سمت خارج است. هرچه لایه سرامیک بکار رفته ضخیم تر و شفاف تر باشد، با کیفیت نوری دندان طبیعی هماهنگ تر خواهد بود و در نتیجه زنده تر به نظر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: موارد استفاده از کامپوزیت دندان

معایب روکش های تمام سرامیک

استحکام پایین تر بعضی از انواع آن نسبت به دیگر انواع روکش

دوام و ماندگاری این روکش ها، خصوصا بعضی از انواع این روکش ها نسبت به روکش های فلزی و همچنین روکش های فلزسرامیکی، پایین تر است و این نوع از روکش ها استحکام پایین تری داشته و مستعدتر به ترک و شکستگی هستند.

هزینه بالاتر

هزینه ی این نوع از روکش ها نسبت به انواع روکش های فلزی و فلزسرامیکی بالاتر است.

منبع: https://www.chalava.ir/





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: