دندانپزشکی کودکان چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

کودکان به نسبت افراد بزرگسال، در برابر درد حساس تر هستند، در نتیجه لازم است والدین دقت بیشتری در مراقبت از دندان های کودک و حفظ سلامتی آن ها داشته باشند. دندانپزشک اطفال و کودکان، یکی از 10 تخصص دندانپزشکی است که توسط آکادمی انجمن دندانپزشکی آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

یک متخصص دندانپزشکی اطفال، پزشکی است که بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، دوره تخصصی دندانپزشکی خود را به مدت 3 سال گذرانده است. او علاوه بر مهارت های لازم برای درمان مشکلات دهان و دندان کودکان و نوجوانان که در این دوره فرا می گیرد، نحوه ی ارتباط با کودکان و مدیریت شرایط حین درمان را هم می آموزد. این متخصصان در کنار ارائه خدمات درمانی، آموزش های لازم مانند استفاده از مسواک، رعایت نظافت دهان و دندان و... را نیز به والدین کودک انتقال می دهند.

چرا مراجعه به دندانپزشک اطفال مهم است؟

کودکان معمولا در شش ماهگی اول زندگی خود اولین دندان شیری خود را دریافت می کنند و از حدود 6 یا 7 سالگی شروع به از دست دادن این دندان ها می کنند تا در نهایت دندان های دائمی جایگزین آنها شوند. نحوه رویش و ریزش دندان های شیری به طور مستقیم با رویش دندان های اصلی و داذمی ارتباط دارد. با مراجعه به فوق تخصص دندانپزشکی کودکان از همان ابتدا می توان سلامت دندان و لثه کودک را بررسی کرد تا بتوان تضمین کرد که در سنین بزرگسالی دچار مشکل نمی شود.

خدمات دندانپزشکی کودکان

فیشورسیلانت دندان

سیلانت نام ماده ای شفاف و به رنگ دندان است که در این روش روی شیارهای دندان قرار می گیرد. یکی از روش های بسیار کاربردی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودکان، شیارپوش یا فیشورسیلانت است. استفاده از این روش بسیار راحت است. مراحل کار به این صورت است که ابتدا دندان تمیز و خشک می شود. سپس مواد تهیه شده را به داخل حفرات و شیارهای دندان که روی سطح جونده آن قرار دارند، می ریزند و توسط نور خاصی سفت می کنند.

این روش را می توان از سن 7 سالگی کودک تا 12 سالگی انجام داد. این شیارها به شدت در معرض پوسیدگی هستند و با پوشانده شدن توسط سیلانت از این پوسیدگی به مدت حدوداً 5 سال جلوگیری می شود.

روکش دندان شیری

در برخی کودکان به علت رعایت نشدن درست بهداشت دهان و دندان، دندانهای شیری دچار پوسیدگی می شوند. در حالتی که پوسیدگی دندان شیری کودک زیاد باشد، دیگر با پر کردن نمی توان آن را درمان کرد و از شکستگی آن جلوگیری کرد. در این زمان روکش فلزی مخصوصی ساخته می شود و روی دندان کودک چسبانده می شود. این روکش همراه با افتادن دندان شیری از دهان خارج می شود.

مزیت روکش دندان های شیری نسبت به سایر ترمیم ها این است که چون کل سطح دندان را می پوشاند، مانع از پوسیدگی های بعدی در اطراف ترمیم های دندانی شده و مانع از شکستن دندان می شود.

هزینه خدمات دندانپزشکی کودکان

خدمات دندانپزشکی کودکان با قیمت مناسب تری نسبت به دندانپزشکی بزرگسالان انجام می شود، زیرا این درمان بیشتر جنبه پیشگیرانه و مراقبتی دارد.





:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: